Kesklinn on üleautostunud. Jalgratturitele, ühistranspordile – kõigile peab ruumi jätkuma. Praegu on ruumiga kitsas.

Kui keskkonnateenistus tegi eelmisel aastal Harju tänaval saastetaseme uuringu, tuli välja, et see on kohati sama suur kui Viru väljakul. Selge see, et peame oma vanalinna kaitsma.

Kolmandaks – kesklinna elanikud, kelle kodu jäi tasulise parkimise ala lähedusse, kurtsid, et nende majade ees kasutasid tasuta parkimist mujalt tulnud ning seetõttu oli neil endil parkimisega raskusi. Nende inimeste huvisid on samuti vaja kaitsta.

•• Kas nüüd pargitakse uue tasulise ala tagused tänavad autosid paksult täis?

Kaalusime ka seda. Arvan, et uus ala on nii suur, et auto selle ala taha jätmine muudab vanalinna piirkonda tuleku liiga pikaks. Kuigi mõned muidugi võivad ka nii teha, jalgsi käimine on mõistlik tegevus.

•• Kas kesklinna hoovides parkimine on endiselt tasuta ja kas pole ohtu, et need nüüd ka suurendatud tasulise parkimise alal umbe pargitakse?

Üldiselt kuuluvad hoovialad ühistule või eraomanikule ja parkimine on seal tasuta. Küllap ollakse nüüd rohkem motiveeritud oma õuesid korda tegema, et seal saaksid oma inimesed, mitte võõrad tasuta parkida. Muidugi jääb see oht, et õuealasid hakatakse pahatahtlikult ära kasutama, kuid omanikud peaksid vaatama, et sissepääs oleks suletav või vähemalt asjakohase liiklusmärgiga tähistatud.

••Kui palju peavad kesklinna elanikud tänavale parkimise eest maksma?

Siiani oli nii, et kõik need, kes elavad tasulises tsoonis ja kes on auto tehnilises passis märgitud omanikuks või kasutajaks, saavad osta soodusparkimiskaardi, mis maksab 100 krooni kuus. Sinna oli kirjutatud kodutänava nimi või ka ristuva tänava nimi. Uue korra järgi anname rahvastikuregistris kesklinna sissekirjutatud inimestele tasuta parkimise kaardi. Neid saab vormistada Aia tänav 2. Kui 6 kuud saab täis, tuleb kaarti pikendada.

•• Aia tänaval peaks olema vastuvõtt kaks korda nädalas. Kas te ei karda, et see kontor ummistatakse ära?

Ma ei usu, et kõik hakkavad korraga ümber registreerima. Inimesed on asjaga kursis, neil on 100-kroonised piletid. Võib-olla esimestel päevadel on suurem tunglemine, kuid suuremat probleemi ma ei näe.

••Kas olete teinud uuringu, kas kesklinna parkimismajades üldse kohti jätkub?

Sel aastal tuleb 540 parkimiskohta juurde, linnaplaneeringus on ette nähtud 2500 kohta.

KOMMENTAAR

Käige ise jala, kui tahate

Liiklusspetsialist Johannes Pirita sõnul peaks linn enne parkimistasu tõstmist välja arendama ühistranspordivõrgu ja ehitama äärelinnadesse tasuta valvega parklaid.

Muidugi on parkimistasu tõstmine linnale tulus, kuid elanike jaoks see nii ei ole.

Ka mina satun tasulise parkimise alale elama ja pean nüüd minema pabereid vormistama. Faehlmanni tänav oli enne tasulise parkimise piir ning siia pargiti autosid. Nüüd ta ilmselt enam umbes ei ole, aga kui sõber tuleb, siis pean talle meelde tuletama, et vaid veerand tundi on tasuta. Linlasele see hea variant ei ole, nii võib lõpmatuseni tasulise parkimise ala suurendada.

Linn tõrjub autosid, ütleb, et kasige oma autodega, kuhu tahate, kuid parkijate arv suureneb ikkagi. See “käige jala” on rumal jutt. Auto pole luksus-, vaid tarbeese. Vanalinnas muidugi käin jala, kuid mujal kesklinnas peaks linn hoolitsema, et mina saaks autoga linnas liikuda. Tasulise parkimise ala suurendamine on eelkõige kasulik erafirmale. Kui olin veel linna liikluskomisjonis, tulid Falcki mehed jutuga – näete, seal pargib nii palju autosid, teeme tasuliseks. Kui küsisin miks, öeldi, et see on ju kasulik.

Enne kui tasulise parkimise ala suurendada, tuleks välja arendada linnaserva parklad ja ühistranspordivõrk. Näiteks pariislasel pole kuigi hea kesklinnas autoga sõita, kuid ühissõidukid on nii mugavaks tehtud, et auto võib vabalt kesklinnast välja jätta. Meil kõlab see naljakalt.

Kui ma Rannamõisast tööle tulen, jätan auto ringtee juurde ja hakkan trollibussi passima, kui tulen tagasi, autot pole ja olen maksnud veel 20 krooni ühistranspordi eest.

Kui sellised asjad tehakse mugavaks, siis ma jätan auto tasuta valvega parklasse ja sõidan ühistranspordiga, aga praegu see meil paraku nii ei ole.

Rahvaalgatus sõdib tasulise parkimisega

•• Internetis aadressil http://rahvaalgatus.zzz.ee on väljas tasuta parkimise rahvaalgatus.

•• Rahvaalgatuse idee seisneb tasulise parkimise ala piiritlemises üksnes Tallinna vanalinnaga; mujal linnas olgu parkimine tasuta.

•• Nüüdseks on andnud allkirja 1875 tallinlast ehk 62% vajalikust 3000 häälest on koos. Selleks, et volikogu eelnõu arutama hakkaks, on vaja veel 1125 tallinlase häält.

•• Tallinlastel on võimalik allkirju anda digitaalselt (digiallkirjastatud e-kirjaga) ja lihtkirjalikult (eelnõu oma allkirjaga ja isikukoodiga kinnitades), kas posti teel või Tallinna linnavolikogu infopunktis Vana-Viru 12.

•• Augustikuu jooksul jagavad uue parkimiskorra kohta infovoldikuid 20 Falcki kollastesse jopedesse riietatud kooliõpilast, kes müüvad ka parkimispileteid. Voldikuid saab ka linnavalitsuse Vabaduse platsi teenindussaalist ja Niguliste tänava turismiinfokeskusest.

•• Parkimistasust on vabastatud kesklinna elanikud, kelle nimi on kantud sõiduki registreerimistunnistusele omaniku, rentniku või kasutajana. Tasuta parkimiskaarte väljastab kommunaalameti parkimiskorralduse osakond aadressil Aia t 2, telefon 631 3992 või 610 9407.