„Haljasaladele me uut hoonestust ette ei näe,” vaigistas esmased kired Tallinna linnaplaneerimise ameti üldplaneeringute osakonna juhataja Martti Preem. Ent üldplaneeringu kaardi ja seletuskirja täpsemal lugemisel selgub, et Pääsküla raba põndaku veerel asuvale haljas­alale on siiski joonistatud väikeelamute piirkond.

Preemi sõnul on need aga sõjaväe laskeharjutuste alad, kus on hulk tagastatud maid, mistõttu nähti sinna ette ka väike­elamute krundid. „Üldplaneering ise ei anna ehitusõigust, see annab aluse detailplaneeringutele,” rõhutas Preem ja lisas, et kruntide metsasuse indeks peab säilima praegusel kujul.

Elanike hirmu, et kahe- ja kolmekorruseliste majade asemele võivad kerkida aedlinna keskkonda mittesobivad kõrgemad hooned, vaigistas Preem samuti eos. „Pilvelõhkujatest ei ole kusagil juttu,” kinnitas ta.

Ebatavaliselt suur kuur

Ent kus ei saa lisada kõrgust, seal tuleb juurde laiust. Kortermajade kruntide täisehitusprotsendi tõstmine 20-lt 25-le on planeerijate kinnitusel vajalik, sest praegu ei saavat piirangu tõttu olemasolevatele majadele isegi trepikoda juurde ehitada. Kaheldavama väärtusega on aga muudatus, mis lubab korrusmajade hoovi rajada mitme meetri kõrguse abihoone. Olgu see siis nimetatud kas või ebatavaliselt suureks aiatööriistade kuuriks, ikka ei saa selle mõõte arvestades välistada ka ehitusele ette jäävate puude ohtu seadmist.

Haljastusest veelgi enam köitsid osalejate tähelepanu aga liiklust puudutavad ümberkorraldused. Tiheda liiklusega Kadaka puiestee ääres elav nõmmelane Urmas tundis huvi Harku raba äärde plaanitud ümbersõidutee vastu. „See võiks minna ka kaugemalt, sest seal käiakse koertega jalutamas ja tee lõikab mul ära suusaraja,” kurtis ta.

Liikluskoormuse vähendamine

•• Tallinna linnaplaneerimise ameti üldplaneeringute osakonna juhataja Martti Preemi sõnul tuleks esma­jär­jekorras ühendada Viljandi maantee ja Tervise tänav — viies liikluse Pärnu maantee ja raudtee alt läbi. „See on vajalik, et vähendada läbi Nõm­me keskuse ja Valdeku tänava liiklusvoolu,” sõ­nas ta, viidates võimalusele hajutada liiklus Sütiste ja Vilde tee kaudu.

•• Sellele järgneks kahetasandilise ristmiku rajamine Pärnu maantee ja Vabaduse puiestee ühinemiskohale ning kitsa kaherajalise ja kõrge mürafooniga Kadaka puiestee liikluse ümbersuunamine Kalda ja Tihniku tänava kaudu.

•• Liikluse ümbersuunamine Kalda tänava kaudu võib tekitada seal tulevikus sarnase olukorra nagu Kadaka puiesteel, kui sinna kerkib elamute ja äripiirkond.