Elektrinäit meiliga: varsti ajalugu
Eesti Energia jätkab reforme ja suunab inimesi järjest enam e-teenindusse. Alates 10. juulist sulgeb Eesti Energia näitude e-postkasti naidud@energia.ee ja sellest ajast peale enam e-kirjaga näite teatada ei saa. E-kirja vahendusel teatab Eesti Energiale oma elektrinäitu kokku ligi 30 000 inimest, kes moodustavad elektrifirma klientidest kuus protsenti. Firma hinnangul on sellise hulga e-kirjade töötlemine liiga ajamahukas. „Kui e-teeninduses läheb kliendi sisestatud näit otse meie infosüsteemi, siis näidupostkast nõuab info käsitsitöötlemist, sest pärast seda, kui klient on näidu meile e-kirjaga teele pannud, peame selle omakorda käsitsi infosüsteemi panema. See muudab kogu protsessi aeganõudvaks,” selgitas Eesti Energia avalike suhete spetsialist Marina Bachmann.
Nüüd kavatsebki Eesti Energia suunata näidupostkasti kasutanud 30 000 klienti muude kanalite juurde. Internetis saab näite teatada veel e-teeninduses. „Möödunud kuul teatas oma näidu e-teeninduses 150 000 klienti, mis on umbes pool kõigist inimestest, kes meile ise näidu edastasid,” ütles Bachmann. E-teenindus on osa uuest infosüsteemist, mis käivitati kaks kuud tagasi ja millega on mõlemal kuul tublisti probleeme olnud. Häired – aeglus, kokkujooksmine, näitude edastamata jäämine – on varem olnud tingitud just süsteemi ülekoormusest.
Kui Eesti Energia infosüsteemiga läheb samamoodi nagu digiretseptisüsteemiga, siis võib probleeme karta veel mitme kuu jooksul ja elektrinäidu teatamiseks tuleb varuda kannatust. Süsteemi koormust vähendab siiski see, et Eesti Energia loobus alguses seatud ahistavast nõudest, et kliendid peavad oma näidu teatama kõigest kolme ööpäeva jooksul. E-teenindust kasutas näidu teatamiseks möödunud kuul 150 000 inimest, mis tähendab, et kolme ööpäeva 72 tunni jooksul pidanuks süsteem ühes tunnis vastu võtma vähemalt 2100 näiduteatist, kuid selline koormus käis üle jõu. Loodetavasti on süsteem juulikuu lõpuks, kui 150 000 e-teeninduse kliendile lisandub veel ilmselt suur osa 30 000-st seni e-kirja teel näitu teatanud inimestest, töökindlam ja tõrkeid ei tule. „Oleme e-teeninduse koormustaluvust võrreldes eelmise kuuga oluliselt parandanud. Sel arveldusperioodil on korraga e-teeninduses näitu teatanud isegi 1000 klienti, Teisipäevane ootamatu katkestus ei olnud seotud koormusprobleemiga,” kinnitas Marina Bachmann.
Pikem teatamise aeg
Eesti Energia, kellel on kahtlemata mugav lasta inimestel ise oma näiduandmeid sisestada, püüab kliente meelitada iseteenindusportaali kasutama. „Kuna näidud lähevad e-teeninduse kaudu otse meie infosüsteemi, saame e-teeninduses pikendada näiduteatamise aega. Alates sellest kuust saab arvestinäitu e-teeninduses teatada lõppeva kuu kolmel viimasel ja uue kuu kolmel esimesel päeval ehk siis kokku kuuel päeval senise kolme asemel. Näiteks mai näitu saab teatada alates 29. maist kuni 3. juuni ehk homseni, juuni arvestinäitu aga 28. juunist kuni 3. juulini. Pakume seda võimalust vaid e-teeninduses,” ütles Bachmann eile. Bachmann märkis, et kliendi jaoks peaks e-teeninduse kasutamine pakkuma märksa rohkem lisaväärtust.
Kuidas alates 10. juulist näitu teatada?
•• 1. E-teeninduses. Marina Bachmann kinnitas, et e-teenindusse ei pea end iga kord ID-kaardi, mobiil-ID või panga kaudu sisse logima. „Klikkides „Jäta mind meelde” nupul, jätab süsteem kliendi kuni kaheksaks nädalaks meelde. Seega kui käia iseteeninduses vaid elektriarvesti näitu teatamas ja kasutada selleks näiteks oma kodust arvutit, ei ole vaja end iga kord isegi mitte sisse logida,” ütles ta.
•• 2. Elektrinäitu saab teatada telefoni teel. Number 1545 töötab esmaspäevast reedeni kella 8–19 ja laupäeviti 9–15. Pühapäeviti klienditelefon ei tööta.
•• 3. Näitu saab teatada paberist näidukaardiga. Seda saavad kasutada ainult need kliendid, kellel on Eesti Energiaga vastav kokkulepe.
•• 4. Ülejäänud saavad kasutada kas näidu kauglugemise või prognoositava elektrinäidu teenust.