Septembri lõpus üüris Türilt pärit 21aastane Auris Mäsak Narrussoni firmalt Tallinnas kaheks nädalaks seitsmekohalise mikrobussi, et sõita Hispaaniasse. Anti mõista, et noorte seltskond läheb soojale maale puhkama.

Alles hiljem selgus, et sõidu eesmärk oli viia päikeserannikule Costa del Solile tööle üks eesti tüdruk. Samuti selgus, et Auris Mäsak oli vaid "tankist", tegelikult tuli raha sõiduks Hispaanias elavatelt eestlastelt, kelle taustast noormees eriti rääkida ei soovi.

Appi! Raha otsas!

Paar päeva enne renditähtaja lõppu helistasid seiklejad ja teatasid, et buss läks kaugel maal katki, probleeme valmistab mootor. Peagi selgus ka, et eestlastel pole raha ei remondiks ega tagasisõiduks. Helistajad nõudsid Narrussonilt kulude katteks kokku

25 000 krooni.

Kui Hispaanias väidetavalt lõksus noormehed endast tükk aega märku ei andnud, ähvardas Narrusson Mäsaku vanemaid, et annab loo politseisse. Seepeale sai ta varsti telefonikõne bussi rentnikelt. Tükkhaaval õnnestus tal Auris Mäsaku jutust välja noppida info, et tema buss asub miljonilinnast Malagast umbes saja kilomeetri kaugusel Esteponas. Tänu õnnelikule juhusele sai ta jälile ka apartemendile samas piirkonnas asuvas Fuengirola külas, kus eestlased olid vaid mõne päeva eest peatunud.

Narrusson tegi otsuse minna panga peale. Viimasel hetkel ostetud piletitega lendas ta Hispaaniasse, võttis üüriauto ja hakkas rannikukülasid kammima. Paigas, kus eestlased viimati peatusid, teatas üürikorteri perenaine, et apartemendi üüris keegi Viljar Kokla. See nimi ei ütelnud talle esialgu midagi.

Sai pättidelt bussi kätte

Kolmandal päeval kroonis Narrussoni otsinguid edu. Viie kilomeetri kaugusel Fuengirolast Mijase külas seisis tuttav mikrobuss ühe töökoja ees tarandikus. Üllatusega kuulis Eestist kohale sõitnud mees töökoja inglasest peremehelt, et rühm eestlasi, kes sõidavad ringi musta 500-seeria BMWga, tõid sõiduki siia müüki.

Tund hiljem laekusid kohale mikrobussi väidetavad omanikud. "Neli venda, värskete poksimisjälgedega - ühe peas oli nii suur arm, et minu arvates oleks see vajanud õmblemist. Kuid hästi riides ja kallite telefonidega," kirjeldab Narrusson uusi tuttavaid. Ükski tegelastest end ei tutvustanud, kuid apartementide perenaiselt saadud passikoopia järgi tundis ta kamba liidris ära Viljar Kokla.

Kui rahvuskaaslastele selgus, et nende ees seisab bussi tegelik omanik, unustati müügijutt. Selle asemel hakati nõudma tasu - umbes 3400 krooni - bussi tee äärest töökotta vedamise eest, mille nemad väidetavalt kinni maksid.

Olukord oli pingeline ja vestluspartnerid Enn Narrussoni sõnul äärmiselt agressiivsed. Eriti huvitas neid, kus viibib Auris Mäsak, kes bussi asukoha omanikule reetis. Politsei andmetel allub Mäsak Kohtla-Järvel resideeruvale Kain Laidveele, kelle seotust varastatud autode Eestisse toomisega on uurinud nii Interpol kui ka Keskkriminaalpolitsei.

Kohtumine lõppes sellega, et Eestist kohale sõitnud omanik maksis nõutud summa ja viis oma bussi treileril Malagasse Toyota ametlikku esindusse.

Suure skeemi hõng

Enda sõiduriista jälgi ajades leidis Narrusson mitmeid jälgi, mis viitavad suuremale skeemile. Hispaanias remonditöökojas auto väidetavaid omanikke oodates märkas ta riiulil lebamas ühe Eesti auto tehnilist passi. Pilguheit sisse paljastas, et tegemist on 1994. aasta Audiga, numbrimärgiga 094 ANO. Autot ennast ei paistnud kusagil.

Enda bussi põrandalt avastas mees sinna pudenenud Eesti tehnoülevaatuse tõendi, mis oli septembri lõpus väljastatud Volkswagen Polole, mis kannab numbrit 720 ANI.

Audi omanik on Kuressaares elav Margus Paluoja, Volkswageni omanik on Rõngu vallas elav Marek Hajetski. Mõlema noormehe nimed on politseinikele tuttavad. Kumbki auto pole Eestis hetkel tagaotsitav.

