Et tegemist on autoriteetse The Economistiga, peab suitsu taga vähemalt mingi tuli hõõguma. SAS-ile kuuluvate aktsiate ehk 49 protsendi ettevõtte ostust on huvitunud mitmed, teiste seas hiinlased, kinnitab majandusminister Juhan Parts. „On olnud juttu ja huviavaldusi, lisaks oleme erinevatel transpordialastel kohtumistel Hiina ministritega selle teema tõstatanud. Ka siis, kui novembri alguses käis siin Hiina asepeaminister Zhang Dejiang,” kirjeldab Parts seniseid lennundusalaseid kontakte igal elualal maailma suurimaks pürgiva Hiinaga. „Aga meil on raske hinnata, kui kaalutletud või millises järgus see huvi on, sest müüja on ju SAS,” lisab Eesti riigi ehk 34 protsendi Estonian Airi aktsiate nimel kõnelev minister.

Kuid miks peaksid hiinlased  olema reaalselt huvitatud euroliidu lennundusperifeeriast Tallinnast? Miljonid Hiina reisijad Eestisse või lennuhiiud kääbuse mõõtu infrastruktuurile?

Hiina saaks jala ukse vahele

The Economisti arvates annaks Estonian Air hiinlastele „oma” lennufirma Euroopa Liidus ja ligipääsu odavatele lennujaamatasudele. Eestlaste endi argument on Tallinna „lähedus” – nimelt on Partsi sõnul Tallinn Hiinast vaadates õhuliini pidi kõige lähem Euroopa Liidu pealinn. „Ja tegelikult on Euroopa Liidus tegutseval lennuettevõttel teatav potentsiaal, kuna lennunduses on ju asjad vabakaubandusest väga kaugel, reeglid on väga protektsionistlikud,” toetab Parts ka The Economisti mõttekäiku.

Aktsiate tegelik võimalik müü­ja SAS Hiina huvi tõepärasuse kohta suud ei paota. Ka Estonian Airi nõukogu esimees Olev Schults ütles eile Päevalehele, et ei saa ettevõtte nõukogu nimel ega kaasaktsionärina kuidagi kommenteerida „kolmandate pooltega võimalikult seotud informatsiooni”.

Ruumi veel oleks

Hiinas kolm suuremat lennufirmat

•• Hiina kolm suuremat lennufirmat China Southern, China Eastern ja Air China veavad aastas üle 130 miljoni sõitja, neist ligi 20 miljonit rahvusvahelistel liinidel. Suurimatele lisandub kuus väiksemat ja ennekõike kohalikule turule orienteeritud lennundusettevõtet.

•• Euroopa suunal on aktiivseim üheksa siinse sihtkohaga Air China (kuulub Star Alliance’i liitu), China Southern (Skyteam) ja China Eastern lendavad kolme Mandri-Euroopa linna.

•• Eesti riik soovib raskustes oleva Skandinaavia SAS-i poolt müüki pandud Estonian Airi aktsiatele investorit. Kui hiinlased kavatsevad ennast tõsiselt „Eesti õhku” sisse osta, eeldab see ka punariigi vastavat poliitilist otsust.

Lennujaama “mahub” veel 1,5 miljonit reisijat

•• Tallinna lennujaam suudab aastas teoreetiliselt teenindada 2,5–3 miljonit sõitjat. Tänavu on arvestatud 1,5 miljoni lennureisijaga ja miljon-poolteist võiks lisanduda küll.

•• Seega suudab Tallinn vähemalt teoreetiliselt Hiinast Euroopasse ja vastupidi lendajaid teenindada.