Eelmise nädala keskel Raplamaal juhtunud ja kahe raudteetöölise surmaga lõppenud rongiõnnetuse uurimine näitab, et Edelaraudtee ei täitnud kõiki ohutusreegleid. Seega ähvardab ettevõtet kriminaalmenetlus. Ka võidakse Edelaraudtee ohutustunnistus kehtetuks tunnistada, see peataks rongiliikluse ettevõtte raudteeinfrastruktuuril.

Tehnilise järelevalve amet (TJA) tegi Edelaraudteele ettekirjutuse lohaka vedurijuhtide ja jaamatöötajate hoiatustöö eest. Ettekirjutusest selgub, et Tallinn-Väikse, Kohila ja Rapla jaamas puudus hoiatus teetööde kohta, mistõttu need omakorda ei saanud rongijuhte hoiatada. Küll aga oli olemas info liikluspiirangutest, mis oleks pidanud jõudma ka juhtideni.

Lisaks tuvastas amet, et Kohila ja Rapla jaamas puudusid ettenähtud sissekanded teetööde kohta jaamavahe 48. kilomeetril, kus traagiline õnnetus juhtus. Kuna sissekandeid polnud piirkonna järelevaatuse raamatutesse tehtud, ei olnud ka sealsel raudteehoidjal võimalik kontrollsõitu teinud rongi juhte ees olevast takistusest teavitada. Nüüdseks on ettekirjutused täidetud ja rongifirma teatas, et teeb uurimisorganitega koostööd.

Uurimine peab andma vastuse traagilise õnnetuse põhjuste kohta. Selle põhjal otsustab TJA, kas tunnistada Edelaraudtee Infrastruktuuri AS-i tegevuse ohutustunnistus kehtetuks. „Ohutustunnistuse kehtetuks tunnistamine peatab rongiliikluse Edelaraudtee Infrastruktuuri AS-i majandataval raudteeinfrastruktuuril,” nentis TJA raudteeosakonna juhataja Margus Meius.

Tähelepanu ohutusele

Edelaraudtee AS-i juhatuse liikme Kalvi Pukka sõnul on ettevõte õnnetusest õppinud. Pukka sõnul töötab Edelaraudtee selle nimel, et pöörata ohutusele tähelepanu 24 tundi ööpäevas ja seitse päeva nädalas.

Pukka kinnitusel ei karda Edelaraudtee AS, et ettevõtte majandatav raudtee lähiajal suletaks. „Sel teemal pole mõtet praegu spekuleerida,” lausus ta ja täpsustas, et juurdlusi viivad läbi vastavad asutused.

Edelaraudteele kuuluva raudteeinfrastruktuuri pikkus on veidi üle 218 km. Neile kuulub kogu Tallinna-Viljandi ja Tallinna-Pärnu raudteeliin. Ettevõtte majandataval raudteel sõidavad Edelaraudtee AS-i reisi- ja kaubarongid.

Möödunud nädala kolmapäeval kell 12.15 juhtus Rapla maakonnas Rapla vallas Hagudist 3. kilomeetrit Rapla poole Aranküla ülesõidu ja Hagudi raudteejaama vahelisel teel õnnetus, mille tõttu hukkus kaks raudteetöölist. 1948. aastal ja 1950. aastal sündinud mehed jäid parandustöid tehes Rapla suunas liikunud plaanivälise rongi ette. Lääne politseiprefektuuri kommunikatsioonibüroo vanemspetsialist-infojuht Ülle Laas rääkis siis Päevaleht Online’ile, et raudteetöölised ilmselt ei kuulnud lähenevat rongi. Edelaraudtee infrastruktuuri arendus- ja müügijuhi Rain Kaarjase sõnul sõitis väljaspool plaani raudteel rong, mis oli tulnud hooldusest ja tegi kontrollsõitu.

Prokuratuuril kaks menetlust

•• Riigiprokuratuuri avalike suhete talituse nõuniku kt Carol Merzin ütles Päevaleht Online’ile, et õnnetusega seoses al­ga­tas Lääne prokuratuur kaks menetlust. „Neist esimene alga­tati 8. juulil vahetult pärast juhtunut ja see käsitleb liiklusohutusnõuete või sõiduki käitusnõuete eiramist, millega on põhjustatud inimese surm,” sõnas Merzin.

•• Teine uurimine algatati 10. juulil ja käsitleb liiklusohutusnõuete või sõiduki käitusnõuete eiramist, millega on tekitatud suurt kahju.

•• Merzini sõnul ei ole praegu otseselt kellelegi veel süüdistust esitatud ja kahe inimese surmaga lõppenud õnnetuse põhjustajat alles selgitatakse.

•• Juhtumit uurib Lääne ringkonnaprokuratuuri prokurör Aarne Pruus, kelle sõnul pole veel kindel, kas süüdistus esitatakse Edelaraudteele või mõnele konkreetsele isikule.