Jaan Tamm: vaatame, kaua SAS tahab põletada Rootsi maksumaksjate raha
Konkurendid on pärast Estonian Airi kadumist sõna otseses mõttes Eestile peale lennanud. Kuidas see Nordic Aviation Groupi plaanidega suhestub?
Eks oli arvata, et nad tulevad, ja tulemine pole ka läbi. Nordic Aviation Groupi loomisel on kolm põhjust. Esiteks tagada ühenduste katkematus ehk päästeoperatsioon, teiseks pikemas perspektiivis ühenduste tagamine Euroopaga. Kolmas aspekt on nende juures olla ökonoomne. Kindlasti ei ole väikses riigis lennundusäri pidamine kõva rahateenimine ja alguses on kulud nagunii suuremad. Me ei tohi aga eeldada, et riik annab meile raha juurde. Meie asi on nüüd otsustada, kas hakkame uute tulijatega konkureerima või vabastab see meie ressursse, et laieneda teistesse sihtkohtadesse. Kui SAS tahab siia tulla Rootsi või Taani maksumaksjate raha põletama, siis vaatame, kaua nad seda teha tahavad. Liinide avamine võis olla ka nendepoolse päästeplaani osa.
Milline on ikkagi NAG äriplaan? See, mis on konservatiivne, turupõhine ja lausa Lufthansa konsultantide üle vaadatud.
Konservatiivsus seisneb finantsnäitajate planeerimisel aluseks võtmises. See eeldab tegelikkusest ehk veidi suuremaid kuluootuseid ja väiksemaid tuluootuseid. Plaanid on tehtud praegu viie aasta peale, aga sel aastal keskendume päästmisele ja järgmisel juba firma ülesehitamisele. Strateegiliselt näeme võimalike kulude kokkuhoidu – oma liinide efektiivsem majandamine, lennukid rohkem õhus jne – ja lisatulude teenimist. Esiteks me ei proovi kõiki teenuseid ise pakkuda, vaid ostame sisse. Nagu praegu kasutame Adria kommertsplatvormi.