kõva kisa Tallinna Kaubamajast möödudes

Kahes linna suurkaubamajas alanud hull allahindlus kurnab uudishimulike ostjate rahakotte, viimaseid sente ahvatlevad loovutama ka miljon muude äride kevadist sooduspakkumist.

Pisikesed keraamilised karupildiga termomeetrid Stockmanni hullude päevade müügikarbis näitavad 24–32 kraadi palavust. Higist leemendavate selgadega odava otsijaid õhupuudus ei heiduta. Ühtmoodi käbedalt nopitakse kaenlasse puuviljadega rannakotte, svamme ja kreemipotsikuid. Pärastlõunaks on sukkpüksid pakkidest välja tiritud ning elegantsetel riidepuudel rippuvad särgid veidi räsitud.

Häppening siidiga

"No ma nüüd proovin ära, oota sa siin," kamandab moeka soenguga naine oma saatjat vabanenud kabiini kardina taha õhukest kevadpluusi proovima tungides. Hetke pärast täituvad samasuguse halli siidpluusi proovijatest veel kaks kabiini, ülejäänud ootavad nende järel sabas.

Shoppavad tütarlapsed kurdavad, et Mochino riided on ikka kallid. Onu Bella lärmab, et tema "öösiti üldse ei maga". Mehed sordivad dresse, naised kunstnahast kingi. Perede jõnglased seisavad mänguriiuli ees näpuga läbi kile rongi nokkides. Kõige hitimad esemed on lühivaatluse põhjal siiski 49-kroonised CD-plaadid ning kuue-kroonine plastlusikas.

Tallinna kaubamajas on õhku märksa enam ja jalutamispinda ka. Keegi ei rebi savitasse (9 krooni) ega hullupäevakotte meenutava rõõmunäoga plasttopse (18 krooni) ega klaaskanne (23 krooni) ega 72 kroonilt 29 kroonile allahinnatud lepatriinukotte. Inimesed nagu ostavad midagi, aga ruumiküllus ei luba neile selga, ostusid vaatama trügida. Mõned häbenevad oma osturallimeelsust ning üks tädi laob kogu Stockmanni ja kaubamaja alekottide kraami ukse taga kolmandasse kotti ringi ning heidab reeturkiled prügiurni.

Stockmanni turundusjuhi Ene Andruskevitshuse sõnul kasvab kaubamaja läbimüük hulludel päevadel võrreldes tavalise argiajaga 30 protsenti. Perenaised varuvad küpsetuskilet ja shampooni, pooltuhat Moulinexi veekannu müüb Stockmann maha viie tunniga.

Jäätis ühe krooniga

Neljaks päevaks tellitud kauba hinda loeb Stockmann kümnetes miljonites kroonides. "Möödunud aastal olime riietega hädas. Tänavu keskendume toiduainetele. Kompott maksab täna neli krooni, jäätis üks kroon. Reedel on odavamad jälle pizza ja herned," loetleb Andruskevitshus.

Ajalehesirvijad leiavad iga päev vähese vaevaga umbkaudu kümme suuremat soodusmüüki. Sünnipäev Silikaadi kaubahoovis, kevadine sula Linnataksos ja Sangari püksipoes. Lisaks odavam autoaku ja üsna olematu hinnaga mobiiltelefon ning, miks mitte, ka tasuta Casual Clami tagi (sellele, kes püksid ja särgi ostab).

Ilma soojenedes kasvavad ka hauakive valmistava OÜ Kiviraiduri müük. "Talvel osteti vähe. Nüüd käib kuni 15 inimest päevas ja valmis kivi saab kätte kahe nädalaga. Suvel pikeneb ooteaeg veelgi," ennustab meister René Rammula.

Populaarseim on kunagine defitsiitkivi – must graniit. Keskmine hauakivi maksab allahinnatuna 2250 –2700 krooni. Mõne kivi võib saada ka 30 protsenti tavapärasest odavamalt, kui selle pinnal on värviviga või suur kvartsitükk.

Ekstravagantseim kevadise allahindluse ajal tellitud hauakivi seisab Liiva kabeli naabruses. Keskeaeelikust ärimehele püstitatud hiigelmälestus sarnaneb vene kiriku kuplile. Üle 100 000 krooni maksnud nikerdusele kulus meistril terve kuu.

Ühena vähestest kohtadest ei kohta inimesed allahindlust seemnepoes. Interneti kaudu hulgale tallinlastele lillesegusid müünud Kärdla Aiapoe juhataja Marve Eliaseri sõnul on seemned kevadel hoopis kallimad. "Seemned on odavad sügisel," naeris Eliaser allahindluste hooaegsuse üle.

Ühtegi kindlat taimesorti, mis on-line tellimissüsteemi kasutanud Tallinna ja Tartu elanike peenardel tänavu kevadel kasvama hakkab, ei osanud Eliaser öelda. "Kõige rohkem tellitakse segusid, ehkki mina ise eelistaksin ühte sorti. Segudest ei või iial teada, kui kõrgeks miski just kasvab," nentis ta.

Allahindluse minivariant ilmneb aeg-ajalt veelgi vähem mõjukalt ka kioskites, kus kindlate eelistustega inimesed end vähese ostuaja tõttu mõjutada ei lase. Nii pakub Pro Kapitali ärikeskuse R-Kiosk juba teist kuud Cheweleff-suitsu kaks pakki ühe hinnaga. "Ei taheta peaaegu üldse," nentis müüjanna.

Kas jahite sageli odavat kaupa?

Heiti Gross, taksofirma Esra juht: Ajanappus - polegi aega käia. Viimati ostsin koju paari kuu eest poti-pannikomplekti suhteliselt soodsalt. Eks allahindluste põhjus ole jaekaubanduse kehv seis – lihtsalt ei suudeta asju muidu maha müüa. Meie taksosõitu odavamaks ei lase, sest teeme tööd niigi alla omahinna.

Juhan Hindov, Põhja-Tallinna vanem: Olen kehv poeskäija, ostan kõik kodu lähedasest Maksimarketist. Sain eelmise aasta ostude eest preemiat, mis muudab nüüd iga ostu odavamaks. Eelistan pigem kalleid asju. Viimased uued esemed siginesid perre mõne nädala eest – sugulane saatis kokkupandavad hiina toolid.

Urve Jaanson, erahambaarst: Elan Stockmanni lähedal ja käisin tõesti seal. Ma tahtsin ainult kurki ja tomatit, aga pidin seisma 50 inimesega sabas. Õhkkond polnud ka meeldiv – ühe ukse taga müüdi kempsupaberit ja teise ukse taga suitsukala. Siis oli veel mingi 12-kroonine plastkauss, mille kõik pidid saama.

Kersti Jundas, keskkriminaalpolitsei abidirektor: Ausalt öeldes ei jälgi ma allahindluste reklaamigi ja olen pigem tarbija, kes midagi pikalt ette ei varu. Viimati ostsime... las ma mõtlen. Need olid vist kingad mu nooremale, 16-aastasale pojale. Nädalavahetustel käin vastavalt oma rahakotile keskturul.