Viimaste kuude jooksul on tegevuse lõpetanud mitu liinitaksot. Suvel peatas aktsiaselts Tulika Takso väikebussiteenuse osutamise sootuks, eelmisel nädalal katkestas Tallinna-Saue liinil sõitmise ka osaühing Mauman Reisid. Saue ja Tallinna vahelise liinitaksoliikluse operaator põhjendas oma loobumist finantsraskustega ja viitas ka riikliku dotatsiooni puudumisele.

Reisijad on ahenenud liikumisvõimalusi kogenud juba kuid. Ise sageli liinitaksodega sõitev Mart Poola sõnab, et väikebusside liiklemise vähenemist võis näiteks Viimsi liinil täheldada juba paari kuu eest. “Esimest korda hakkasin seda tähele panema selle suve alguses,” meenutab ta. “Viimasel ajal on sealt pea võimatu Tallinna pääseda. Kokku sõidabki Viimsist vist vaid kaks “marsat”, pärast seitset õhtul ei lähe aga enam ühtki.”

Seda, et kallimate kütusehindade ja kehvema majandusolukorra tõttu ühistranspordiliiklus kannatab, tõdevad peale reisijate ka ametnikud. “Probleem on tõsine,” nentis Harjumaa ühistranspordikeskuse tegevdirektor Ago Kokser. “Eriti hull on olukord Harjumaal, sest riikliku toetuseta äriliinid täidavad siin tervelt 70 protsenti transpordivajadusest. Juhul kui liinitaksod üksteise järel sõitmast lakkavad, tekib transpordikriis,” osutab ta. Kokseri hinnangul on praegu suudetud raskustesse sattunud liinid küll asendada, kuid uued liinitaksod peavad seisma silmitsi samade probleemidega. “Mu sisetunne ütleb, et Tulika ja Mauman Reisid ei jää katkestajate reas viimaseks,” tähendas ta.

Riik pigistab silmad kinni

Mitme Harjumaa linna ja alevi ning Tallinna vahelistel väikebussiliinidel sõitva Arne Auto juhatuse esimees Arne Arumetsa rääkis Päevalehele, et nende ettevõte pole end väiksemate kohtade teenindamisega vaevama hakanudki. “Sellised liinid ei mängi end välja,” selgitas ta Päevalehele. “Kui riik marsruuttaksoteenust toetaks, oleks olukord loomulikult teistsugune.” Riiklikku dotatsiooni peab vajalikuks ka liinitakso igapäevane kasutaja Mart Poola. “Muidu hääbub liinitaksotransport olematuks,” prognoosib liinitaksosõber.

Harjumaa ühistranspordikeskuse juhi Ago Koskeri kinnitusel on asutus Harju maavanemat Värner Lootsmanni probleemist mitu korda teavitanud. “Tema (maavanem – toim) esitab ettepanekud omakorda siseministeeriumile, kuid siiani oleme kõnelenud kurtidele kõrvadele,” nentis Kosker.

Viimsi liinitakso sõidab poole harvemini

•• Liinitakso reiside arvu vähendas suve alguses tervelt poole võrra ka osaühing Viimars, kes sõidab ainsana Tallinna ja Rohuneeme ning Kustivere vahelisel liinil.

•• “Kärbe oli seotud kütusehinna tõusuga,” märkis ettevõtte juhataja Illar Hallaste, lisades, et oluline oli ka bussijuhtide palkade tõstmine. “Palgad on suurenenud ligi 50 protsenti, mis on igati loomulik,” tähendas ta. “Kuid mõeldav poleks tõsta piletihindu poole võrra.”

•• Hallaste nimetab üheks lahenduseks liinitaksodes puutekaartide süsteemi loomist.

•• “Peale selle oleks väga hea, kui avalikes ja kommertsliinides hakkaksid kehtima ühesugused kuukaardid,” lisas ta. “Esialgu pole liinitaksode kuukaardid arusaadavatel põhjustel kuigi populaarsed.”