Barroso: Euroopa Liit on praegu tugevam kui eales varem
•• Mis on teie hinnangul selle komisjoni koosseisu, ütleme näiteks kolm senist kõige suuremat saavutust?
Esimene on kindlasti see, et oleme näidanud Euroopa Liidu võimelisust töötada 27 liikmesriigiga. Laienemine oli ja on ülisuur edulugu. Ma võin teile öelda, et Euroopa Liit loeb praegu maailmas rohkem kui vanasti. Olin Portugali välisminister 1990-ndatel ja 1992. aastal osalesin Portugali eesistumise ajal Euroopa Liidu nõukogus. Kui ma võrdlen seda, kuidas Euroopa Liitu nähakse praegu väljastpoolt – meie Ameerika, Vene ja Hiina sõprade seas –, siis praegu respekteeritakse meid palju rohkem. Üks põhjus on selles, et praegu on meil 27 liikmesriiki, 500 miljonit elanikku. Ja võin uhkelt öelda, et Euroopa Komisjon on andnud sellesse suure panuse. Meil on komisjonis 27 liiget igast liikmesriigist. Alguses ütlesid paljud, et 27 liikmega Euroopa Liit ei hakka tööle, kuid see töötab! Vahel võtab otsuste langetamine rohkem aega, kuid see töötab.
Teine saavutus on komisjoni panus energiapoliitika ja kliimamuutuste vastase võitluse jaoks mõeldud meetmete väljatöötamisel. Viis aastat tagasi polnud Euroopa Liidul energiapoliitikat ega ka koordineeritud lähenemist kliimamuutustele. Aga nüüd on Euroopa selles vallas liider kogu maailmas. Me oleme vastu võtnud kõige ambitsioonikama programmi ning üritame tuua Ameerikat ja maailma tähtsamaid kasvavaid majandusi üleilmse kokkuleppe juurde selle aasta lõpus. Ka energiajulgeolekus ja -solidaarsuses teeme edusamme. Me pole veel seal, kus sooviksime olla. Kuid ehitame energiapoliitikat ja siseturgu üles põhimõtteliselt mittemillestki.
Kolmandaks saavutuseks on majandus. Siin oleme muidugi elanud kahel perioodil. Enne kriisi ja nüüd, kriisi ajal. Arvan, et enne kriisi andis Lissaboni strateegia majandustesse suure panuse, mida kinnitasid ka kõik näitajad. Kuid hiljuti teiselt poolt Atlandi ookeani tulnud kriis on sellele suurt mõju avaldanud. Ma ei saa olla olukorraga rahul, sest see on tõsine. Kuid komisjon on teinud Euroopa majanduse taaselustamise ettepaneku, mille kinnitasid 27 liikmesriiki. Ka üleilmne majanduse stimuleerimise plaan, mille võttis vastu G8, põhines Euroopa ettepanekutel.
On kindlasti ka teisi valdkondi, millesse me oleme väga palju panustanud. Kuid kuna küsisite kolme, siis tulid just need kolm spontaanselt mulle meelde kui selle komisjoni kolm kõige tähtsamat saavutust.
•• Kui võin, siis laiendaksin kõiki neid kolme pisut. Esiteks mainisite Euroopa integratsiooni ja selle edendamist oma presidentuuri ajal. Eesti president on teile otsustanud anda selle töö eest ka kõrge teenetemärgi. Kuid vaataks korraks tulevikku. Kas Euroopa, kus on rohkem kui 30 liikmesriiki ja komisjonis sama palju volinikke, võiks sama hästi töötada?
Ma olen väga uhke, et president Ilves on määranud selle teenetemärgi. Näen seda kui tunnustust Euroopa Komisjonile tema rolli eest eduka Euroopa laienemise elluviimise eest. Olen väga rõõmus, et saan selle teie pealinnas vastu võtta.
Nüüd sellest, kuidas ma näen tulevikku. Esiteks tahan ma korrata, et liit on praegu tugevam kui kümme või rohkem aastat tagasi. Ma ütlen seda – olles teiega väga aus –, et mõnikord tekib Euroopa Liidu asutajaliikmetel teatud nostalgia. Kui inimesed vaatavad minevikku, siis on neil alati teatud nostalgia.
•• … rohi oli rohelisem?
Jaa. Just, oh need head vanad ajad. See on inimlik reaktsioon. Kuid kui me vaatame objektiivseid fakte, siis Euroopa on tugevam kui kümme aastat tagasi. Nii majandusarengu kui ka sotsiaalse heaolu poolest. Nüüd on meil muidugi strukturaalne kriis, kuid Euroopa on tugevam.
Ka komisjoni töö tulemustega olen väga rahul. Pole mingit vahet, kas volinik on vanast või uuest liikmesriigist. Kõigil on samasugune väärikus. Kuid need, kes analüüsivad komisjoni tööd detailselt, teavad – võib-olla laiem avalikkus mitte –, et meil pole komisjonis siiani ühegi otsuse vastuvõtmiseks olnud vaja hääletada. Kõik otsused on vastu võetud konsensuse alusel. Ma olen töötanud konsensuse kultuuri arendamise nimel ja arvan, et see on õige lähenemine.
