Mõni kilomeeter enne Viljandimaal Põlde külas asuvat Abja Muna kanalat on politsei tee kinni pannud.

Pärast mõnda telefonikõnet lubab teesulu ees ootav politsei meil siiski edasi sõita. Vaid kaks kilomeetrit edasi asubki hiljuti kurikuulsaks saanud kanala. Just siin tuvastati kaks päeva tagasi Eesti ajaloos esimest korda kanadel Newcastle’i tõbi.

“Kodulindudelt pole nii tõsist tõbe varem leitud, tuvidelt aga küll,” selgitab kohalik ülemus, Viljandi veterinaarkeskuse juhataja Pakkonen. Pakkonen on tulvil otsustavust. Mitte mingil juhul ei tohi kõrvalised isikud kanala kõrvalt mööduvalt kruusateelt alla minna ega nina hoonele liiga ligidale pista.

5122 lindu

Ohtliku haiguse levimise takistamiseks tuleb tappa 5122 kana. Gaasiauto on juba kohal ning kanalasse lastaksegi süsihappegaasi. “See vähendab hapniku osakaalu,” selgitab Pakkonen. Inimesele loetakse ohtlikuks, kui süsihappegaasi osakaal õhus on juba üle 0,3 protsendi. Kanalas on see aga lõpuks umbes 60 protsenti.

Mõne aja pärast suur gaasiauto lahkub, kuid tema asemele saabub sündmuskohale kopp. Kordamööda oma kolleegide ning ajakirjanike vahet jooksev Pakkonen selgitab, mida õigupoolest kujutab endast kanade seas diagnoositud Newcastle’i haigus. “Tegelikult nendel kanadel ei ole kliinilisi haiguse tunnuseid, kuid nad on viirusekandjad ja seetõttu tuleb nad hävitada. Noorlinnud võivad muidu samuti nakkuse saada,” räägib ta. Kust puuris peetavad kanad nakkuse saada võisid, ei oska Pakkonen pakkuda. “Kanalast välja nad ei saanud. Võib-olla tuli tõbi kaasa juba mõne noorlinnuga.”

Ka munad hävitatakse

“Aga Newcastle’i tõve võib ära tunda suure suremuse, kanade hingamisraskuse ning peatursete järgi. Munatoodangu langus võib olla kuni 100 protsenti.” Abja haiged kanad munesid aga kuni eilseni veel tugevalt – 5000 kana peale iga päev umbes 4000 muna. Kuid asjatu vaev, sest ka kõik munad tuleb hävitada. Hävitamisele läheb peatselt ka umbes 36 000 muna. Abja Muna kanade seast avastati viirus tegelikult juba ligi kuu aega tagasi täiesti rutiinse kontrolli käigus. Lõplik selgus saabus alles üleeile, kui tulemused tulid ka Inglismaa referentslaborilt. “Analüüsipaberi peal oli eraldi välja toodud, et tegemist ei ole linnugripiga,” rõhutab Pakkonen ning jookseb jälle kolleegidega aru pidama.

Mõne aja pärast tuleb ta tagasi ning jagab taas infot. “Kõige esimestest analüüsidest osutus positiivseks vaid üks. Viimati võetud 20 proovist näitasid haigust kõik 20. Haigus levib kanakoorte kaudu, aga kuna me ei saa garanteerida, et keegi neid koori vanaema naabri kanadele ei anna, siis tuleb ka munad hävitada.” Ja kõige tähtsam: “Kõik uuringud on seni näidanud, et mingit ohtu inimese tervisele Newcastle’i haigus ei kujuta.”

Pakkonen loeb jälle sõnad peale, et keegi lubatud alalt      eemale ei hiiliks ning läheb kolleegide juurde. Peagi asub ta kolleegidele oma auto pakiruumist jagama valgeid turvaülikondi, jalanõusid ning respiraatoreid. Tunked seljas, avavad nad kanala uksed, et ruume tuulutada ning hapnik tagasi sisse lasta. “Seal sees on praegu nii külm, et aknad on härmas. Otepää MK-etapi võiks seal ära pidada,” ütleb Pakkonen.

Järgmisena saabub kanala juurde suure veokiga Ahto. Tema masina peale tuleb laadida korjused ning samuti hävitamisele sõitvad munad. Protsess ise näeb välja lihtne: korjused tuuakse aluse peal kanala ukseni, sealt viskavad kaks valgetes kostüümides töölist nad traktori kopa peale ning traktor tõstab korjused veoki kasti. Töö tehtud, viib Ahto õnnetu saatuse osaliseks saanud kanad Väike-Maarjasse jäätmekäitlustehasesse.

Aasta lõpus algab tootmine taas

•• OÜ Abja Muna juhatuse liige Urmas Laidvee sõnul pole ettevõte veel jõudnud kahju kokku lugeda.

•• Parimal juhul saab Abja Muna reaalset tegevust jätkata septembri alguses, sest enne tuleb kanala desinfitseerida ning seejärel kolm nädalat karantiinis hoida.

•• Heal juhul alustab ettevõte tootmist alles aasta lõpus.

•• Teisi Eesti kanalaid erakorralised kontrollid ei oota, kinnitas veterinaar- ja toiduameti peadirektor Ago Pärtel. “Ka see puhang avastati rutiinse kontrolli käigus, nii et mingiks paanikaks põhjust ei ole.