Käesoleva aasta 1. septembris jõustus uus päästeseadus, mille kohaselt ei pea vabatahtlikud tuletõrjeseltsid maksma oma päästemasinate eest raskeveokimaksu.

Suur oli aga Raplamaa Lokuta vabatahtliku tuletõrjeseltsi üllatus, kui 15. oktoobril jõudis nendeni Maksu- ja Tolliameti (MTA) kiri, kus tuletati meelde, et neljanda kvartali eest on vaja tasuda kahe päästemasina eest kokku 1750 krooni raskeveokimaksu.

Lokuta vabatahtliku tuletõrjeseltsi eestvedaja Eno Hermanni sõnul päriti koheselt maksuametist aru, et kuidas selline eksitus juhtunud on. Seejärel saabus veel üks kiri ning mõni päev hiljem oli maksuraha priitahtlike pritsimeeste arvelt riigi tuludesse kantud.

Hermanni sõnul öeldi talle MTA-st, et maanteeamet peaks neile oma liiklusregistri andmetega tõendama Lokuta vabatahtlike päästemasinate kvalifitseerumist raskeveokimaksust vabastatud sõidukite alla. Maanteeamet aga väidab, et nad ei saa seda teha ja seda peab tegema hoopis MTA „raskeveoki osakond“.

„Maanteeameti liiklusregistris on mõlemad masinad märgitud sihtotstarbelistena. Üks on tuletõrje alarmsõiduk, teine päästeteenistuse alarmsõiduk. Teoreetiliselt ei tohiks mingit probleemi olla. Registris on ju märgitud, et need on tuletõrjeseltsi omad ning masinaid kasutatakse päästetöödel,“ rääkis Hermann.

Kas segaduse põhjustaja on MTA või maanteeamet, seda Hermann väita ei julge.

„Maanteeamet süüdistab MTA-d ja vastupidi. Ma ei saa võtta seega kindlat seisukohta. Praegu olen jõudnud jälle sinna maale, kus maanteeamet soovitas pööruda taas maksuameti poole. Olen nende ametkondade vahel pendeldanud neli-viis korda,“ lisas ta.

Hermann nentis, et järgmine samm lahenduse saamiseks kohtu poole pöördumine. „Mul ei ole lihtsalt aega oma töö kõrvalt joosta ja ennast alandada ametnike ees, kes seadust ei tunne.“

Vabatahtlike tuletõrjujate katusorganisatsiooni Eesti Priitahtliku Päästeliidu nõukokku kuuluv Hermann on ametkondade käitumisest seda enam üllatunud, et mitte üheltki teiselt vabatahtlikult tuletõrjeseltsilt ei ole raskeveokmaksu sisse nõutud.

Eriti kurioosseks teeb olukorra see, et Lokuta vabatahtlik tuletõrjeselts on raskveokimaksu tasumise kohustuse kaotanud päästeseaduse muudatuse algataja. „Meie oleme selle idee autorid ning nüüd meid nöögitakse,“ kommenteeris Hermann.

Ametkonnad süüd ei tunnista

Maanteeamet ning MTA teemat väga pikalt kommenteerida ei soovi. Lühidalt öeldes nenditakse, et olukord ongi täpselt nii nagu Lokuta vabatahtliku tuletõrjeseltsi eestvedaja Hermann kirjeldas.

Maksuametist öeldi, et raskeveokimaks määratakse liiklusregistris registreeritud andmete alusel.

„Andmed raskeveokimaksu määramiseks saab MTA maanteeametilt. Antud juhul peaks kõnealune tuletõrjeselts pöörduma maanteeameti poole, et parandada liiklusregistris olevad andmed,“ ütles MTA pressiesindaja Katrina Tuulik.

Maksuameti teatel võivad Lokuta priitahtlikud päästjad parimal juhul saada raskeveokimaksu summa tagasi ettemaksuna.

„Aluseta maksu maksmise hüvitamisega on antud juhul nii, et kui ARK teeb oma registris muudatuse (raskeveok päästemasinaks) tagasiulatuvalt, siis jääb tänaseni makstud summa tuletõrjeseltsile nende kontole ettemaksuks,“ selgitas Tuulik.

„Kui ARK teeb vastava muudatuse registris aga näiteks tänase kuupäeva seisuga, siis riigil puudub alus varem makstud summade hüvitamiseks,“ lisas ta.

Maanteeameti registreerimisosakonnast teatati, et vabatahtlikud päästjad peaksid oma murega ikkagi maksuameti poole pöörduma.

„Varem olid vabastatud päästeteenistuse sõidukid, nüüd lisati seadusemuudatusega ka päästeteenistusega lepingu sõlminud ettevõtjad. Meil ei ole infot sõlmitud lepingutest ning oleks mõistlik, kui selliste sõidukite valdajad esitaksid vastava lepingu otse maksuhaldurile,“ vahendas maanteeameti pressiesindaja Timo Vijar registreerimisosakonna seisukohta.