Särgid kujundas Eesti moedisainer Reet Aus, kes kasutas peosärke tehes suure Bangladeshi rõivatootja Beximco toomisjääke. Selle firma jääke kasutab Aus ka oma moeloomingu puhul.

Moelooja sõnul ei ole riidejäägid mitte mingi teise ringi kangas, vaid puhas materjal, mis on uute riiete masstoodangust üle jäänud ja visataks muidu prügimäele.

Aus selgitas, et taaskasutuse meetodil särke tehes hoitakse kokku nii vett kui ka energiat. Suur kokkuhoid tuleb just sellest, et särkide valmistamiseks ei toodeta uut tekstiili. Laulupeo särgi kandja võib uhkusega öelda, et tema särgi tootmiseks kulus 91% vähem vett kui tavatootmise korral. Süsihappegaasi eraldus atmosfääri lausa 86% vähem.

Reet Ausi sõnul järgitakse kokkuhoiu mõtteviisi ka särkide tootmise protsessis. Seetõttu valmivad särgid seal, kust pärineb materjal, ehk Bangladeshis.

Vaata videost!

Kuus värvikombinatsiooni

Nii meestele, naistele kui ka lastele mõeldud särgid on sarnase lõikega ja särgi ülemine osa on alumisest erinevat värvi. Valikuvõimalusi on Ausi sõnul küll, sest pidulised saavad valida kuue eri värvikombinatsiooni vahel. „Värvigamma on hästi rõõmsameelne, mustast roheliseni,” kirjeldas Aus.

Algsest ideest teostuseni jõudmine võttis disaineril ja tema kolmel abilisel aega paar kuud.

Omapärased kahevärvilised särgid peegeldavad disaineri sõnul laulu- ja tantsupeole omast lustlikkust. Nagu varem, ei puudu ka selle aasta särkidelt laulupeo temaatika ja iga särk kaunistatakse peo tarbeks kujundatud logo tikandiga.

Kuigi särkide materjali tootmisele ei kulutatud midagi, jäävad need õmblustasu tõttu siiski tavapärasesse hinnaklassi ja pidulisele maksab riideese 14 eurot, lauljale-tantsijale üheksa.


Kes ta on?

Reet Aus

moelooja

-- Aus tegeleb juba 2005. aastast väärtustava taaskasutusega. Seda, kuidas masstootmises tekkinud rõivaülejääkidele taas elu sisse puhuda, uuris Aus ka oma doktoritöös.

-- Aus teeb iga päev koostööd Bangladeshi suurima rõivatootja Beximcoga, kelle tootmisjääkidest on valminud mitu kollektsiooni nii moelavadel näitamiseks kui ka igapäevaseks kandmiseks.

-- Uuendusmeelse kestliku materjalikasutuse ja loodust säästva tootmisega on Aus pälvinud ka rahvusvahelist tähelepanu. Nimelt sai Aus USA Hooandja kaudu 350 toetajalt abi, et toota projekti Up-Shirt raames tootmisülejääkidest uusi T-särke.