Audi on lahkunud Eestist tänavu aprillis ega ole teadaolevalt tagasi tulnud. Kui auto piiri ületas, oli selle roolis keegi tütarlaps keda arvatakse töötavat Hispaanias prostituudina.

Veelgi tähelepanuväärsem on, et Tartu politsei uurib praegu juhtumit, mis on Enn Narrussoni looga äravahetamiseni sarnane. Ainus vahe on selles, et juba augustis ühelt Tartu ettevõtjalt üüritud Volkswageni üheksakohaline mikrobuss on tänaseni Hispaanias jäljetult kadunud.

Bussiomanik neelas sööda koos konksuga alla. "Ma saatsin neile rumala peaga veel 23 000 krooni remondiraha," kahetseb anonüümseks jääda sooviv ettevõtja. "Pärast seda pole minu bussist ega rentnikest kippu ega kõppu." Ka neli kuud tagasi Tartust bussi üürinud tegelased on pärit Türilt ning liiguvad väidetavalt Hispaanias samas seltskonnas Narrussoni bussi maha müüa üritanud tegelastega.

Kindlustus ei hüvita, politseid ei huvita

Tartu ettevõtja meele teeb eriti mõruks see, et 120 000 krooni maksnud bussi ei hüvita ka kindlustus, sest ta loovutas bussi vabatahtlikult. "Kuna ärandamise fakti pole, siis Sampo Kindlustus sõidukit ei hüvita," nendib kaks korda lüpsta saanud ärimees, kelle buss on tõenäoliselt juba osadeks lammutatud.

Narrusson on kõik kogutud info ja tähelepanekud politseile edasi andnud, kuid pole tagasisidega kübetki rahul. "Politseil on palju rohkem võimalusi uurida, aga mina käin korra kohapeal ja mul on kuus korda rohkem infot. See on naeruväärne! Peaks olema vastupidi."

Hispaanias on kindlustuspettus lihtne

Mõned kuud tagasi hakati Soome kindlustusfirmade klientidelt Hispaanias kahtlustäratavalt tihti kalleid autosid varastama. Novembri alguspäevadel saatis üks Soome kindlustusfirma oma uurija kohapeale juhtumitega tutvuma. Kindlustusuurija sõnul ei ole Hispaanias varastatud auto legaliseerimine üle jõu käiv probleem. Uurija lausa imestas, et nii vähe kalleid autosid on kaugel lõunamaal "varastatud".

Eesti pätid venelaste käsutäitjana

Ajakirjanduse andmetel on Hispaania lõunarannikul Marbellas kuni 60-liikmeline eesti kogukond, mis koosneb varem karistatud kurjategijatest, politsei huviorbiidist läbi käinud õnneotsijatest-seiklejatest ning Eestist pärit tantsijatest-prostituutidest. Lisaks armastab samas piirkonnas sageli puhkamas käia hulk ärimehi.

Hispaania lõunarannikul annavad tooni endise idabloki kurjategijad. Marbella ja Malaga ümbruses elavad eestlased kuuluvad selles hierarhias Solntsevo grupeeringu käsutäitjate hulka, tegeledes peamiselt narkovedamise, prostituutide vahendamise ja autovargustega. Solntsevolaste ees annavad aru Toomas Helin ja Janek Kukk, kellele alluvad ülejäänud päikeserannikul "toimetavad" eestlased.

Näiteks tänavu juulis tabati Iirimaal kaks Marbella kolooniaga seotud eestlast Andres Sumil ja Toomas Puusepp, kelle autost avastati kokku 230 kilo kanepivaiku ja marihuaanat, mille turuväärtus sealse politsei hinnangul on 45 miljonit krooni!

Toomas Helin ja Janek Kukk olid pikka aega Marbella-pagulased, Kaitsepolitsei otsis neid taga Vabaduse väljakul Estonian Airi kassa ees toimunud pommiplahvatuses kahtlustatavatena. Pärast aastaid kõige tagaotsitumate kurjategijate nimekirja kuulumist tulid kahtlustatavad kokkuleppel kaitsepolitseiga Eestisse, said kiirmenetluse korras tingimisi karistada ning liiguvad praegu vabade meestena ringi.

Hispaanias on end eri aegadel varjanud teisedki Eestis tagaotsitavad isikud - relvaäris süüdistatud Valdo Kulla, narkoäriga seotud Vjatsheslav Gaspl. Sama seltskonnaga lävib Hispaanias väidetavalt ka lindprii Imre Arakas, kes otsustas koos abikaasa ja lapsega Eesti tolmu jalgelt pühkida pärast seda, kui talle ema kodu uksel atentaadikatse tehti.

Mihkel Kärmas

Meelis Hiiob