Noor ema Kristiina Kivisild on teist kuud hädas GoBusi busside ja bussijuhtidega, sest lapsevankriga peale pääsemine on muutunud võimatuks ning bussifirma on soovitanud oma sohvreil emasid vankri pakkimisel mitte aidata. Kivisild rääkis, et probleemid algasid, kui Kadrina–Rakvere liinil vahetati suured bussid, kuhu ka lapsevanker sisse mahtus, väiksemate vastu. Nüüd on ta sunnitud bussi sisenemiseks lapse sülle võtma ning vankri kokku panema ja pagasiruumi asetama. „Bussijuhid teevad vaid pagasiruumi lahti, aga nad ei abista,” nentis noor ema. Kord teinud bussijuht sel ajal kogunisti bussi kõrval suitsu, kui tema püüdis vankrit kitsukesse pagasiruumi mahutada.

Bussifirma kardab kahjunõuet

Kivisilla sõnul on juhtunud sedagi, et bussi pagasiruum on niivõrd täis bussijuhi asju, et vanker sinna enam ei mahu. „Kord seisin koos teise emaga vankritega väikebussi vahekäigus määrustevastaselt püsti nii, et ükski inimene ei mahtunud liikuma,” meenutas ta. Kivisild on GoBusi juhtkonnale saatnud kaks kirja, millele pole seni kirjalikku vastust saabunud. „Lõpuks öeldi mulle telefonis, et kutsugu siis keegi autoga inimene enesele vastu, kui bussi ei mahu,” räägib nördinud ema. Ta rõhutas, et ei aja jonni, vaid soovib inimlikku kohtlemist. „Kui muud moodi ei suudeta probleemi lahendada, siis võiks kusagil olla kirjas, millal sõidavad liinil väikebussid, kuhu pole võimalik vankriga pääseda,” arutles Kivisild. GoBusi Rakvere tehnikadirektor Rein Kaljuveer meenutas selgituseks juhtumit, kui üks bussijuht oli aidanud ema vankri kokkupanemisel ja pagasiruumi asetamisel. „Seejärel saabus meile 10 000-kroonine arve, sest juht olla vankri ära lõhkunud. Nüüd soovitame juhtidel vankrit mitte puutuda,” rääkis Kaljuveer.

GoBusi tegevjuht Rene Alpius mainis, et nende firma veab aastas mitu miljonit reisijat. „Peame juhtumit pigem erandlikuks pretensiooniks ja meie Rakvere inimesed on protestijaga telefonitsi vestelnud. Meie kohustus on pa­gasit vedada, kuid mitte pakkida, sest kui midagi peaks juhtuma, oleme meie süüdi,” selgitas ta. Majandusministri kehtestatud bussiveo üldeeskirjades seisab aga kirjas, et bussijuht on kohustatud: „abistama sõitjaid pagasi paigutamisel pagasiruumi kaug- ja rahvusvahelistel liinidel ning vajadusel ka maakonnaliinidel.” „Ääretult näotu lugu igal juhul,” lisas eeskirju tutvustanud majandusministeeriumi pressiesindaja Piret Järvis. Lääne-Viru maavalitsus ei saa olukorra parandamiseks midagi teha, sest tegemist on kommertsliiniga. Kui tegemist oleks maakonna poolt doteeritava liiniga, võiks bussijuhtide viisakust arvestada näiteks järgmiste liinitoetuste määramisel. Olukord tegi nõutuks ka sotsiaalministeeriumi.

„Ühiskonnas on veel arenguruumi, et kõik teenused oleksid lapse- ja peresõbralikumad,” leidis laste ja perede osakonna nõunik Liina Kanter. Lastevanemate liidu juhatuse esimees Enn Kirsman nentis, et tegemist on kahjuks laialtlevinud probleemi ja elementaarse viisakuse puudumisega. „Kuna enamikul maabussiliinidel puudub korralik konkurents, oleme jõudnud selleni, et nenditakse – maksa bussiraha ja ole vait,” tõdes Kirsman, kelleni on jõudnud lisaks lapsevankri-muredele pretensioone ka selle kohta, et bussis keeldutakse suuski vedamast.

Väljavõte vastuseta kirjast:

•• „Kui palusin bussijuhil aidata vanker alla pakiruumi panna, siis bussijuht avas küll luugi, aga eeldas, et panen, laps süles, kokku nii lapsevankri kui ka asetan ise vankri bussi pakiruumi! Kui palusin abi, öeldi mulle, et pole tema asi puutuda vankrit /…/ Saabudes Rakvere bussijaama avas bussijuht jällegi ainult alumise luugi ja kordas veel kord mulle, et tema ei tohi vankrit puutuda ja pean ise sellega tegelema, kuna tema peab enda varal silma peal hoidma!

•• Miks on lähiliinile pandud selline buss, millega ei ole võimalik lapsevankriga sõita, ning mille pakiruum on madalam kui keskmise sõiduauto pagasiruum?

•• Kas tõesti eksin arvates, et bussijuhi kohustuste hulka kuulub ka reisijate abistamine ja eelkõige viisakus?”