Laulva revolutsiooni ajal sündinud laste tung autokoolidesse on kõige suurema ummiku tekitanud Saaremaa autokoolides, kus kursuste järjekorrad ulatuvad juba 2009. aastasse.

Näiteks Taavo Tenno autokool Kuressaares uusi õpilasi vähemalt kuni järgmise aasta alguseni üldse kirja ei panegi. “Pole lihtsalt mõtet, sest kõik kursused on niigi ülejärgmise aasta alguseni juba täis,” ütles Tenno. Tenno sõnul on ta küll kaalunud autokooli laiendamist, kuid selle muudab keeruliseks sõiduõpetajate puudus. “Me võiksime rohkem õpilasi korraga koolist läbi lasta küll, aga siis tekiks jällegi autoregistrikeskuses tohutud järjekorrad.”

Hiiumaa tehnika- ja spordi-klubi juht Liivi Võsa ütles, et nendel küll laulva revolutsiooni ajal sündinud laste tõttu järjekordi pole, küll aga sõidavad mitmed inimesed Mandri-Eestist Hiiumaale kooli ja eksamile. “Revolutsioonilapsed on meilt ammu juba mandrile läinud,” nentis Võsa.

Praegu tõus, pärast mõõn

Võsa sõnul on palju ka selliseid inimesi, kes helistavad enne kõik ARK-i bürood läbi ning tulevad siis Saaremaale eksamit tegema. “Enne eksamit tahavad nad meie koolis ka mõned sõidutunnid võtta, et Kärdla tänavatega tuttavaks saada,” ütles Võsa.

OÜ Autosõit Rakvere filiaali juhi Alo Altermanni sõnul pääseb Rakveres autokooli kiiresti, küll aga peab kaua ootama, et ARK-i eksamile pääseda. “Sisuliselt on nii, et enne autokooli kursustele kirja panemist peaks endale ARK-is eksamiaja registreerima,” rääkis Altermann. “Näiteks kui täna tahaks ennast ARK-is kirja panna, siis saaks eksamile 20. oktoobril,” nentis ta.

Altermanni sõnul võivad lähiajal autokoolide järjekorrad küll plahvatuslikult kasvada, ent mõne aasta pärast tabab autokoole tõenäoliselt mõõn. “90-ndate alguses oli sündimuses ju suur mõõn. Selle järgi võttes peaksid paljud autokoolid lähima viie aasta jooksul välja surema.” ARK-i pressiesindaja Timo Vijar nentis, et amet on laulva revolutsiooni aegsete lastega jännis. “Autokoolidest tulev mass on meeletu ja eelkõige kannatab selle all koolituse kvaliteet,” ütles ta.

Vijari sõnul on üldjuhul sõi-dueksami järjekord küll paar nädalat, ent järjekorra pikkus sõltub sellest, kui palju on parasjagu autokooli lõpetanuid. “Probleemiks on see, et autokoolid on õppe-rühmasid märgatavalt suurendanud ning seetõttu on koolituse kvaliteedi langus tuntav,” rääkis Vijar ning lisas, et B-kategooria eksami tegijatest kukuvad esimesel korral läbi ligi pooled. “Kolmandik eksamitele tulijatest võiks ilma kahtluseta paar nädalat veel lisatunde võtta.”

Seni on ARK-i korduseksamite rekord ühel inimesel kaksteist korda eksamit tegemas käia. Kui keskmine eksami läbivusprotsent on 60, siis juba kümneprotsendiline kõikumine võib Vijari sõnul ühe büroo ooteaega tõsta poolteist korda.

Paberivaba ARK

•• Kui praegu saab ARK-i büroodesse kohale minemata tellida näiteks duplikaatnumbreid, siis sügisel avaneb “Paberivaba ARK”, mis viib internetti märksa rohkem toiminguid.

•• “Kui te ostate näiteks auto, mis on varem juba Eestis arvel olnud, siis on kogu toimingut võimalik teha internetis,” rääkis ARK-i arendusosakonna juhataja Eero Elenurm. “Esialgu tuleb uuele registreerimistunnistusele siiski järele tulla büroose,” lisas ta.

•• Elenurme sõnul avatakse “Paberivabas ARK-is” eraldi keskkonnad nii autode maaletoojatele, autojuhikoolidele kui ka lammutuskodadele. “Sisuliselt on see meie jaoks sama, mis pankadele internetipank. Järjekorrad lähevad väiksemaks ja kiiremaks ning enam ei pea meie töötajad käsitsi kogu infot sisestama, vaid vajalik info on kohe olemas,” rääkis ta.

•• Millal täpselt niinimetatud

e-ARK avatakse, ei osanud Elenurm veel öelda. “Praeguseks on 95 protsenti tööst tehtud, nii et sügise jooksul läheb see käiku,” sõnas Elenurm.