Möödanikust tuntuim kohtussse jõudnud kartellikokkulepe puudutab 2000-ndate alguses alanud vastasseisu Eesti Raudtee ja Venemaa transiidiettevõtte Severstaltransi vahel.

Severstal-transi firmad kuulusid Eesti Raudtee suurimate klientide hulka, kuid Vene ettevõte soovis kontrollida ka märkimisväärset osa raudteevedudest ja sealt teenitavast tulust. Eesti Raudtee ja Severstaltransile kuulunud raudteefirma Spacecomi vahel puhkes leppimatu kohtulahing infrastruktuuri kasutamise tasu pärast.

2004. aastal Spacecomi juht Oleg Ossinovski vahistati ja 2008. aastal mõistis kohus ta konkurentsikuriteos süüdi. Ossinovski pidi maksma 140 000 ja AS Spacecom pool miljonit krooni trahvi. Süüdistuskokkuvõtte järgi tegi Ossinovski Eesti Raudtee toonasele juhile Riivo Sinijärvele ettepaneku jagada kaubaveoturg omavahel ära, et siis tõsta veoteenuste hindu kaks korda.

Rehviliit püüdis konkurentsi tasalülitada

Kohtusse on jõudnud mullu suvel riigiprokuratuuri algatatud kriminaalmenetlus, mis käsitles rehviliidupoolset konkurentsi kahjustavat tegevust. MTÜ Eesti Rehviliit on rehvide sissetoojate, edasimüüjate ja protekteerijate loodud ühing, kelle põhitegevus on vanade rehvide kogumise ja taaskasutamise korraldamine.

Eelmisel aastal soovis rehviliit moodustada kartelli kolme autotöökoja vastu, kes hoidusid rehvide taaskasutamise tasust. Ühing pöördus 55 transpordi-, heakorra- ja muu ettevõtte poole kirjaga, et need ei ostaks rehve Valgamaa ettevõttelt Vallai, Jupiter Plusilt Pärnus, samuti Tallinnas ja veel kolmes linnas tegutsevalt Oscarrehvidelt.

Prokuratuur asus seisukohale, et rehvide taaskasutussüsteemist hoidumine on paha, kuid rehviliit kasutas olukorra klaarimiseks ebaseaduslikku meetodit – püüdis piirata konkurentsi.

Konkurentsiamet on pigistanud ka väiksemaid kartellijuhtumeid

Näiteks 2000. aastal karistas kohus kartellikokkuleppe eest kolme Pärnu taksofirmat, kes 1998. aastal leppisid kokku ühtse sooduskaardi kasutamises.

Pärnu taksofirmad E-takso, Ranna ja Bristol rikkusid konkurentsiseadust, sest leppisid omavahel kokku sooduskaartide ristkasutuse. Kuigi sõidu alustamise tasu oli eri taksofirmadel erinev, andis sooduskaart kolmele taksofirmale ühtse kilomeetri hinna, mis toona oli viis krooni.

Konkurentsiamet hakkas kolme Pärnu taksofirma vahelist sooduskaartide ristkasutuse kokkulepet uurima ja leidis, et tegemist on konkurentsiseaduse rikkumisega. Taksofirmade õigeksmõistmise Pärnu halduskohtus kaebas konkurentsiamet edasi Tallinna ringkonnakohtusse, mis määras Pärnu taksofirmadele kokku 30 000 krooni suuruse trahvi.

Tartus kukkus kartellilepe läbi

Kartellileppe kahtlus tabas ka Tartu tänavakoristusmajandust. Cleanaway üritas nelja Tartu puhastusfirma vahel luua kokkulepet, mis pressiks linnavalitsuselt välja võimalikult kõrge tasu tänavate koristamise eest, jagades ühtlasi Tartu kaks tänavapuhastuspiirkonda salaleppega turuosaliste vahel. Näiteks Tartu idapiirkonna tänavate koristamine oleks kartelli õnnestumise korral läinud üle kümne miljoni krooni võrra kallimaks kui konkurentsis tekkinud hind, ligi 50 miljonit krooni.

Kartellikokkulepe kukkus läbi, sest puhastusfirmad Jaaksoni Linnahooldus ja Teho ei läinud liimile.