27.01.2012, 02:07
Euroliidu netitarbija saab „õiguse olla unustatud”
Euroopa Liit tahab lubada tarbijatele rohkem otsustada, mis infot ettevõtetel nende kohta on.
FOTO:
Võltsimisvastase kaubandusleppe ACTA taustal jäi Eesti ja Euroopa avalikkusel suuresti tähele panemata kolmapäeval välja kuulutatud Euroopa andmekaitse reformiplaan. Plaanil on kõlavad eesmärgid: viime andmekaitse temaatika kooskõlla digiajastuga, nõuame teenusepakkujatelt võimalust „end unustada” ja seame andmetöötajatele täiendavad kohustused küsida tarbijate nõusolekut andmete sisestamisel. Näiteks peaks veebipood Amazon hakkama eurooplastele ütlema, et kasutab nende ostude nimekirja uute pakkumiste valimiseks. Samuti peaks näiteks Twitter kaotama sinu soovil kõik sinu kirjutatud säutsud, mis on aga problemaatiline, kuna neid kordavad teised kasutajad. Nende puhul on juba aga ka küsimus, et kas need on veel isikuandmed või on tegemist juba meediaväljaandega. Vastava „õigus saada unustatud” klausli juurde on nimelt poogitud ka erandite nimekiri, mis nimetab meediakanaleid, blogisid ja muid sarnase profiiliga veebikülgi, kus on informatsioon üles pandud arvamuste avaldamiseks avalikus ruumis. Samal ajal ei reguleeri menetletava eelnõu „õigus saada unustatud” punkt ühte tundlikumat privaatsuse teemat, ehk ta ei kohusta kasutajate eelistusi koguvaid veebikülgi nagu Google või Amazon.com kustutama nende valduses olevat informatsiooni. Euroopa Liidu õigusküsimuste volinik Vivian Reding selgitas eelmisel laupäeval Saksamaal ühel konverentsil, et planeeritav seadus kehtib andmete kohta, mida kasutaja on ise vabatahtlikult veebikeskkondadele jaganud.