Eelmise aasta kevadel võitis Luunja kooli ettevõte MathEco õpilasfirmade võistluse matemaatilise doominoga, mis sarnaneb suures osas tavalise doominoga, kuid klotse ritta seades tuleb lahendada matemaatikaülesandeid.

Mängu välja mõelnud Olavi Ala sai enda sõnul matemaatilise doomino idee poes ringi jalutades. „Alguses ideid eriti ei tulnud. Siis läksin poodi, käisin ringi ja vaatasin toodetele otsa ning mõtlesin, kuidas annaks midagi paremaks muuta,” kirjeldas Ala.

Nüüd MathEco õpilasfirmat enam ei ole, kuid firmade võistlusel edu toonud mängule on leitud majandussurutisele vaatamata tootja ja septembris peaksid Ala sõnul esimesed matemaatilised doominod ka poodides saadaval olema.

Mäng valmib käsitööna

Mängu tootmise võttis enda kanda kaks ja pool aastat puidust mänguasju valmistanud Eesti väikeettevõte CraftMasters Estonia OÜ – eile näitas firma juhataja Riho Riisman ettevõtte kontoris juba lauamängu proovipartiid.

Ettevõttes mänguasjade ja puittoodetega tegeleva Helve Riismani sõnul kuulsid nad matemaatilisest doominost patendiraamatukogu kaudu, kust pakuti, et leiutist võiks siinmail tootma hakata.

„See on niivõrd hea mäng, arendab matemaatilist ja loogilist mõtlemist ja sobib mitmele vanusegrupile, nii lasteaialastele kui ka algklassidele,” selgitab Riisman põhjusi, miks pakkumine vastu võeti. „Eestis välja mõeldud ja toodetud asi – see ongi võib-olla Eesti Nokia, mida me nii kaua juba otsinud oleme.”

Ka tema ei kiirusta veel suurtest tootmisvõimsustest ja müügiarvudest rääkima. „Kuna mäng valmib käsitööna, ei ole võimalik neid väga kiiresti teha, nii palju tahame toota, kui võimsust jagub. Eks alguses on partiid väiksemad,” rääkis Riisman.

Esialgu takistab masstootmist ka rahanappus.

„Kuna meie ettevõte on vanem kui kaks aastat, ei saa me EAS-ist (Ettevõtluse Arendamise Sihtasutusest – toim) starditoetust, ja kuna me ei ole mängu veel kaks aastat tootnud, ei saa me sealt ka arendustoetust,” nentis Riisman.

Abi käis ta küsimas ka Tallinna ettevõtlusametist, kust aga samuti tühjade kätega naasis.

Nii mängu leiutaja kui ka tootja kinnitusel on rahaliste raskuste kiuste toote vastu huvi ka väljaspool Eestit.

Doominomäng eri vanuses huvilistele

Tehted saja piires

Koolitüdruku kujundus

•• Doominod tulevad müüki kolmes raskusastmes. Lasteaedadele sobib doomino, mille klotsidega saab liita ja lahutada kümne, veidi vanematele 70 piires. Kõige keerulisema komplekti puhul on vaja nii liita, lahutada, korrutada kui ka jagada juba saja piires.

•• Et doominotehted liiga ruttu meelde ei jääks ja mäng ülearu kergeks ei muutuks, trükitakse klotside kummalegi küljele eri arvutustehted.

•• Kuna mäng on mõeldud eelkõige lastele, on ka karpide etiketid kujundatud lapsi silmas pidades. Pildid on karpidele joonistanud Viljandimaal asuva Holstre kooli õpilane, kümneaastane Gerthrud Grents.

•• Mänguasjade ja puittoodetega tegeleva Helve Riismani arvestuste kohaselt saadab CraftMasters turule eri mõõdus ja hinna­klassis mänge – väike pappkarbis doomino maksab ilma käibema­ksuta 130 krooni, suur puukarbis sada krooni rohkem.

•• Peale Ungari proovitakse matemaatilisele doominole turgu leida ka Soomes, Rootsis ja võib-olla ka Suurbritannias.