Allar Jõks saatis Narva linnavalitsusele soovituse rikkumise kõrvaldamiseks ning veevarustuse ja heitvee ärajuhtimise hinnatõusu põhjendamiseks.

Õiguskantsler on tuvastanud hinna põhjendamata jätmist ja seega põhiseadusvastast käitumist omavalitsuste poolt nii veevarustuse/reoveekäitluse kui ka olmejäätmeveo hindade kehtestamisel.

Jõks soovitab keskkonnaministeeriumil kaaluda sõltumatu riikliku järelevalve sätestamist elutähtsate teenuste - olmejäätmeveo ja veevarustuse hindade põhjendatuse kontrollimiseks.

"Narva linnavalitsus ei järginud Narva linna haldusterritooriumil AS Narva Vesi poolt osutatava veevarustuse ja heitvee ärajuhtimise teenuse uut hinda kehtestades põhiseadusest tulenevat õigusriigi põhimõtet ning hea õigusloome tava," leiab Allar Jõks, kes palus Narva linnavalitsusel täiendada veevarustuse ja heitvee ärajuhtimise teenuse hinna määrust hinna põhjenduste osas.

Õiguskantsler algatas menetluse Kreenholmi Valduse AS-i avalduse alusel, kes palus kontrollida Narva linnavolikogu ja linnavalitsuse nelja veevarustuse ja heitvee ärajuhtimise hinda kujundava määruse vastavust põhiseadusele.

Lisaks palus Kreenholm kontrollida, kas Narva linnavolikogu ja linnavalitsus on nende määruste vastuvõtmisel järginud Kreenholmi Valduse AS-i põhiseaduslikke õigusi.

Põhjendamata hinnatõus võrdub omavoliga

"Põhiseadus keelab riigivõimu omavoli ning selle kohaselt peab haldusorgan, antud juhul omavalitsus oma otsuseid põhjendama ja selgitama. Kui seda ei tehta, ei ole võimalik ka hinnata, kas omavalitsuse otsuse näol on tegemist põhiõigusi rikkuva omavoliga isiku suhtes või mitte," selgitas Allar Jõks.

Narva Linnavalitsus kehtestas vee-ettevõtja kirjaliku taotluse alusel veevarustuse ja heitvee ärajuhtimise teenuse uue ning oluliselt kõrgema hinna. Jõksi sõnul on linnavalitsusel kohustus oluliste muudatuste tegemise põhjuseid ja vajadust ning muudatusega kaasnevaid mõjusid üksikasjalikult selgitada.

"Eelnõude seletuskirjadest selgub, et olulist muudatust tehes ei põhjendanud Narva linnavalitsus, miks oli vaja veevarustuse ja heitvee ärajuhtimise teenuse hinda AS Narva Vesi jaoks just sellises ulatuses tõsta," täheldas Jõks.

"Omavalitsus tegi ühe ettevõtte taotlusel ja ilma piisavate põhjendusteta otsuse, mis oluliselt mõjutab teiste ettevõtete, antud kaebuses Kreenholmi Valduse AS-i majandustegevust," ütles Allar Jõks.

Kes kontrollib hindu?

"Vee ja heitvee teenuste hinnad peavad olema majanduslikult põhjendatud ja kontrollitavad. Seadusest tulenevalt peab ühe ja sama veeteenuse osutamise hind erinevatele klientidele olema ühesugune. Kui omavalitsus kehtestab erinevad hinnad elanikkonnale ja tööstusele, siis peab ka see erinevus olema selgelt põhjendatud, et vältida diskrimineerimist," selgitas õiguskantsler.

"Ja siit jõuame probleemide allikani – kes kontrollib kohaliku omavalitsuse poolt kehtestatud vee- ja heitveeteenuse hinna põhjendatust? Õiguskantsler ei saa öelda, kas hind on õige ja põhjendatud või mitte ega täita omavalitsuse poolt kehtestatud teenusehindu kontrolliva sõltumatu tururegulaatori roll," märkis Jõks.

"Lisaks veeteenuse hinnale on minu menetlustes olnud sarnased probleemid jäätmeveokorralduses – paljud avaldajad on palunud kontrollida kehtestatud hindade põhjendatust. Mul puudub selleks võimalus," märkis Allar Jõks.

Jõks rõhutas, et antudjuhul on küsimus eluliselt oluliste ja esmaste teenuste kättesaadavuses, olgu see siis tervisele ohutu joogivesi või keskkonda ning tervist säästev heitvee- ja jäätmekäitlus.

Õiguskantsleri hinnangul tuleb kaaluda riikliku järelevalve laiendamist ka olmejäätmeveo ning veevarustuse ja heitveekäitluse hindadele, et kontrollida hindade põhjendatust.

Allar Jõks peab vajalikuks, et isikul oleks võimalik kaitsta end põhjendamatute jäätmeveo või veevarustuse hindade eest ning pöörduda selleks pädeva organi poole taotlusega algatada järelevalvemenetlus kehtestatud hindade üle. Samuti võiks järelevalveorgan algatada kontrollimise omal algatusel.