Üleskutsele, millega Maailma Looduse Fond ja Eestimaa Looduse Fond (ELF) palusid pea viiekümnel Läänemerel tegutseval laevandusettevõttel loobuda laevade puhastamata heitvete merre laskmisest, vastas nõusolekuga vaid kümme.

Eesti firmadest liitusid üleskutsega Lindaliini AS ja AS Tallink Grupp, kuid aktsiooniga otsustasid mitte kaasa minna näiteks sellised suured ja tuntud tegijad nagu DFDS ning Superseacat.

Lämmastik ja fosfor

ELF-i mereprogrammi koordinaator Helena Täär märkis, et aastas tekib Läänemeres seilavatel laevadel vähemalt 1,6 miljardit liitrit niinimetatud halli heitvett ehk du‰i- ja pesuvett, mis lastakse otse merre.

“Reisi- ja kruiisilaevadega sõidab Läänemerel igal aastal umbkaudu 80 miljonit reisijat ning see hulk kasvab pidevalt,” osutas Täär. “Laevadelt lastavad heitveed sisaldavad aastas kuni 460 tonni lämmastikku ja 150 tonni fosforit, mis soodustavad vetikate, sh toksiliste sinivetikate õitsemist, aga sisaldavad ka baktereid, viiruseid, puhastusvahendeid ning raskemetalle. ”

Selline puhastamata heitvesi soodustab Läänemere kui tundlike elukooslustega sisemere eutrofeerumist. “Vetikate vohamine kahjustab aga vee hapnikusisaldust ja kokkuvõttes võib põhjustada veeorganismide, sealhulgas kalade surma,” viitas Täär, millist ohtu kujutavad laevadelt puhastamata merre lastavad veed veekogu bioloogilisele mitmekesisusele.