Laupäeval traagiliselt hukkunud teatrimees Dajan Ahmet kavatses uuesti lõkkele puhuda näitlejakarjääri, milles talle kunagi tohutut edu ennustati.

Salong-Teatris Dajan Ahmetiga pikalt koos tegutsenud lavastaja Erki Aule sõnul tuli Ahmetil paljust loobuda. “Talle oli teater esmatähtis, sinna läks kogu ta energia,” ütles Aule lahkunud kolleegi kohta. “Nüüd on Salong-Teater tegevust tagasi tõmmanud ning Dajan ütles, et nüüd saab ta pühenduda endale, teha seda, mida ta tahab. Selle pöörde taga oli ka Rakvere teatrisse näitlejaks minek. Ta rääkis mulle, et tunneb ennast nüüd noore mehena, kel on kõik alles ees.”

Kui Dajan Ahmet lõpetas 1988. aastal konservatooriumi lavakunstikateedri legendaarse 13. lennu, ennustati talle hiilgavat karakternäitleja tulevikku. Dajan Ahmet tegi särava kõrvalrolli Elmo Nüganeni lavastatud “Tõrksa taltsutuses” ja osa lastetükis “Sinder-Vinder”. Huvitavatele karakterrollidele oodati lisa. Läks veidi teisiti.

Pärast lühikeseks jäänud viibimist Ugala ja Noorsooteatri trupis tulid VAT-Teater ja Ahmetov Management. Alates 1994. aastast hakkas ta vedama Salong-Teatrit, kuhu läkski kogu aur. Veidi enam kui kümnesse aastasse Salong-Teatris jääb 18 Dajan Ahmeti lavastust. Ahmet lavastas palju lasteetendusi, ent ta tööde seas on ka suure klassika lavastusi, kus võib näha taotlust teha suurt ja üllast teatrit.

Hiljuti toimus Dajan Ahmeti elus pööre, mille tulemusel temast sai Rakvere teatri näitetrupi liige. Ametlikult tänavusest augustikuust, kuid sidemed selle teatriga olid varemgi, näiteks osalemised teatri lastelavastustes “Käpipuu vennaskonnd” ja “Arabella”.

Esietendus jääb ära

Selle nädala reedel pidanuks toimuma lavastuse “Oscar ja Roosamamma. Kirjad Jumalale” esietendus, kus Dajan Ahmet oleks pidanud mängima peaosa. Prantsuse tuntud autori Erich-Emmanuel Schmitti kahele näitlejale kirjutatud loos pidid mängima Dajan Ahmet ja Ines Aru. Lavastas teatri peanäitejuht Üllar Saaremäe. Esietendus jääb ära. “Ma ei tea praegu veel, mis selle lavastusega saab,” ütles Rakvere teatri turundusjuht Ott Karulin. “Praegu pole veel selge, kas seda lavastust saab üldse teha – see oli Dajani peale üles ehitatud.”

“Dajan tuli selle näitemänguga Rakvere teatrisse, ütles, et seda võiks siin teha,” kirjeldas Üllar Saaremäe lavastuse saamislugu. “Siis me rääkisime, et seda võiks teha nii, et mängime pearolli kordamööda. Aga see on tohutu tekstimaht ja esialgu jäi selle mängimine Dajani õlule. Võib öelda, et lavastus oli valmis. Ma üritan seda mängida, kuid esietendus jääb igal juhul ära…”

Rakvere teatri väikeses trupis jätkunuks Ahmetile põnevat näitlejatööd. Siin jagub suuri, keskmisi ja väiksemaid rolle näitlejatele loomulikumal viisil kui pealinnas, kus tuleb tähelendu vahel kaua oodata. “Dajanile oli plaanitud roll Jakob Karu uues näitemängus “Vanaema juures”,” ütles kunagi tehtud plaanide kohta Saaremäe. “Kevade poole pidi Kalju Komissarov tulema meile lavastama “Cyrano de Bergeraci”, sealgi oli Dajanil roll.”

Eluloolist

Dajan Ahmet

•• Aastani 1999 Ahmetov

•• Näitleja, lavastaja ja teatrijuht

•• Sündis 1962 Tallinnas

•• Lõpetas 1988 TRK lavakunstikateedri

•• Töötas 1988–89 Ugalas ja 1990–92 Noorsooteatris

näitlejana

•• Aastast 1994 Salong-Teatri

direktor ja peanäitejuht

•• Augustist 2006

Rakvere teatri näitleja

•• Ühiskondlik tegevus:

olnud Eestimaa tatarlaste

kultuuriseltsi Idel esimees ja

vähemusrahvaste kultuuriseltside ühenduse Lüüra

asepresident