„Ma ei ole kunagi toetanud Tõnismäe monumendi teisaldamist. See kuju ei olnud Eesti jaoks nii tähtis, et kaotada selle tõttu märkimisväärselt poliitilist kapitali. Küsimuse tuum seisnes ühiskondlikus julgeolekus. Plats, kus pronkssõdur seisis, muutus eestivastaste demonstratsioonide kohaks,“ ütles Ilves. Ta lisas, et selliste demonstratsioonide käigus hüüti näiteks loosungeid Nõukogude Liidu taastamise kohta. See mõjus eestlastele ärritavalt.

Ilvese hinnangul oleks ta soovinud anda pronkssõdurile uue tähenduse, nagu see toimus Berliinis ehitatud Kuningliku Vahtkonnaruumiga. „1931. aastal püstitati see Esimeses maailmasõjas hukkunute mälestuseks, Hitleri ajal muudeti see Reichi kangelaste monumendiks ning SDV ajal fašismi ohvrite memoriaaliks. 1993 aastal nimetas kantsler Helmut Kohl ehitise sõja ja türannia ohvrite memoriaaliks – monumendi tähendus oligi muutunud,“ sõnas riigijuht.

Rääkides okupatsioonidest märkis Ilves, et ei maksa arutada kumb režiim oli halvem, kas natslik või kommunistlik, kuna ei ole võimalik võrrelda kahe kannibali kulinaarseid eelistusi. „Eestlaste jaoks polnud nad ei kommunistid ega ka natsid, meid tapsid sakslased ja venelased. See, millise ideoloogiaga nad end varjasid on meile ükskõik,“ märkis president. 

Ilves ütles, et Venemaal pole demokraatiat. Ta tunnistas, et kui Saksamaad respekteeritakse, kuna tegemist on tõsise ja demokraatliku riigiga, siis lugupidamine Venemaa vastu tugineb hirmul.

Riigipea lisas, et Vene president Vladimir Putin tähistab igal aastal 20. detsembril Feliks Dzeržinski poolt loodud erakorralise komitee (Tšekaa) aastapäeva, komiteest kasvas välja NKVD, hiljem KGB ja praegu nimetatakse seda FSB-ks. „Tähistada Tšekaa loomise aastapäeva on sama nagu tähistada Gestaapo loomist – pole vahet,“ sõnas president.

Ilves tunnistas, et Lääne Euroopas ei võeta uusi liikmesriike nende omapärase ajaloolise kogemuse tõttu tõsiselt.

Ta lisas, et see on solvav, kui inimesed, kes ei tunne Venemaad hakkavad seletama inimestele, kes tunnevad Venemaad, mis on Venemaa ja venelased.