Õiguskantsler kontrollis, kas Harju maavanem on teostanud Tallinna linnaplaneerimise ameti poolt 25. oktoobril 2006 Sakala keskuse lammutamiseks antud ehitusloa üle järelevalvet seadusega ettenähtud ulatuses.

Jõksi hinnangul on maavanem järelevalve teostamisel rikkunud seadust ja hea halduse tava. Õiguskantsler saatis täna vabariigi valitsusele seisukoha ning materjalid maavanema suhtes distsiplinaarmenetluse alustamise osas otsuse langetamiseks.

„Maavanem ei ole üldse hinnanud ehitusloa vastavust detailplaneeringule, mida ta kindlasti oleks pidanud tegema”, ütles Allar Jõks.

„Maavanem rikkus pooliku järelevalvega selgelt oma seadusest tulenevat kohustust”, selgitas õiguskantsler.

Õiguskantsler saatis läinud aasta detsembris maavanemale seisukoha, et maavanem on kohustatud teostama järelevalvet ka kohalike omavalitsuste ametite, sealhulgas ka Tallinna linnaplaneerimise ameti üksikaktide üle. Korralduse teostada järelevalvet Sakala keskuse ehitusloa üle andis maavanemale regionaalminister, millest ajendatuna palus maavanem õiguskantslerilt seisukohta maavanema järelevalve pädevuse osas.

Maavanemalt olid ehitusloa järelevalvet taotlenud ka AS ETP Grupp, Eesti Arhitektide Liit, MTÜ Hooliv Jätkusuutlik Tallinn ja Demokraatlik-Rahvuslike Jõudude Koostöökoda, leides, et ehitusloa lahendus, mis lubab lammutada Sakala keskuse hoone, ei vasta kehtivale detailplaneeringule.

„Peale kõiki neid avaldusi, peale ägedat avalikku diskussiooni ning kodanikualgatuse äärmuseni viidud võtteid viskuda füüsiliselt Sakala kaitsele võiks maavanema järelevalvemenetlust nimetada järelevalve imiteerimiseks”, ei varjanud õiguskantsler nördimust.

„Maavanem on silmnähtavalt formaalseid põhjusi otsides ehitusloa sisulisest kontrollimisest vastutustundetult kõrvale hiilinud," ütles Jõks.

Sakala ehitusloa näide on Allar Jõksi hinnangul üks selgemaid kaasusi, kus tõusetub maavanema vastutuse küsimus.

„Peame looma pretsedendi, et lõpetada hämar olukord maavanema järelevalve ja vastutuse valdkonnas, kus ebapiisavat regulatsiooni ettekäändeks tuues on olnud võimalik ebasoovitavates küsimustes printsipiaalset järelevalvet mitte teha. Maavanemate politiseerituse tõttu on Sakala keskuse kaasuse puhul jäänud avalikkusele mulje, et toimib erakondlik ringkaitse”, märkis Jõks.