Kooliõpetaja Helju käib Paldiskist Tallinna tööle neljal päeval nädalas ja peab temale osaks saavat üle 10,2-eurost hinnatõusu väga suureks. „Mina ei ole ju kõrgepalgaline, mulle lööb see päris valusalt rahakoti pihta,” ütles ta. „Samas ma saan aru ka – kõik hinnad on tõusnud ja ega siin nuriseda ole midagi. Kuigi selle raha eest võiks ühistransport olla mugavam ja buss liikuda sagedamini. Näiteks teatris käimisega on nii, et õhtuse etenduse puhul on koju saamisega tegemist. Viimane buss läheb Paldiskisse kell üheksa ja kui ei taha pikemalt etenduselt või ka kinoseansilt poole pealt minema joosta, siis peab leppima kell 21.40 väljuva viimase rongiga, kuid sellele mul pole mõtet kuupiletit osta. Maainimesele poleks justkui kultuuri ette nähtud,” sõnas Helju.

Harjumaal korraldab bussiliiklust MTÜ Harjumaa Ühistranspordikeskus, mis juhib veerandsaja Harjumaa omavalitsuse bussiliiklust. Keskus koordineerib üle 15 firma – ATKO, H-Liinid, Viimars, Samat, GoBus jt – vedusid.

Uus hind augustis

Vedajate eestkõnelejana küsib Ühistranspordikeskus nüüd bussipiletite hinnatõusu. „Plaani kohaselt võiks see aset leida augusti alguses. See on pikk protsess ja peame selleks loa saama maavalitsuselt ja maanteeametilt,” selgitas MTÜ Ühistranspordikeskus tegevdirektor Ago Kokser. Hinnatõusu peapõhjuseks nimetab ta kütusehindade kerkimist, kuid kas hindade tõstmisest saadav lisaraha kulub kütusele või paigutatakse kusagile mujale, pole Ühistranspordikeskuse otsustada. „Bussijuhtide palgatõusu ei oska kommenteerida, kuna see on vedajafirmade otsustada,” lisas Kokser.

Ühistranspordikeskus plaanib üksikpileti hinna tõusuks ligi seitse protsenti.  „Kuupiletite hinnad võivad tõusta veidi enam. Praegu on kuupiletite hinnaks arvestatud 20-kordne üksikpileti hind. Plaanis on see viia 22-kordse üksikpileti hinnani. Kuus on keskmiselt 20 tööpäeva ja iga päev tööl käiv ini-mene kasutab ühistransporti 30–40 korda. Nii suurt soodustust säilitada on väga raske,” nentis  Kokser.

Harjumaa on jaotatud nelja piletitsooni, lisaks on veel viies, Harjumaa piire ületav kõige kaugem tsoon. „Kõige odavamaks üksikpiletiks on ühe tsooni pilet ja selle tõusuks prognoosime kolm senti. Kõige kallimaks üksikpiletiks on I–IV tsooni pilet. See kallineb üheksa sendi võrra,” selgitas Kokser. Üksikpileti hinna tõus on aluseks ka kuupileti hinnale.

Kindlust, et ees ootav hinnatõus on piisav selleks, et nüüd saab hindu jälle mõne aasta paigal hoida, ei ole. „See sõltub üldisest hinnatõusust. Piletihindade tõusu mõjutavad kütusehinnad, bussijuhtide palgad ja tarbijahinna indeks. Juhul kui nendest komponentidest tulenev hinnatõus kaetakse riigidotatsioonidega täies ulatuses, siis piletihinnad jäävad püsima. Kui ei, siis samas mahus ühistranspordi toimimise tarbeks on ainus võimalus kasvavad kulud katta kallinevate piletite arvel,” nentis Ago Kokser.

Tallinn esialgu hindu ei tõsta

•• Tallinna transpordiameti juhataja Andres Harjo sõnul on diislikütusele tehtavad kulutused kasvanud eelmise aasta esimese kvartaliga võrreldes ligi 16 protsenti. Elektrile kulus sama ajaga võrreldes üheksa protsenti rohkem raha. „Kuigi sellest asjaolust tingitult vajab ühistransport kuludele täiendavat katet, ei ole piletihindade muutmist siiski hetkel veel võimalik prognoosida,” ütles Harjo.

•• Harjumaal ja Tallinnas veab sõitjaid ka Elektriraudtee. „Elektriraudteel ei ole täna plaanis piletihindu tõsta,” ütles firma avalike suhete spetsialist Norbert Kaareste ja lisas, et see küsimus võib päevakorda kerkida ja hindade samal tasemel hoidmisele garantiid anda ei saa.