“Ega nad osanud selgitadagi, miks sellise tuulega nagu eile rumal mõte pähe tuli,” ütleb piirivalvur. “Koolipoisid nad ei olnud, ikka juba kolmekümne ligi täisjõus mehed.”

Mehed olid purukained

Juri, Igor, Viktor, Sergei ja Toomas läksid Kakumäelt merele neist vanimale Jurile, 29, kuuluva nn. huvipaadiga. See on tehtud Venemaal Tðkalovi tehases 1991. aastal ja kujutab endast kahte kummiballooni, mis on keskelt puust platvormiga ühendatud. Kogu seda ehitist ehib ka purjemast.

“Mis kõige üllatavam: mehed olid purukained,” ütleb piirivalvur. “Kui neid päästma läksime, siis kinnitasid, et ega Kakumäel tuul nii tugev ei tundunudki ja tahtsid samasse lähedale Kopli lahte keerata.”

Kuid vali läänetuul viis üsna varsti rooli kaotanud laevukese hoopis Tallinna reidile. Napis rõivis ja paljajalu purjeretke ette võtnud meestel oli lainemöllus surm silme ees.

“Õnn on, et üks neist oli taibanud mobiiltelefoni tasku pista. Selle abil said nad piirivalvega ühenduse pärast seda, kui paar tundi olid ringi ekselnud,” räägib SL Õhtulehele piirivalve pressiesindaja Urmo Kohv. “Koplist läks kell kolmveerand kolm piirivalvekaater ja tõi nad Tallinna vahemadalalt - üsna kaugelt - ära.”

Poole viie paiku olid mehed oma laevukesega Pirita sadamas.

Üdini külmunud ja õnnetud

“No ikka hale oli neid vaadata, läbi külmunud ja õnnetud,” räägib sadama piirivalvur. “Aga ei midagi - juba tund hiljem oli neil auto järel ning paat kokku pakitud. Ega seal ju midagi pakkida ei olnudki - kaks kummiballooni ja pisut puuplatvormi, andis väga väikeseks keerata ja autosse mahutada. Mina arvan, et ega nad mingid meremehed küll ei olnud. Seda on kohe tunda, kas mees merd nuusutanud või mitte - nemad olid küll selliste esimest korda sõitjate moodi.”

Piirivalvuri hinnangul pole siiski ka kogenud mehel sellise sõiduriistaga kahemeetrise laine puhul midagi peale hakata. Kohv ei oska kinnitada ega ümber lükata purjetamisasjatundja väidet, nagu võiks sellise katamaraaniga ainult sise-vetel lõbusõitu teha.

“Tehasepassis on öeldud, et see on huvipaat ning muid piiranguid ma tähele ei pannud,” kinnitab pressiesindaja.

“Vaevalt, et neile nüüd trahvi määratakse,” ütleb ta. Ja arvab, et kuivõrd inimeste elu päästmine on iga laevniku kohustus, siis ei tule õnnetul viisikul ka piirivalvekaatri appi tellimise eest maksta.


Tuul segab ka Vene külmutuslaeva päästmist Hiiumaal

Läinud nädalal Hiiumaa külje all Tahkuna tipust 7 meremiili kaugusel madalikule sõitnud Venemaa külmutuslaeva Aldebaran pardal olev 272 tonni kala rikneb.

“Laadung enam kaua ei püsi,” kinnitab Eesti piirivalve pressiesindaja Urmo Kohv, kuid möönab, et pontoonidele tõstetud laeva saab madalikult lahti tõmmata alles siis, kui ilm on veidigi paranenud.

Aldebarani kapten Andrei Solopov, kes laeva madalikule tüüris, väidab, et ta otsib puksiiri.

Aldebaran sõitis madalikule ööl vastu kolmapäeva. Reede hommikul teatas kapten Eesti piirivalvele, et laeva masinaruum on vett täis, alus ohtlikult kreenis ning palus meeskonna kiiret evakueerimist.

Piirivalvekopter tõi meeskonna Tallinna, kust nad omal jõul Peterburi lähevad. Endise Eestile kuulunud laeva (seilas Hiiumaa nime all) kodusadam on nüüd Murmansk, kuid seda opereerib üks Peterburi aktsiaselts.

Tõnis Erilaid