•• Aga kas te arvate, et see on jätkusuutlik 30 ja enama liikmega komisjonis?
Arvan küll. Me vajame igaühe vaateid. Me oleme mehed ja naised, kes tulevad eri liikmesriikidest, poliitilistest perekondadest ning on eri kultuuritaustaga – kuid meie vahel valitseb Euroopa kompromissi kultuur, mis tähendab, et peame kaitsma ühiseid Euroopa huve.
Muidugi on igaühel oma tundlikud kohad, kogemus ja lähenemine. Kuid me töötame selle nimel, mis on ühine Euroopa hüve. Suures osas on see institutsiooni kultuuri ja juhtimise küsimus ning liikmete arvu küsimus pole kõige tähtsam. Komisjon suudab töötada 27 või isegi enama liikmega. Tegelikult on ju paljudel Euroopa valitsustel üle 27 liikme, kui lugeda kokku aseministrid ja teised liikmed.
Mul on ka hea meel teile öelda, et selle töö kohta on olemas sõltumatuid uuringuid, mis võrdlevad selle ja eelmiste, vähema liikmete arvuga komisjonide otsuseid. Nende järeldus on, et see komisjon on võtnud vastu rohkem otsuseid ja teinud seda aja mõttes efektiivsemalt.
•• Mainisite ka majandust ühe saavutusena. Kuid Euroopa ja kogu maailm elab läbi väga suurt kriisi. Mis te arvate, kas ja kuidas saaks peatada eri valitsusi, kes tahaksid kasutada kriisi leevendamiseks protektsionistlikke meetmeid? Kas Euroopa Komisjonil on oma roll, et lähendada eri majanduse päästeplaane ning suunata valitsusi protektsionismist eemale?
Saavutusena pidasin silmas seda, et kriisi ajal suutsime saavutada kokkuleppe ühistes vastumeetmetes vaatamata sellele, et Euroopa koosneb eri liikmesriikidest. See on edu. Kuid olles aus, me ei suuda kõiki muutujaid selles kriisis kontrollida. Nagu teate, see kriis tuli teistest maailma paikadest, eriti finantskriisist USA-s. Olles seda öelnud, arvan, et Euroopa Liit on välja tulnud heade vastustega. Me oleme heaks kiitnud majanduse taastamise plaani, mida viiakse nüüd ellu. Ja seda võib pidada edukaks, sest liikmesriikide olukord on ju väga erinev. On mõned, kel on defitsiit, need, kes on jõudnud majanduslangusesse, teised, kel on siiani positiivne kasv. Mõned on euro-alas, teised on väljas.
Euroopa Komisjoni poolt seisame vastu majandusliku protektsionismi ja natsionalismi trendidele. Kui me seda ei teeks, saabuks katastroof. Kujutage ainult ette, milline oleks olukord praegu.
Kriisis on loomulik tendents, et ennast üritatakse kaitsta, sulgedes oma majanduse teiste ees. Kui meil poleks siseturureegleid, oleks see riikidele, sealhulgas Eestile, väga negatiivne. Teised sulgeksid oma turud, paneksid piirangud kaupade, teenuste ja inimeste liikumisele.
•• See tekitaks doominoefekti?
Jah. Ja seda ei juhtu. Euroopa Komisjonil on olemas vahendid, et nõuda reeglite austamist. Ma ei ütle, et see trend ei eksisteeri. Vastupidi, see on olemas näiteks väljaspool Euroopa Liitu. Me nägime, kuidas Obama plaani puhul tahtsid mõned inimesed USA kongressis sinna kirjutada reegli „osta Ameerikas toodetut”.
Kuid pärast seda, kui me USA administratsiooniga rääkisime, võtsid nad selle eelnõust välja. Ma olen rõõmus, sest Obama on näidanud üles juhioskusi, seistes vastu protektsionismile. On väga oluline, et me sellele vastu seisame, sest protektsionism ei loo ühtegi töökohta.
Tegelikkuses see hävitab töökohti. Suures osas tänu komisjonile seisame neile trendidele vastu ning ma loodan, et säilitame siseturu konkurentsi ja vabaduse reeglid.
•• Kas te arvate, et liikmesriigid suudavad praeguses kriisisituatsioonis ka tegelikult kliimamuutuste paketis sisalduvaid väga ambitsioonikaid eesmärke ellu viia? Või aitab kriis ise näiteks kliimamuutuste vastu võitlemise eesmärke täita, sest tootmine Euroopas kahaneb?
Arvan, et liikmesriigid austavad oma lubadusi. Need otsused langetati mullu detsembris, mil negatiivsemaks muutuv majandussituatsioon oli juba teada. Toonitaksin veel kord: selles paketis peituvad ka võimalused. See, et me seame eesmärgiks süsinikuvabama majanduse, mis oleks vähem sõltuv fossiilsetest kütustest, tähendab uute turgude avanemist, uusi töökohti „rohelistes tööstusharudes”. Oluline on näha seda programmi mitte koormana, vaid uute võimaluste avanemisena.
