Majandusministeeriumi veondusosakonna juhi Priit Vene sõnul peaks liiklusohutuse ja reisijate parema teenindamise nimel kolme aasta pärast reisijateveo liine teenindama bussid, mille keskmine vanus ei ületa 13 aastat.

Lisaks bussi vanusekriteeriumile on ministeeriumil kavas välja töötada ka täiendavad nõuded, mis tõstaksid reisijate mugavust: nõuda bussides konditsioneeri, käe- ja peatugesid, laiemaid istmete vahesid. Vene kinnitas, et busside vanuse nõude kehtestamisel tuleb olla siiski paindlik, eesmärk pole firmasid pankrotti ajada ega maakonnaliine sulgeda. “Lähtume eelkõige majanduslikest kalkulatsioonidest, arvestades, et parema kvaliteedi eest tuleb ka rohkem maksta,” ütles ta.

Busside vanuse nõue hakkab kehtima avalikke liine teenindavate busside osas, mille käigushoidmiseks maksab riik toetust. Kommertsliinide puhul seda nõuda ei saa.

Bussifirmad sõdivad vastu

Viljandimaal 13 maakonnaliini teenindava AS-i Devori Reisid juhatuse liige Margo Järvekülg on veendunud, et selline eesmärk läbi ei lähe – bussipark vananeb ja investeeringuteks on vaja üsna suuri summasid. “Kas ministeeriumil on eesmärk kukutada bussifirmad kahjumisse?” küsis Järvekülg.

Tegelikult pole ka kuskil kirjas, mis saab siis, kui bussifirma busside vanuse nõuet ei täida. Järvekülje sõnutsi pole seadust, mis lubaks ära võtta liiniluba firmalt, kelle bussid on nõutust vanemad, kuid vastavad tehnilistele tingimustele. “Nõuda ju võib, aga rumalad on need, kes neid nõudeid täidavad,” sõnas Järvekülg. Firmal on reisijateveoks 12 bussi, mille keskmine vanus jääb 12 aasta piiresse. Vanim buss on valmistatud 1991 ja uusim 1998. aastal.

Järvekülg meenutas paari aasta tagust aega, mil Viljandi maavanem oli praegune põllumajandusminister Helir-Valdor Seeder. Maavanem nõudis maakonnaliine teenindavatelt bussifirmadelt alla 15 aasta vanuste busside liinidele toomist. Järvekülg tunnistas, et kolmest firmast oli Devori Reisid ainus, kes seda nõuet täitis ja kulutusi tegi. Lõpuks olevat maavanem möönnud, et busside vanuse nõude järgimisest tähtsam on reisijate teenindamine.

“Leian, et busside vanuse nõudest rääkida on totter,” ütles Järvamaa bussifirma Assotrans reisijateveo osakonna juhataja Hannes Künnapuu. Ta kinnitas, et aastavanune buss võib olla suurem logu ja liiklusele ohtlikum kui hästi hooldatud 20–25-aastane buss. Künnapuu hoiatas, et bussipargi uuendamise tagajärjeks on piletihinna tõus. Siis tuleb kaaluda ka ebarentaablite kommertsliinide sulgemist.  Assotransil teenindab reisijaid kümme bussi, millest kõige vanem sõitis tehase väravast välja 24 aastat tagasi.

“Meie bussid on ajast ja arust,” möönis eile õhtupoolikul Tallinnast Paidesse sõitma hakanud Assotransi bussijuht Tiit Miljand. 22 aastat vana bussi asemele ootavad bussijuhid pikisilmi uusi, kuid firma omanikud ei taha kulutusi teha. “Tundub, et omanikud pole väravast välja saanud ega näe, kuidas teised arenevad ja uusi busse soetavad,” kurtis Miljand.

Go Bus oli Eestis esimene bussifirma, mis tõi uued bussid maakonnaliinidele. Aastas investeerib firma bussidesse 100 miljonit krooni. Mahukas investeering kajastus ka majandustulemustes. Eelmisel aasta kohta näitas firma konsolideeritud aastaruanne 32,2 miljoni kroonist kahjumit.

Go Busi tegevdirektori kohusetäitja Rene Alpiuse ütlust mööda ei suuda kõik väikefirmad ilmselt teha suuri investeeringuid uutesse bussidesse ning konkureerida linna- ja maakonnaliinide hangetel suuremate firmadega. “Bussinduses on turg korrastumas, ilmselt jääb mõne aasta pärast alles kolm-neli suuremat vedajat,” sõnas Alpius.

Eakad bussid ja bussijuhid


•• Autoettevõtete liit palus oma liikmetel anda teada nii busside kui ka bussijuhtide vanusest.

Liidu sõitjateveo spetsialist Ivo Volt arvestas välja, et kümne vastanud firma busside keskmine vanus on 17 aastat.

•• “See näitab, et isegi mõnekümne uuema bussi lisandumine kogu bussiparki ei paranda üldist olukorda kuigi palju,” ütles Volt. Selleks, et tervikpilti parandada, on vaja suuri investeeringuid väga suure koguse busside vahetamiseks.

•• Ka bussijuhtide keskmine vanus kümne bussifirma kohta on 51 aastat. Seejuures on 1354 juhi seas alla 40-aastaseid vaid 193 ja üle 60-aastaseid 236. “Bussifirmadele muutub lähema paari aasta jooksul bussijuht kõige olulisemaks kapitaliks,” ennustas Volt.

•• Bussijuhtide palka on Voldi sõnul tõstetud kahel viimasel aastal umbes 25%. 2008. aastaks prognoosivad vedajad vähemalt 15% palgatõusu.

•• 2008. aastal tõusva kütuseaktsiisi tõttu tekib ainuüksi selle katmisega liinivedusid tegevatel firmadel kulu üle 100 miljoni krooni. Sellest 40–45 miljonit on avaliku teenindamise liinide osa. Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium plaanib järgmise aasta dotatsiooni suurendada vaid 20–25 miljoni krooni võrra.

•• Voldi hinnangul seisab paratamatult ees piletihindade tõus ja liinivõrgu optimeerimine – väiksema sõitjate hulgaga piirkondades suletakse veelgi liine.