Tallinna linnavalitsuse nõuniku Liina Oja sõnul ei saa reklaami liigitada erakonna reklaamina, kuna sellega ei anta suuniseid konkreetse partei poolt hääletamiseks.

Euroopa Liidu Regioonide Komitee kommunikatsiooni, pressi ja protokolli direktoraadi direktor Laurent Thieule pöördus Oja sõnul kirjaga Tallinna linnapea poole, milles tegi ettepaneku osaleda kahe videoklipi tootmisega Regioonide Komitee ja Euroopa Parlamendi ühises kommunikatsiooniprojektis.

Tallinna linnakantselei avalike suhete direktor Ain Saarna ütles Tallinna linnavalitsuse pressikonverentsil, et klipis osaleb just Edgar Savisaar seepärast, et Regioonide Komitee soov oli, et selles osaleks inimene, kel on ühiskonnas suur kaal ja kelle üleskutsele reageeritakse.

Valimiskomisjoni esimees Heiki Sibul ütles Päevaleht Online'ile, et agitatsiooni piirangud sätestab Euroopa Parlamendi valimise seadus, milles pole sätestatud, mis tingimustel ja kes võib internetis valimisreklaami teha. Seega seaduse järgi ei ole vastuolu selles, et ühe erakonna juht, kes osaleb ka ise eurovalimistel, osaleb reklaamis, mis õhutab hääletama justkui erakonnast eraldiseisvalt.

Linnavalitsus eraldas ligi 600 000 krooni

Tallinna linnavalitsus otsustas Euroopa Parlamendi valimistel osalema kutsuvate teleklippide näitamiseks reservfondist eraldada 590 657 krooni. Linnavalitsuse reservfondist võib teha eraldisi üleriigilise tähtsusega erakorralisteks kuludeks.

Reklaami eesmärk on Liina Oja sõnul aktiveerida valimistest osavõttu. „Vastutustundlikud avalikud institutsioonid mõistavad, et mida suurem on Eesti valijate osavõtt eurovalimistest, seda tugevam on meie esindajate mandaat Euroopa Parlamendis ning see on muuhulgas aluseks ka Eesti Vabariigi pealinna elanike huvide paremale esindamisele Euroopa rahvaste esinduskogus.“

Oja märkis, et reklaamid tellis Tallinna linnalt Euroopa Liidu Regioonide Komitee. „Need on üles pandud ka selle organisatsiooni enda koduleheküljel. Meie teada kasutab (või kavatseb kasutada) Regioonide Komitee neid ka mujal valimistest osavõtu motiveerimiseks Euroopas,“ lausus Oja.

Klipid lähevad eetrisse ka Eesti eratelekanalitel 25. maist kuni 6. juunini.

Valimisreklaamid tekitavad küsimusi

•• Samuti kutsuvad videoklippides eurovalimistest osa võtma keskerakondlane Max Kaur ja end üksikkandidaadina üles seadnud Indrek Tarand, kellest esimese reklaam on Tallinna trammides ja teise oma erinevates kinodes. Trammis reklaami tegemine on politsei sõnul seadusevastane, kuid kinos pigem mitte.

•• Reformierakond käivitas aprillis kampaania, mille käigus loosib välja Euroopa Parlamendi rahastatavaid külastusreise tutvumaks Brüsseli ning europarlamendi hoone ja tööga. Keskerakonna peasekretär Priit Toobali arvates rikub Reformierakond ausate valimiste head tava, kuna reklaami ei rahasta erakond ise.

•• Ühes Reformierakonna reklaamis astub üles Siim Kallas, kes on Euroopa Komisjoni asepresident ning administratiivasjade, auditi ja korruptsioonivastase võitluse volinik.

•• Välimeediaettevõtete liit alustas mai alguses kampaaniat, mille eesmärgiks on juhtida tähelepanu põhiseadust eiravale seadusele, mis keelab teatud ajaks poliitilise välireklaami. Valimiskomisjoni hinnangul on võimalus, et mõni erakond nõuab hiljem tulemuste tühistamist, kuna keelatud ajal rippusid tänavatel välimeediaettevõtete liidu koostatud valimisreklaamid.