Bemise mehed olid eile ennelõunaks jõudnud sukelduda kuuel korral, märksa vähem, kui esialgu plaaniti.

Kaalub: siseneda vrakki või mitte

“Me jätkame sukeldumist ilmselt ka algaval nädalal,” kinnitas Bemis ajakirjanikele. Varem on ta öelnud, et vajadusel võib ta püsida Estonia vraki juures isegi kuu aega. Laupäeval ütles ta Rootsi uudisteagentuurile TT taas, et “minu tuukrid ei kavatse minna vraki sisse”. Selleks ei ole Bemise sõnul ka mingit vajadust, sest: “Vastupidi kõigele, mis varem räägiti, pole Estonia juurde raske minna. Laeva kere ei ole kaetud nii suurel määral mudaga ning sellel pole näha ka kive ja kruusa, millega laeva katta taheti.” Tuukrid kinnitavad, et isegi laeva parema parda vaatlemiseks pole sugugi vaja mutta tunneleid kaevata, nagu alul kinnitati. Kuid pühapäeval oli Bemis mõnevõrra juba oma arvamust muutnud ja sõnastas selle ajakirjanikega kõneldes teisiti: “Mul ei ole sajaprotsendilist veendumust, nagu peaks vraki sisemusse tungimise kõrvale jätma.”

Kirjas Rootsi Estonia asjade eest vastutavale ministrile Mona Sahlinile on Bemis üksikasjalikult kirjeldanud oma plaane, ja neis oli just vraki sisemusse minek ning eriti autoteki uurimine olulisel kohal.

Huvitavamad leiud paremalt pardalt

One Eagle`i pardalt kinnitati ajakirjanikele, et senimaani on just Estonia parem parras kõige huvitavamaid avastusi toonud, kuid keelduti taas ühestki huvipakkuvast seigast lähemalt rääkimast.

“Me avaldame kõik andmed alles pressikonverentsil Saksamaal,” tõstab Bemise kaaskonnas olev TV-ajakirjanik ja -produtsent Jutta Rabe pressi huvi. Tema sõnutsi pole välistatud ka see, et sukeldujad mõne erilist huvi pakkuva osa Estoniast pinnale toovad - kui tegemist on selgelt uurimist vajava objekti või selle osaga. Rabe kinnitab siiski, et kui midagi sarnast tehakse, siis hakkab seda kahtlustäratavat objekti uurima erapooletu Soome uurimiskeskus.

Ta on kinnitanud, et Estonia vrakilt tehtava dokumentaalfilmi või selle osi on ostnud juba Rootsi, Eesti, Saksamaa ja isegi Venemaa telekanalid. “Soomlased on seni jäigalt keeldunud,” kinnitab Rabe ja lisab: “Ärilises mõttes olgu kinnitatud, et selle filmi müügist teenitava rahaga ei kata me ekspeditsiooni kulutusist kuigi suurt osa. Me tahame selgitada tõde, aga mitte teha äri.” Ka Rabe sõnutsi on One Eagle`il ja selle tuukritel tööd veel “kolmeks, võib-olla isegi neljaks päevaks”.

Juba varem on nii Bemis kui Rabe tõrjunud väited, nagu esindaksid nad vraki juurde sukeldudes Estonia ehitanud Saksamaa Meyeri firma huve. Bemis on siiski juba varakult olnud kindel, et Estonial oli lõhkekehasid ning visiir lasti ilmselt õhku.

Reisiparvlaev Estonia hukkus teel Tallinnast Stockholmi tormisel merel. Rahvusvahelise uurimiskomisjoni hinnangul põhjustas 852 inimese elu nõudnud traagilise laevahuku visiiri kehv kinnitus, mis tormilainetes vastu ei pidanud. Visiir langes eest, kiskus endaga kaasa ka rambi ning vesi pääses laeva autotekile. Seejärel kaotas Estonia püstivuse ja uppus kiiresti.


Gregg Bemis: armastan võidelda tuuleveskitega

72aastane Ameerika miljonär Gregg Bemis on alati kinnitanud, et temas elab Don Quijote kompleks. “Ma tahan võidelda tuuleveskitega, kinnistunud tõdedega, ja neid kahtluse alla seada,” ütleb ta.

Laevavrakkide uurimise kõrval on “tuuleveskiks” ka poliitika: Bemis on mitmel korral üritanud pääseda koduosariigi New Mexico esinduskogusse, kuid alati läbi kukkunud. Tänavu novembris on ees järjekordsed valimised, kus ta kandideerib.

Bemis on vähemalt 40 firma asutaja ja aktsionär - lisaks tuukritöid teostavatele ja õpetavatele firmadele on nende hulgas pakendus- ja energiaettevõtteid. Merehuvi on tal ilmselt pärit isalt, kolmekordselt USA meistrilt purjetamises.

Purjetamise kõrval on Bemise peamine hobi jalgpall. Ta on Santa Fe seenioride jalgpallimeeskonna Dinosaurus treener ja jookseb ka ise vahetevahel väljakule.

Gregg Bemis on abielus. Tal on kuus last ja üksteist lapselast.

Tõnis Erilaid