Riigikogus arutlusel olev liiklusseadus keelab laste sõidutamise ka linnas mis tahes sõiduautos ilma sobiva turvavarustuseta. See on taksofirmades tekitanud nördimust, sest igasse taksosse ühe-kahe laste turvatooli ostmine oleks kulukas. Lisaks nõuab taksoveo eeskiri, et auto pagasiruumis oleks ruumi asjadele.

„Kui me peaksime iga päev igas autos istet kaasas kandma, siis võtaks see pagasiruumist väga olulise mahu,” oli Tallink Takso juht Alger Holzmann mures, näidates Mercedese peal, kuidas lastetool 540-liitrise pagasiruumi juba pea poolenisti täitis.

„Linna määrusega peab 2011. aastast takso pagasiruum olema vähemalt 400-liitrine. Kas kujutate ette, kui kitsaks ruumiga siis läheb?” küsis ta. „Kui sellise autoga juht läheks sadamasse või lennujaama klientidele järele, siis ei oleks tal enam ruumi nende kohvrite jaoks.”

Turvatool praegugi vajalik

Holzmanni sõnul võiks turvatoolide nõue kehtida niimoodi, et firma peaks vajaliku varustuse tagama tellimise peale. Seni on ettevõte seda teenust ka pakkunud, ometi ei ole kasutuses turvahälle päris pisikestele.

Liiklusseaduse väljatöötamisel osalenud maanteeameti nõunik Harri Kuusk kummutas taksofirmade hirmu, öeldes, et igasse autosse turvatooli nõuda ei saa. „Igal pool mujal Euroopas nõutakse laste sõidutamisel turvavarustust, ka taksodes. Ja mujalgi, näiteks Soomes, käib see tellimise peale,” märkis ta.

Kuusk imestas, et nõude pärast muretsetakse, kui tegelikult on maal lapse sõidutamine turvavarustuseta keelatud praegugi. „Taksod liiguvad päris sageli linnast välja. Paljud elavad ju linnapiiridest väljas,” lisas ta.

Uue liiklusseaduse eelnõu järgi tuleb alati, kui lapse pikkus ei võimalda teda nõuetekohaselt kinnitada auto turvavööga, kasutada tema pikkusele ja kaalule sobivat turvatooli, -hälli või muud nõutud turvavarustust. Last võib süles sõidutada näiteks bussis ja seda juhul, kui teda hoidev täiskasvanu on kinnitatud turvavööga.

Süles hoidmiseks turvavööd pole

•• Osalusveebis „Teeme koos” tehtud ettepanekust võtta autodes kasutusele lennukites tarvitusel olevad spetsiaalsed turvavööd, millega saab kinnitada ka süles istuvat last, ei pruugi midagi välja tulla.

•• Autode turvavöösid tootva Norma arendusdirektor Sander Annus märkis, et sellised vööd ei pruugi olla piisavalt turvalised. „Praegused normid ei näe ette võimalust, et juba rihmaga kinnitatud reisija külge veel kedagi kinnitada. Avarii puhul võib selline lisarihm sattuda lapse kehal piirkonda, kus vigastused võivad olla kurbade tagajärgedega.”

•• Samuti võib Annuse hinnangul spetsiaalrihma korral tekkida kiusatus kinnitada ühe vanema külge mitu last.