Paldiski Lõunasadama lähedale, 50–60 meetrit merest maeti 29 allveelaevnikku ilmselt 1957. aasta kevadel. 21. novembril 1956 naasis allveelaev M-200 Kroonlinnast remondist ning Suurupi lähedal rammis seda vee peal liikunud miinilaev Statnõi. Saamatud katsed meeskonda päästa nurjusid ning 29 allveelaevnikku hukkus 53 meetri sügavusel merepõhjas. Pääses vaid komandör koos viie meeskonnaliikmega, kes õnnetuse hetkel olid laeva tornis.

Muinsuskaitse nõus

Veest välja tõsteti M-200 alles järgmisel kevadel ning ilmselt pärast seda maeti hukkunud linna äärde üksikusse kohta. Tõe-näoliselt sooviga, et nende hauad jääksid vähem silma. Otsesõnu polnud obeliskil õnnetust märgitud, kuid allveelaeva kujutis ning tekst meremeeste kangelaslikust hukkumisest sõjaväeliste kohuste täitmisel andsid siiski juhtunust aimu.

“See on hea lahendus,” ütles muinsuskaitseameti järelevalveosakonna peainspektor Ilme Mäesalu. “Paldiski kalmistu ei olnud küll kaitse all – meie jaoks liiga uus –, kuid muinsuskaitse-amet on sellelgi silma peal hoidnud ning olime nõus ka ümbermatmisega,” lausus peainspektor.

Mäesalu sõnul on veel üks samalaadne Nõukogude sõjaväe matmispaik Ämari lennuväljal, kuhu on maetud umbes sama palju hukkunud lendureid nagu Paldiskisse allveelaevnikke. “Ämarigi pole kaitse all, kuid see on erilise väljanägemisega ning seda ei tahaks küll, et kusagile mujale viiakse,” lausus Mäesalu.

Paldiski allveelaevnikud maeti ümber läinud augustis. Ümbermatmiseks kulunud 80 000 krooni andis Tallinna Sadam ning uued hauaplaadid lasi oma kulul valmistada Tallinna Vene saatkond. “Kalmistu kohale tulevad sadama terminalid,” ütles Tallinna Sadama turundusjuht Erik Sakkov.

Varasema punatähega obeliski ja hallide plaatide ning neid ümbritsenud raudaia asemel on nüüd Paldiski linnakalmistul, mida kutsutakse ka vene kalmistuks, tagasihoidlikud mustad hauaplaadid igale hukkunule ning üks suurem must hauakivi traagilise sündmuse meenutuseks.