Sertifitseerimiskeskus pakub ID-kaarti kasutavate suuremate ettevõtetena veel Ilves-Ekstrat ja Coca-Cola Plazat, millele lisanduvad väiksemad kohvikuketid, ent peale nende lihtsama lahenduse kasutajaid suurt polegi. Apollo raamatupoe turundusjuhi Tiia Lauli sõnul on süsteem toiminud peaaegu probleemivabalt. „See on eelkõige mõeldud kliendi mugavust silmas pidades, sest teame ju kõik, et meie rahakotid on paksult igasugu kliendikaarte täis,” lausus Laul. „Vahel küll arvatakse, et kliendikaart on kui kommunikatsioonikandja või reklaam, kuid samas pole ju kasu, kui ta seal teistega koos ühes pakis seisab.”

Apollo raamatupoes kasutatakse ID-kaardilugejaid, mille abil leitakse klientide andmed ja saadakse teada, kas tegemist on ikka püsikliendiga. Lauli kõrvu pole tema enda sõnul siiani kandunud ka infot märkimisväärsete tõrgete kohta.

Apollo teravaim konkurent raamatumüügi alal Rahva Raamat pole siiani ID-kaarti kliendikaardina kasutusele võtnud, kuid ettevõtte turundusjuhi Anu Vagensteini sõnul on seda kaalutud. „Eelkõige muudaks see mugavamaks siiski kliendi elu,” lisas Vagenstein.

Ettevõtjatele soodne

Ilves-Ekstra on ID-kaarti kasutanud pea sama kaua kui Apollo raamatukauplus, kuid mõnevõrra teisiti. Nimelt küsitakse seal ID-kaarti ainult isiku tuvastamiseks ja seejärel otsitakse nimi klientide andmebaasist üles.

„Inimesed on kaartide hulgast tüdinud, kuid nad on nõus püsikliendiks hakkama, kui nad uut kaarti füüsiliselt ei saa,” sõnas firma üks omanik Madis Oras. „Pole ju vahet, kas klient on registreeritud lisakaardi või ID-kaardiga, kuid raudselt tuleb selle süsteemiga ka kokkuhoid ettevõtja jaoks.”

Ettevõtjate sõnul ei too ID-kaardi kasutamine kaasa ka ajakadu järjekorras seismise tõttu, sest praeguste ID-kaardilugejate tegutsemiskiirus ületab enamasti kaardimakseterminalide oma.

Isikupäratu kaart

Kaubamaja ID-kaardile üle ei lähe

•• Eesti kõige suurema püsikliendikaardi Partnerkaardi hal­daja Kaubamaja ID-kaardi kasu­tamist kaalunud pole, sest selli­sel juhul ei oleks inimesel enam ülevaadet, kelle klient ta täpselt lõppude lõpuks on. „ID-kaardi kliendikaardina kasutamise juu­res on palju probleeme, millest põhiline on selle suhteline isikupäratus või brändimatus, mis ei kanna ettevõtja sõnu­mit edasi,” sõnas Kaubamaja turundusdirektor Enn Parel.

•• „Inimene peaks siis endale meelde jätma, milliste kliendiprogrammide liige ta on, sest kui inimesel on näiteks Partnerkaart kotis, siis tuletab see talle meelde, et võiks ikka seda kasu­tavatesse poodidesse minna,” lisas ta. „Meie hinnangul on ID-kaardi puhul natuke tegemist ka tehniliste probleemide ja and­me­kaitsega, et milliseid andmeid inimene lõpuks kauplejale annab.”

•• Samal ajal tõdes ka Parel, et turg on kliendikaartidest küllastunud ja uued tulijad enda kaar­tidega enam turule ei mahu. „Mul endal on vaid kolmandik olemasolevatest kaartidest kaasas – võtan kaasa ainult need, mida tihemini kasutan.”