Esimesed käredad talveilmad viisid liinibussid rivist

Tõsise talve ootamatu saabumine põhjustas suuri ebameeldivusi Harjumaalt pealinna bussiga tööle ja kooli käijatele. Torude külmumine viis eile hommikul rivist välja ligi kolmandiku bussifirma masinapargist. “Rikkeid oli palju, töö oli tõsiselt häiritud,” tunnistas AS-i Harjumaa Liinid juhatuse esimees Toomas Saag eile pärastlõunal, kui enamik käredal hommikul teel hinge heitnud paarikümnest masinast üles kõpitsetud ja uuesti liinile saadetud.

Toimetusse helistanud Laine (57) kurtis, et ootas varahommikul Arukülas Jürist tulema pidanud bussi. “Seda, mis pidi 7.35 kohal olema, ei tulnud, pool tundi hilisem oli puupüsti täis,” rääkis Laine, “jäin tööle tund aega hiljaks, hea et ülemus mõistvalt suhtus.”

Esimene tund nurjus

Laine lisas, et just tulemata jäänud bussiga sõidavad paljud sealtkandi lapsed linnakooli ning ei jõudnud seetõttu esimesse tundi.

“Praegu on jäänud ainult paar-kolm masinat,” viitas Saag, “kuid hommikul oli päris hullumaja.” Saagi sõnul mõistab ta asjatult bussi oodanud, külmetama pidanud ning hiljaks jäänud inimeste pahameelt.

Rikkiminekuid kogunes kaks korda rohkem, kui firmal asendusbusse rikete puhuks varuks. Firma 60 bussist seisab avariiväljapääsuks reservis kaheksa, ülejäänud 52 saadetakse sõitu. “Kui päeva jooksul läheb rikki üle kaheksa bussi, tekib tõsiseid raskusi,” nentis Saag.

Õhk külmub torudes

Töökoja juhataja Vladimir Popovi sõnul on rikete põhjuseks bussialuste õhutorude külmumine. Torudes olev niiskus kondenseerub veeks, mis külmub ning moodustab trombi. Pärast külmunud osade ülekäimist, puhastamist ja ülessoojendamist saab bussi jälle liinile saata.

“Kõige hullem on külmale ülemineku periood,” nentis Saag, “see on kõigile bussiettevõtetele raske. Salongid, uksed, pidurid, võimendid, kõik käivad õhusüsteemiga.”

Lõõts mäkke ei jõua

Õhu külmumine tõmbab piduri peale, mootor töötab, kuid buss paigast ei liigu, rääkis Saag. Tema sõnul kestab kriisiolukord paar-kolm esimest talvekülma päeva. “Külm teeb töö ära, näitab masinate nõrgad kohad kätte, need saab lahti sulatatud ja puhastatud,” seletas ta.

Aili (27) sõnul on külmade tulek probleemiks ka linnaliinibusside kasutajaile. “Nii kui ilm külmaks läheb, ei saa lõõts-Ikarused enam laululava mäest üles ja surevad välja,” tõdes Aili.

Tehnikadirektor Hugo Linholm kinnitas, et Tallinna Autobussikoondis on talveks hästi valmistunud ning väljalangemisi on vähe. “Üht-teist on ikka juhtunud, aga seda, et maoli maha oleks käinud, küll öelda ei saa,” ütles Linholm. Autobussikoondis kasutab enne busside liinile saatmist elektrisoojendust ning muretses varmalt talvekütuse.

Trammi- ja Trollibussikoondise juhi Juri Savitski sõnul ei kujuta kärekülmad ilmad elektritranspordile mingisugust ohtu.

Harjumaal elav Kaarel (23) kirjeldas oma autoga talve kättejõudmise kogemist.

“Käivitamisele kulus paarkümmend minutit, siis andis aku otsad,” rääkis Kaarel. “Kõrvalise abiga sai krokodillidega lõpuks käima, kuid sõidulusti jagus esimeseks kilomeetriks. Toppasin teel ja jäin tööle muidugi kapitaalselt hiljaks. Nüüd mõtlen mootori vahetamisele, sest tuleb odavam romulast terve mootor osta kui kapremontida.”