Kesklinna vanem Marek Jürgenson rääkis Päevaleht Online’ile, et kavandatava kiiruspiirangu kehtestamisele praeguse seisuga enam takistusi ei ole.

„Piirang peaks reaalselt kehtima hakkama tuleva aasta kevadel. Sellele eelneb teavitus ning vajalike liikluskorraldusvahendite paigaldamine,“ rääkis Jürgenson.

Kesklinna valitsus tellis Jürgensoni sõnul transpordiameti soovitusel inseneribüroolt Stratum uuringu 40 km/h piirkiiruse võimaluste ja mõjude kohta Tallinna kesklinnas.

Uuringutulemustest lähtudes edastas kesklinna valitsus ettepaneku asumis liikumiskiiruse piiramiseks linnavalitsusele, rääkis Jürgenson.

Uuringust selgus, et sõidukiiruse piiramisega kesklinnas kaasneb müra ja õhusaaste vähenemine, kuna üldjuhul tingib suurem kiirus suurema saastekoguse ning mürataseme. Seevastu rahulikum ja ökonoomsem sõidustiil toob kaasa väiksema kütusekulu ning selle tulemusena paraneb keskkonna seisund.

Lisaks selgus, et sõidukiiruse alanemine 40 km/h-ni võimaldab vähendada liiklusõnnetuses hukkumise tõenäosust 5-20 protsenti.

Tõstab liiklusohutust

Kiirusepiiranguga kaasnevad liikluskoormuse muutused suurendavad kesklinna läbivate sõidukite summaarset ajakulu tunnis 0,79 protsenti, mille tulemusena alaneb keskmine ühenduskiirus 0,83 protsendi võrra.

“Eelnevast järeldub, et vähendatud sõidukiiruse peamine prognoositav tulem seondub eelkõige liiklusohutusega,” rääkis Jürgenson. Peamist liiklusohutuslikku efekti võib Jürgensoni sõnul oodata kergliiklusõnnetuste osas, milles enamasti saab kannatada jalakäija või jalgrattur.

Uuringus anti hinnang ka südalinnas paiknevate ülekäiguradade vastavusele standardis kehtestatud nõuetele. Standard sätestab, et 14 meetri laiuse või laiema sõidutee ületamiseks tuleb ette näha ohutussaar, mille vähimaks laiuseks on kaks meetrit.

Neljarealise sõidutee teeületuskoht on ainult erandina mõeldav kavandada ilma kaitsva ohutussaareta, sel juhul tuleb vastavalt standardile enne ülekäigurada piirata auto sõidukiirust 40 km/h ni.

Paljud südalinna ülekäiguradadest ei vasta aga standardi nõuetele, sest nende kitsuse tõttu ei ole võimalik neile ohutussaari rajada. Sellest lähtuvalt saab pidada ainuvõimalikuks lahenduseks sõidukiiruse vähendamist.

Piirangud tänavate kaupa erinevad

Linnavalitsusele esitatud eelnõu järgi on linnaisadel võimalik toetada Kesklinna valitsuse välja pakutud varianti, kus Tallinna kesklinnas Kalasadama tänava - Põhja puiestee - Kotzebue tänava - Kopli tänava - Telliskivi tänava - Filtri tee - Odra tänava - Türnpu tänava - Vilmsi tänava - Gonsiori tänava - Rohelise Aasa tänava - Poska tänava - Narva maantee ja Bensiini tänava piirides jääks suurimaks lubatud sõidukiiruseks 40 km/h.

Vanalinnas Toompuiestee - Kaarli puiestee - Vabaduse väljaku – Pärnu maantee – Viru väljaku – Mere puiestee ja Rannamäe tee piirides säilitatakse õueala liiklusrežiim, mis eeldab autodelt liikumiskiirust mitte üle 20 km/h.

Suurim lubatud sõidukiirus 50 km/h säilitatakse Tartu maanteel lõigus Odra tänavast Liivalaia tänavani, Narva maanteel lõigus Poska tänav kuni Pronksi tänav, Paldiski maanteel lõigus Tehnika tänav kuni Toompuiestee, Endla tänaval lõigus Tehnika tänav kuni Toompuiestee, Gonsiori tänaval lõigus Vilmsi tänav kuni Liivalaia tänav ja Pärnu maanteel lõigus viadukt kuni Suur- Ameerika/Liivalaia tänav.

Alternatiivina võib esialgu kehtestuda variant, kus piirkiirus 40 km/h tuleb vaid Tallinna südalinnas, piirkonnas, mis piirneb järgmiste tänavatega: Rannamäe tee, Toompuiestee ja Tõnismäe tänav ning Liivalaia, Pronksi, Jõe ja Ahtri tänav (nimetatud tänavad välja arvatud – toim). Samuti on välja arvatud vanalinn, kus säilib õueala liiklusrežiim.

Linnaosavalitsus on varem märkinud, et läbi viidud uurimistöö maksumus on pisut vähem kui 95 000 krooni.