Segway imeliikurite Eesti esindus avas uksed 21. juulil, mil masina tutvustamise käigus anti Tallinna keskkonnametile üle kahe sõiduvahendi võtmed.

Kaks kuud varem, 27. mail, kui linnaisad liikureid Tallinnas esimest korda proovisid, hõigati välja mõtted, et nende kuni 100 000 krooni maksvate aparaatidega võiksid ringi veereda Tallinna kalmistu- ja pargivahid.

Seepeale tõusis linna juhtasutustes üles terav vaidlus hirmkallite masinate vajalikkusest. Selgitusi nõuti ka linnapea Edgar Savisaarelt.

Volikogu liikme Tarmo Kruusimäe küsimusele, miks ei kõlba pargivahtidele jalgrattad, vaid on vaja 20 korda kallimaid liikureid, vastas linnapea, et mingeid lepinguid ei ole ju sõlmitud ja aparaate lihtsalt proovitakse, mille käigus vajadus alles selgub.

Protestidest hoolimata lubati Super Segway Eesti esinduse avamisel kaks masinat keskkonnaameti käsutusse ja abilinnapea Deniss Boroditš ütles toona, et neid hakkavad järgneva kuu jooksul katsetama Tallinna botaanikaaia töötajad. Katseperioodi lõppedes pidi selguma, kas linn aednikele Segwayd ka päriseks ostab.

Aednikud liikureid ei tahagi

Kuu pärast esinduse avamist vastab abilinnapea Boroditš küsimusele, mis otsus katseperioodi tulemusena tehti, et masinad pole botaanikaaeda veel jõudnudki, sest reaalne katseperiood ei ole alanud. Põhjuseks puhkuste periood. Abilinnapea lubab, et masinaid hakatakse proovima lähemate nädalate jooksul.

Lähemad nädalad pluss kuu hiljem ei oska Boroditš enam öelda, millal Segwayd üle anti, kuid tema andmete kohaselt on seda juba mõnda aega tagasi tehtud. Ühe kõnega botaanikaaeda selgub, et siiski mitte.

Botaanikaaia direktor Margus Kingisepp, kes imeliikurite proovimisest just ka eriti vaimustuses ei ole, möönab, et nägi masinaid viimati presentatsioonil.

„Ei ole meieni neid masinaid ikka veel jõudnud ja kahtlane, kas sel aastal jõuavadki, kuna talv tuleb peale ja maapind on juba püdel – mujal kui tee peal nendega praegu enam sõita ei saaks,“ ütles Kingisepp Päevaleht Online’ile. “Meie Segwaydega sõitmisest ka otseselt huvitatud ei ole, aga kui linn tahab anda proovida, siis me proovime, kuid sel aastal ilmselt enam ei jõuaks.“

Varem on Kingisepp telefonivestluses tunnistanud, et tema arvates ei oleks Segwaydest otseseks tööks mingit kasu, kuna need ei aita töö tegemisele kuidagi kaasa ja nendega ei saa midagi vedada.

Rebane: natuke läks viltu

Kaks päeva tagasi tunnistas ka Boroditš, et tõepoolest pole liikureid veel üle antud.

„Uurisin järgi ja sain teada, et Segwayd ei olegi veel sinna jõudnud. Füüsiliselt ei ole me neid masinaid saanud, avamisel anti üle vaid võtmed,“ rääkis Boroditš ja lisas, et tema nende asjadega üldse nii täpselt ei tegele, see on rohkem Super Segway Eesti ja keskkonnaameti vaheline kokkulepe.

Nii Segwayde maaletoomisega tegelev kui ka Tallinna linnavolikokku kuuluv Oleg Rebane on sunnitud samuti nentima, et asjad on natuke viltu läinud.

„Üks põhjus on selles, et olin ise vahepeal haige, mingil ajal viibis jälle botaanikaaia direktor Kingisepp välismaal,“ põhjendab Rebane ettevõtmise soikujäämist. „Ei saa ju niisama neid üle anda, kõik peab käima ikka lepingu järgi, sest Segway ei ole pastakas, see maksab ikkagi 100 000 krooni.“

Rebase jutust selgub, et tänaseni pole päris kindel mitu Segwayd kuhu proovida antakse.

„Täna räägin kindlasti abilinnapea Boroditšiga, kuidas me seda asja nüüd teeme. Siiamaani pole veel selge, kuhu üks masin siis täpselt läheb. Üks on kindlasti botaanikaaiale, aga kuhu teine, kas Metsakalmistule või mujale, ei tea,“ ütles Rebane.

Sügis pole takistus

Praegu asuvad masinad linnavoliniku sõnul laos ootel.

„Meie poolt on Segwayde katsetamiseks andmise otsus tehtud, aga läks natuke viltu selle asjaga,“ tõdes Rebane. „Kord oli üks hõivatud, siis teine.“

Rebane lubas raudkindlalt, et lähipäevil on masinad botaanikaaiale prooviks antud.

Kogu projekti järgmisesse aastasse lükkamist ei pea Rebane vajalikuks ja sügis pole tema arvates Segwaydele mingi takistus.

„Võib-olla on isegi parem kui neid proovitakse sügisel, sest igaüks teab, et suvel saab nendega sõita. Nüüd saaks katsetada kuidas sügisel nendega töötamine õnnestub,“ on Rebane optimistlik.

Segway

Segway on USA-s leiutatud kaherattaline elektrijõul liikuv transpordivahend. Püsti hoiab masin end ise põhja all asuvate güroskoopandurite ja arvuti abil.

Aparaat kaalub 38 kg, suudab kanda kuni 118 kg raskust. Masina maksimumkiirus on 20 km/h ning ühe laadimisega võib olenevalt mudelist läbida 13 - 40 km.

Segway odavaim mudel maksab 66 000 krooni, kõige kallima versiooni saab 90 000 krooni eest.