Juba teises maailma haridusedetabelis jõudis Eesti maailma esimese kuue riigi sekka, mis näitavad nii õpilaste häid faktiteadmisi kui ka analüüsivõimet.

Eile sai osaliselt avalikuks  majandusliku koostöö ja arengu organisatsiooni (OECD) poolt 57 maailma arenenud riigis korraldatud loodusteaduste testi tulemus, mis andis Eestile väga kõrge viienda koha.

“See test ei olnud midagi keerulist,” ütles Tallinna reaalkooli 11. klassi õpilane Ivan ·pol eile poolteise aasta tagust testi meenutades. “Oli päris lihtne.”

Test hindas õpilaste analüütilist lugemisoskust, matemaatilist ja loodusteaduslikku kirjaoskust. Lisaks õpilaste testile, milleks anti aega 120 minutit, pidid eraldi kooli puudutava testi täitma ka koolijuhid.

Uuringu tulemused näitavad, kuivõrd erinevad tulemused kooliti ja piirkonniti ning millised on poiste ja tüdrukute erinevused. Samuti analüüsitakse, kuidas sõltuvad õpilaste tulemused nende vanemate ametialasest staatusest ja haridusest, kultuuri väärtustamisest kodus ja kodusest keelest.

Eesti osales 2006. aasta aprillis rahvusvahelise õpilashinnangu programmi (PISA) testis esimest korda u 5000 15-aastase õpilasega ligi 170 koolist.

Näitab teadmiste kasutamist

Riikliku eksami- ja kvalifikatsioonikeskuse loodusainete peaspetsialisti Imbi Henno sõnul tegid testi täpselt 15-aastased õpilased. “PISA test näitab, millisel tasemel õpilasi kusagil õpetatakse, millised on õpilaste oskused saada hakkama pidevalt areneva tehnoloogiaga maailmas,” selgitas Henno.

Kõigis 57 riigis, kus õpilased PISA testi tegid, avalikustatakse uuringu tulemused praeguse kava kohaselt täielikult alles tuleval teisipäeval, 4. detsembril ja seda tehakse reeglite kohaselt igal pool ühekorraga.

Kuna üldised tulemused olid eilseks lekkinud, avaldas OECD oma koduleheküljel erandkorras sama üldjärjestuse, mis oli ajalehtedes ilmunud.

Näidisküsimused

Loodusteaduslike küsimuste äratundmine

•• Millisele järgmisele küsimusele ei saa vastata, tuginedes teaduslikule tõendusmaterjalile?

A. Mis oli ohvri surma meditsiiniline või psühholoogiline põhjus?

B. Miks pussitati ohvrit mitu korda?

C. Kas põse limaskestalt võetud proov on usaldusväärne viis DNA- analüüsi kogumiseks?

D. Kas kõigil identsetel kaksikutel on täpselt ühesugune DNA järjestuse muster?

Loodusteadusliku tõendusmaterjali kasutamine

•• Juunikuu alguses pihustati kärbeste hävitamiseks ühest ja samast tootepartiist pärit putukatõrjevahendit teise talu sealauta, mis asus esimesest talust 100 kilomeetri kaugusel. See pihustamine surmas 98% kärbestest teises talus. Kas see tõendusmaterjal toetab järgmisi järeldusi?

•• Tõmmake ring ümber sõnale “jah” või “ei” iga lause järel.

•• Juunikuu alguses pihustati kärbeste hävitamiseks ühest ja samast tootepartiist pärit putukatõrjevahendit kahte sealauta, mis asusid teineteisest 100 kilomeetri kaugusel. See pihustamine surmas 98% kärbestest teises talus.

A. Putukatõrjevahend on ajaga kasutamiskõlbmatuks muutunud jah / ei

B. Putukatõrjevahend ei ole ajaga kasutamiskõlbmatuks muutunud jah / ei

C. Esimese talu kärbeste populatsioon on saavutanud immuunsuse jah / ei

D. Kaks kärbeste populatsiooni kuuluvad eri liikidesse jah / ei