•• Tulles energia juurde ei saa mööda Venemaast. Venemaa on põhjustanud pahandusi nii Gruusias kui ka Vene-Ukraina gaasitüli käigus. Te olite hiljuti koos Siim Kallasega Moskvas. Kuidas näete Euroopa Liidu ja Venemaa suhete arengut lähitulevikus, eriti mis puudutab energiaallikaid? Kas Euroopal on siiski vaja suurendada oma energiaallikate arvu?
Rääkides kõigepealt üldiselt: Venemaa on Euroopa Liidule väga tähtis partner. Meil on mõned eriarvamused ning ma olen olnud väga avatud ja otsekohene nendest, sealhulgas nii õigusriigi kui ka inimõiguste probleemidest oma Vene partneritega rääkides. Ma rõhutasin seda ka president Medvedeviga ja pressikonverentsil peaminister Putiniga kohtudes.
Kuid me oleme suurel määral teineteisest sõltuvad. Mitte ainult energia vallas, Venemaa on Euroopa Liidu suuruselt kolmas kaubanduspartner pärast USA-d ja Hiinat. Ja me oleme esimene investor Venemaal. Meie suhted peaksid olema ehitatud positiivse vastastikuse sõltuvuse ümber. Me tunnistame Venemaad olulise partnerina, kuid seda peaks tegema ka Venemaa.
Olles seda öelnud, on tõsi, et avalik arvamus nii siin kui ka seal ei näe, et suhtlus teeb head meie üleüldistele eesmärkidele. Probleemid, nimelt Venemaa ja Gruusia vahel ning hiljuti Venemaa ja Ukraina vahel, pole Euroopa Liidu usku Vene partneri vastu suurendanud. Ma arvan, et me peaksime töötama selle nimel, et suhe muutuks mõlemale poolele kasulikuks.
On fakt, et paljud Euroopa tarbijad ei saanud gaasi, mida nad oleksid pidanud Venemaalt saama. Muidugi teame, et Vene versiooni järgi oli selle olukorra põhjustaja Ukraina. Ukraina versiooni järgi oli süüdi Venemaa. Kuid fakt oli, et gaasi ei tulnud. Gaasiallikate rohkendamine on vaid ettenägelik käitumine. See pole suunatud Venemaa vastu. Ettenägelikkuse põhiline reegel on, et diversifitseeritakse gaasi tarneallikaid.
Ma olen kindel, et Venemaal polnud kavatsust Euroopa tarbijaid karistada. Miks oleks pidanudki?
Kuid fakt oli, et kahepoolse tüli tõttu tekkis selline tagajärg. Selline on objektiivne hinnang olukorrale, mitte kellegi süüdistamine.
Ma arvan, et diversifitseerimine on oluline. Samuti arvan, et ühenduste ehitamine Baltimaade ja Euroopa vahele on oluline, sest ma tahan hoida ära Balti energiasaare situatsiooni. Muide, ka meie kliimapakett aitab siin, ka see suurendab energiajulge-olekut. Energiajulgeolek ja kliimamuutustele vastu astumine on ühe mündi kaks poolt.
•• Kui vaatate tulevikku – kuigi see on praegu raske – ja juhul, kui teil oleks võimalik komisjoni veel viis aastat juhtida, siis mis oleksid peamised asjad, mida tuleks Euroopa integratsiooni edendamiseks järgmisena teha?
Teil on õigus, tulevikku ennustada on praegu raske. Viimase aja arengud Euroopas ja maailmas on seda kinnitanud. Kui teha ennustusi, peab arvestama kõige tähtsama muutujaga, milleks on ettearvamatus. Seda oleme näinud alles hiljuti. Vene-Gruusia sõda näiteks, aga ka Vene-Ukraina gaasitüli ning mitmed teised asjad. Siiski on olemas arengud, mida võime ennustada.
Esiteks, kõige tõenäolisem stsenaarium on kahjuks see, et kriis kestab ka 2010. aastal. Me loodame, et pärast kõikide meetmete kasutusele võtmist võiks selle aasta lõpus, järgmise aasta alguses näha leevendumist. Kuid meie majandusolukord jääb raskeks nii sel kui ka järgmisel aastal. Seega jääb väga oluliseks ülesandeks majanduse elavdamise plaani elluviimine ja jälgimine.
Teiseks oleks Rootsi eesistumise ajal heaks kiidetav Stockholmi sise- ja justiitsasjade programm. 2010. aastal tuleb see siis ellu viia.
Kolmandaks on Kopenhaageni kliimakonverentsi tulemused selle aasta lõpus. Loodetavasti saavutatakse seal kokkulepe, mis looks uue režiimi kasvuhoonegaaside vastu võitlemiseks ning majanduse jätkusuutlikku arengu tagamiseks.
Euroopa mõttes kavatseme selle aasta lõpus avaldada nn eelarveülevaate, millest saavad kõige olulisemad juhised Euroopa Liidu eelarve kokkupanemisele, mis järgneb aastale 2013.