“Meie eesmärk on praegu teha kinnisest Balti Laevaremonditehase (BLRT) ja tollisadama alast Kopenhaageni eeskujul atraktiivne, merele avatud terviklik elu- ja ärikeskkond,” ütles BLRT Investi arendusdirektor Ago Kerner.

Kerner rääkis, et uude Noblessnerisse tulevad vanade tööstushoonete kõrvale tänapäevased elu- ja ärihooned; kvartalisse rajatakse väikelaeva- ja jahisadam ning rannapromenaad jalutajatele.

Kvartali nimi tuleneb 1913. aastal Miinisadama kõrvale asutatud Noblessneri laevatehasest, mille peamiseks tegevusalaks oli tollal allveelaevade ehitamine.

Tulevase kvartali jagab kaheks tulevane Põhjaväila tee ehk Kalamaja ümbersõit. Mere poole jääv ala on mõeldud võimalikult autovabaks, sest sinna tuleb üks Tallinna palistuseks mõeldud rannapromenaadi lõik. “Selleks on parklad viidud pooleldi maa alla,” selgitas BLRT Investi projektijuht Martti Martin.

Kvartali lahendus kattub Tallinna merele avamise ideega: mere äärde on kavas rajada moodsad elumajad, mida kaitsevad Põhjaväilalt tuleva müra eest seda palistavad büroohooned. Sadamasse ehitatakse korralik jahisadam koos jahtklubiga, kuhu esialgu tuleb 200 kohta jahtidele ja väikelaevadele. “Lõpptulemusena on olemasoleva kai baasil võimalik välja ehitada kuni 400 kohta,” hindas Kerner.

Eskiisi järgi plaaniti kvartalisse ka kaks kõrghoonet: üks elu- ja üks büroohoone. “Need tornid tegime nüüd lühemaks, 14-korruseliseks, kuna projekt ei mahtunud Tallinna kõrghoonete teemaplaneeringusse,” selgitas Martin.

Kavandatava ala kogupind on ligikaudu 285 000 ruutmeetrit, millest renoveeritakse ligikaudu 26 000 ruutmeetrit. Tulevane kvartal asub vanalinna kaitsevööndis, kus on kokku 15 muinsuskaitse all olevat hoonet ja rajatist. “Kinnistul asuvad muinsuskaitse all olevad paekivist tööstushooned, mille ehitamisaeg jääb möödunud sajandi algusaastatesse, säilitatakse,” selgitas Kerner.

Tootmine lahkub kvartalist

Territooriumil asuv laevatehase angaar on kavas ära viia. Kerneri sõnul pole praeguseks veel lõplikult otsustatud, kuhu laevatehas kolitakse, kuid selge on see, et tootmistegevus lahkub Noblessneri kvartalist.

Ehitustöödega loodetakse algust teha 2010. aastal. “Väljaehitamine toimub järk-järgult ja lõplikult valmis loodame kvartali saada 2018. aastaks,” ütles Martin ja lisas, et esimesena soovitakse avada sadamapiirkond. “Tänane visioon võib kolme-nelja aasta pärast ka muutuda,” arvas Kerner. “Tuleviku ette ennustamine on tänamatu tegevus, mistõttu tegutseme ikkagi vastavalt turuolukorrale.”