Kond räägib, et aastatepikkune roolikeeramine kurnab silmi ja südant.

Kõige tavalisem bussijuhi kutsehaigus on radikuliit. Käed nii väga ei väsigi, kuigi on pidevas pinges. “Ikarus väsitas rohkem, uued Scaniad on juhisõbralikud,” leiab ta rutiinses töös helgema poole. Kondil on juhistaaþi kümme aastat, neist enamik Tallinna Autobussikoondises.

Kuuldes, et täna on autovaba päev, lööb juhi nägu särama. “Vaat autosid on linnas liiga palju. Teed-tänavad on kitsad, autode hulk aga suureneb pidevalt,” nendib ta. “Bussidel, trammidel, trollidel pole ruumi.”

Ummikud ajavad närvi

Suur autohulk kipub aina rohkem ka busse segama. Sõidugraafik on juhil küll ees, kuid sõidu ajal võib kõike juhtuda. Mõni päev tagasi sattus Kond Lasnamäelt kesklinna sõites ummikusse.

“Täielik hullumaja,” räägib ta. “Estonia puiestee foor oli pime, seisin 12 minutit paigal. Ei saanud mitte kuhugi liikuda.”

Sõitjad olid õnneks mõistvad ega teinud pikast seismisest suurt numbrit. “Eks nad saavad aru, et juht on ka inimene,” rehmab Kond käega. “Tänama just ei tulda, kuid hea sõna mõni ikka poetab.”

Peale ootamatute ummikute lisavad bussijuhi elule vürtsi ka veidrad või naljakad olukorrad.

Eelmisel talvel, kui rongbussid olid Tallinnas uudisasjad, päris üks vanem daam juhilt: “Miks peatusse tuli kaks bussi korraga?” Artur Kond soovitanud uudishimulikul seda tagumise bussi juhilt pärida.

Kas daam seda ka tegi, pole teada.

Mugav rongbuss

Praegu sõidab kesklinna ja Lasnamäe vahet kuus rongbussi, igasse mahub umbes 240 reisijat. “Püüan ikka kõik peale võtta, kui vähegi ruumi on. Kõik tahavad kiiresti tööle või kooli jõuda.”

Peale suure sõitjateruumi on uued Scania rongbussid juhi- ja keskkonnasõbralikumad kui vanad Ikarused. Talve- ja suvesõitudel Kondi sõnul Scania puhul vahet pole. Haagises toimuvat jälgib juht rooli kõrvalt videomonitorilt.

“Lõhkujaid või vargaid ma selle abil kinni ei püüa,” räägib juht, “need panevad kohe ajama.” Suurematest vandaalidest on Kondi buss seni pääsenud. Vaid mullu viskasid poisikesed Lasnamäe kanalis bussi ukse-klaasid sisse.

Vara üles, hilja voodisse

Bussijuht ärkab tavaliselt kell pool neli või neli, sööb kõhu täis ja sõidab bussipargi garaaþi. Mõni juht tuleb taksoga, mõni oma autoga. Kaugeltnurga mehed toob tööle firma valvebuss, mis viib juhid ka õhtuhämaras koju.

“Kell viis hommikul sõidan liinile,” räägib Kond. “Päevas teen kesklinnast Lasnamäele kaheksa või üheksa ringi, pärastlõunal tuleb rooli teine mees.” Estonia juurest Selile sõidab liinibuss 25 minutit.

Õhtune vahetus algab kell neli. Bussid naasevad garaaþidesse pärast keskööd. Viiendal bussiliinil lõpetab viimane juht töö kell 1.40. Mehed on roolis neli päeva järjest, siis järgneb kaks vaba päeva. Ühel bussil töötab kolm juhti.

“Vabad päevad veedan kuidas kunagi,” räägib Kond. “Esimese puhkepäeva hommikul muidugi magan. Järgmisel hommikul mõtlen juba eelseisvatele tööpäevadele.” Hobisid Kondil pole, praegu läheb suurem osa vabu päevi korteriremondile. Oma aja võtavad ka pereisakohustused, et naine ja tütar pikkade tööpäevade järel veel meest ja isa ära tunneksid.


Tallinna bussiliine

Tallinna Autobussikoondise teenindatavatest liinidest on pikemad:

Liin nr. 5 (Männiku-Kose) - 5,53 kilomeetrit - ühel suunal 30, teisel 33 peatust

Liin nr. 29 - 32,20 kilomeetrit - 20 peatust

Liin nr. 33 (Männiku-Kopli) - 32 kilomeetrit - ühel suunal 32, teisel 33 peatust

Liin nr. 34 - 29,32 kilomeetrit - ühel suunal 20, teisel 21 peatust

Näiteks 5. liini buss sõidab üht otsa 1 tund ja 50 minutit, 33. liini buss 1 tund ja 45 minutit.

Bussijuhtide hinnangul on raskeimad kesklinna läbivad liinid, sest seal on kõige rohkem ummikuid. Ka on rasked liinid, kus on palju ristmikke ja raudteeületuskohti, samuti suure koormusega Lasnamäe liinid.

Kokku on TAKil 49 liini, tipptundidel sõidab 255 bussi. Liinide kogupikkus on 483 kilomeetrit, päevane läbisõit 55 000 kilomeetrit.


Bussijuhid saavad tunnipalka

“Pole kombeks viriseda, kuid sellise töö eest on palganumbrid väikesed,” räägib Artur Kond. “Lugesin just, et meditsiiniõed saavad 2100 krooni kuus. Minu palk on küll umbes kaks korda suurem, kuid ikka on vähe.”

Tallinna Autobussikoondises arvestatakse juhtide tasu töötundide ja bussi liigi järgi (normaalbuss, liigendbuss, rongbuss jne.) Ette nähtud on ka lisatasu õhtuse või öötöö eest, pühade ajal jne. Keskmine juhi brutopalk on 5500-6000 krooni kuus. Puhkus on juhtidel ühel aastal suvel, teisel aastal aga talvel. Ületunnitööd võivad bussijuhid teha, kuid enamik mehi seda võimalust ei kasuta. Samamoodi on nad loobunud vabadel päevadel teist töökohta pidamast. “Kuhu ma ikka väsitavate päevade järel lähen,” nendib Kond. “Üle ei tohi ka töötada, muidu ei jõua rooli keerata.” Väikese palga tõttu on ka bussijuhtide keskmine vanus kasvanud. Tallinna Autobussikoondises on kõige rohkem juhte vanuses 40-50. Ligi sada juhti on rooli keeranud 20 ja rohkem aastat.