Sellise info annab möödunud aasta lõpus valminud Tallinna transpordikava, mis paneb paika pealinna liikluse tulevikusuunad, kuid osutab ka praegustele probleemidele. Muu hulgas on loetletud linna ohtlikemad tänavaületuskohad. Nimistust selgub, et jalakäijatega juhtus enim liiklusõnnetusi Sõle tänaval, täpsemalt öeldes Pelguranna Selveri lähiümbruses Ehte ja Puhangu tänava vahelisel lõigul. Vaadeldud peaaegu kolme aasta pikkusel perioodil, 2007. aasta jaanuarist 2010. aasta märtsini osales seal õnnetuses 14 inimest.

Liiklusekspert Johannes Pirita sõnul ongi selle tänavalõigu ohtlikkuse võtmesõnadeks poe lähedus ja jalakäijad ise, mitte autojuhid või kehv liiklusskeem. „See koht on ohtlik sellepärast, et seal elavad sellised inimesed, kes ei austa liiklusreegleid. Ka näiteks Majaka tänaval on mitu ülekäigurada, aga igaüks läheb ikka üle sealt, kust tahab, sest seal kandis on selline seltskond, kes käitubki nii. Seal on see aspekt ka, et kuna pood on lähedal, siis on paljud inimesed ka joobes,” ütles Pirita ja lisas, et linnavalitsus ei saakski koha ohutumaks muutmiseks suurt midagi teha – kui välja arvata see, et radikaalse meetmena saaks tänava serva püstitada tara.

Arvukalt õnnetusi on juhtunud ka Narva maantee ja Ants Laikmaa tänava ristmikul. Seal sagib palju inimesi Foorumi ja Viru kaubanduskeskuse, Coca-Cola Plaza ja ühissõidukipeatuste vahel. Tallinna transpordikavas tunnistatakse, et õnnetuste riski suurendab asjaolu, et ristmiku ohutussaared on liiga kitsad. Sellel ristmikul võttis linn möödunud aastal maha jalakäijate liikumist reguleerinud foorid, nii et nüüd peab iga teeületaja – nii jalakäija kui ka autojuht – eriti hoolikalt ette vaatama. „Narva maantee ja Laikmaa tänava ristilt jalakäijafooride eemaldamine on seniste hinnangute põhjal õigustatud,” ütles kommunaalameti juhataja asetäitja Tarmo Sulg. Linnavalitsuse ettevõtmist kiitis ka liiklusekspert Johannes Pirita. „Ristmiku läbilaskevõime on paranenud ja kuigi algul oli harjumatu, et ei pea foori järel ootama, on inimesed õppinud seal käituma,” märkis ta.

Pirital on ohutum

Õnnetusterohked kohad olid uuringus vaadeldud perioodil veel Balti jaama ümbrus, Tartu maantee ja Lubja tänava ristmik, Pirita tee ja Rummu tee ristmik, Sõpruse puiestee ja J. Sütiste tee ristmik, Kaarli puiestee ja Toompea ristmik ning Sõle tänava ja Kolde puiestee ristmik. Lisaks on ohtlikud poodide ümbrused, näiteks Kristiine, Rocca al Mare ja Magistrali kaubanduskeskuse juures.

Õnnetused on koondunud kõige rahvarohkematesse linnaosadesse – kesklinna ja Lasnamäele, kõige ohutumad on aga Pirita ja Nõmme. Suurim tõenäosus osaleda liiklusõnnetuses on pärastlõunal alates kella kolmest.

Saared parandavad ohutust

•• Tarmo Sulg kinnitas, et linn juba tegeleb ohtlike ristmikega. „Viimastel aastatel on rekonstrueeritud Tartu maantee – Lubja ristmik, Pirita tee – Rummu tee ristmik, Sõpruse puiestee – J. Sütiste tee ristmik ja Sõpruse puiestee Magistrali kaubanduskeskuse piirkonnas. Lisaks on renoveeritud ülekäigurajad varustatud ohutussaartega ja rekonstrueerimiste käigus panustatakse eelkõige jalakäijate ohutusele,” ütles Sulg ja lisas, et tööd jätkuvad.

•• Alati aga ohutussaarte lisamisest ei aita – Johannes Pirita sõnul sõltub ohutus sageli jalakäijast endast. „Tartu maantee ja Lubja tänava ristmikul liigub palju neid inimesi, kes ei ela Tallinnas ja võib-olla ei oska seal käituda. Aga midagi keerulist seal liiklusskeemis pole,” hindas ta.

•• Ka Tallinna linnavalitsus leiab, et mitmel ohtlikul tänaval ei anna tehniliselt midagi parandada. „Kaubanduskeskuste ja Balti jaama juures ning teistes kohtades oleks oluline tõsta liikluspolitsei patrullide efektiivsust. Juba üksnes liikluspolitsei oma kohalviibimisega rahustab liiklust ja distsiplineerib jalakäijaid,” pakkus lahenduseks Tarmo Sulg.