Äriettevõtetel soovitame vältida reklaamibüroode ideid, mis lähevad vastuollu säästva arengu põhimõtetega.

Samal ajal kui Riigikogu menetleb reklaamiseaduse eelnõud, mis sätestab, et reklaam ei tohi kutsuda üles inimese tervist ega keskkonda kahjustavale tegevusele (paragrahv 3 lõige 4), julgeb tehnikakauplus propageerida streikivate kodumasinate purustamist, et leida seeläbi võimalus uue tehnika mahamüümiseks.

Keskkonnaorganisatsioonide hinnangul ärgitavad reklaamid inimesi sageli liigsele ja mõttetule tarbimisele, kuid soovitus tarbimistsüklit asjade purustamise läbi kiirendada on selgelt vastutustundetu.

ERLi tegevjuht Jaanus Välja ei usu, et keegi otseselt Expert tehnikakaupluste reklaamis toodud juhise järgi käitub, kuid et teadlikkus ohtlike jäätmete käitlemisest on Eestis niigi madalal tasemel, on reklaam täiesti kohatu. Säästva tarbimise põhimõtete järgi käitudes tuleks kodumasina rikke korral alustada eseme parandamisest. ´

Kui see pole võimalik, läheb ese ümbertöötlemisse, mille käigus eemaldatakse süsteemist ka ohtlikud ained (külmiku puhul osoonikihti kahjustav freoon). ELFi juhatuse liige Ivar Tamm: "Reklaamis kuvalda kasutamine väliselt täiesti korraliku külmkapi käitlemiseks süvendab niigi valesid arusaamu suurjäätmetega ümberkäimisest. Selle tulemust võib igaüks näha ka meie metsaalustes."

Meedias, tänavapildis ja meilboksis kõnelevad reklaamid kujundavad ühiskonnas sageli ebatervislikku, laenudel püsivat ja raiskavat elustiili.
Just nende väärtuste pilamisele keskendusid ka kriitilised tarbijad ERLi korraldet ostuvaba päeva eelsel reklaamitögamise üritusel, kommenteerib Maie Kiisel, ERLi juhatuse liige.

"Väärtuste hävitamist propageerivad reklaamid nagu Expert tehnikakaupluste külmikuraiumine või Subaru Impreza läbi tubade sõitev ja asju lõhkuv auto edastavad eelkõige sõnumi, et asjade lühike elu on uus norm ja kvaliteet. Ühiskondlikult tunnustatud säästlike väärtuste järgimine on aga elementaarseim osa ettevõtte sotsiaalsest vastutusest," leiab ta.

Kahjuks pole Eestis ühtegi sanktsioneerivat institutsiooni, mis Expert Tehnikakaupluste sobimatu reklaami eetrist mahavõtmist siiani nõudnud oleks.

Expert: loodusesõprade kriitika on suunatud valel aadressil

Vastuseks tänasele Eesti Looduse Fondi ja Eesti Rohelise Liikumise kriitikale tehnikakaupluse Expert suhtes, kinnitab firma juhatuse esimees, et loodusesõbrad on eksinud, kuna ettevõte kinnitab, et nad võtavad tasuta vastu vana olmeelektroonikat, et see loodusesse ei satuks.

Expert Estonia AS on liitunud ohtlike jäätmete kõrvaldamisega tegeleva mittetulundusühinguga EES-Ringlus ning täidab jäätmeseadusest tulenevad kohustust ohtlikud olmelektroonika jäätmed tehnikakaupluses vastu võtta.

MTÜ EES-Ringlus on ettevõtmine, mis on ellu kutsutud elektri- ja elektroonikaseadmete ning patareide ja akude tootmise ja müügiga tegelevate ettevõtjate poolt neil lasuvate tootjavastutuse kohustuste täitmiseks.

Expert Tehnikakauplusi haldav Expert Estonia AS seisab hea selle eest, et prügi ja keskkonnale ohtlikud jäätmed ei satuks metsa alla. Selleks võtavad Expert Tehnikakauplused oma klientidelt tasuta vastu patareisid ja vana olmeelektroonikat: külmkappe, televiisoreid, raadioid, veekeetjaid, pesumasinaid ja muid kodus kasutatavaid elektriseadmeid.

Expert Estonia ASi juhatuse esimees Aivar Kuningas leiab, et Eesti Rohelise Liikumise ja Eestimaa Looduse Fondi tänane kriitika Experdi reklaamide kohta on ebaõiglane ja suunatud valel aadressil. Nimelt leiavad keskkonnaorganisatsioonid, et Expert Tehnikakaupluste reklaam on kohatu sellepärast, et riiklik teavitus ohtlikke jäätmete kohta on olnud puudulik.

„Ohtlike jäätmete propaganda olgu aus partnerite suhtes, kes neid jäämteid kokku koguda aitavad ja seeläbi keskkonda hoiavad,” sõnas Expert Tehnikakaupluste juhataja Aivar Kuningas.