Kolmapäeval valis transpordiameti komisjon kesklinna tasulise parkimise ideede saamiseks korraldatud konkursi võitjaks kodumaise AS Ektaco, kes tegi pakkumise koos Rootsi infotehnoloogia spetsiga AES Prodata Scandinavia AB ja Hoiupangaga.

Konkursikomisjoni juhi, transpordiameti juhataja Tiit Kivikase sõnul on Ektaco eeliseks kodumaisus, pakutud hind, põhjalik äriplaan ja asjaolu, et ühtegi vana parkimisseadet ei pea maha lõhkuma. Uus süsteem tähendab parkijale võimalust loobuda kilode viisi müntide kaasastassimisest ning osta parkimise maksevahendiks plastkaart.

Ektaco peadirektor Rein Haavel kinnitas, et stardimomendist kulub uuele parkimise eest tasumise süsteemile üleminekuks kolm kuud. Transpordiameti juhid loodavad, et plastkaardiga saab kesklinnas parkimise eest tasuda juba sügisel.

Ektaco pakub parkimise maksevahendiks kontaktitut kiipkaarti, mis sarnaneb praegu kasutusel oleva telefonikaardiga, selle vahega, et parkimiskaarti ei pea kuhugi toppima. Kaarti loeb makseautomaat või vana automaadi lisaseade.

Piisab, kui autojuht näitab automaadile parkimiskaarti näiteks vanalinna sissesõidul mõne meetri kauguselt, automaat fikseerib sissesõidu ning avab tõkkepuu. Väljasõidul on tõkkepuu avamiseks vaja lugejale taas parkimiskaarti näidata, automaat arvab kokku sisseä ja väljasõidu vahelise aja ning võtab kaardilt maha vanalinnas viibimise hinna.

Arvet parkimiskaartide ja nende müügist laekuva raha üle peab kliiringkeskus, kust kantakse raha üle otse linnakassasse.

Konkursikomisjoni liige, sama valdkonda käsitleva äriplaani "Linnakaart" autor Paul Tammert ütles, et üleminek uuele maksesüsteemile annab linnale seni puudunud kontrolli tuluvoogude üle. "Väga lihtne on näiteks soodustuste kontrollimine," sõnas Tammert. "Kliiringkeskus teab, kellele ja kui palju on sooduskaarte välja antud ja mis see linnale maksma läheb."

Kui näiteks Harju tänava elanikul on auto, otsustab linn, et õiglane on lubada tal tasuta oma kodu juurde sõita ja seal parkida. Transpordiamet annab vanalinna elanikule sooduskaardi, mis "sisendab" vanalinna Harju sissesõidu parkimisautomaadile, et kaardiomanik tohib tasuta sisse sõita. Samas saadab automaat keskusele teate, et kolmapäeval kell 11 sõitis Harju sissesõidust läbi üks sooduskaardiomanik. Pika tänava sissesõidus ei pruugi sama kaart kehtida.

Kiipkaarti on tunduvalt keerulisem võltsida, tundmatuseni teiseneb ka linnakodanike usalduse kaotanud parkimist korraldava munitsipaalettevõtte Valika ülesanne. "Seni müüb parkimispileteid, kontrollib neid ja trahvib autojuhte Valika ise, uue süsteemiga jääb Valikale tõepoolest vaid parkimise arendaja funktsioon," lubas transpordiameti juhataja Tiit Kivikas. Valika kätte jääb kuu aega tagasi tõkkepuu taha viidud Vabaduse väljaku tasuline parkimine.

Ektaco pakkumise esimese etapi, s.o kesklinna tasulise parkimise ja vanalinna sissesõitude ümberseadistamise hind on ligi viis miljonit krooni. Esimese etapi õnnestumisel on Ektaco pakutud süsteemi lihtne rakendada ka näiteks ühisveonduses, taksonduses, kommunaalteenuste eest maksmisel jne.

Konkursikomisjoni liige, transpordiameti asejuhataja Raik Saart märkis, et projekti ebaõnnestumise oht on linnale minimaalne. "Linna ja Ektacot ei seo rohkem midagi, kui konkursi võitjale makstud 50 000äkroonine preemia," rääkis ta.

Transpordiamet alustab Ektacoga läbirääkimisi, nende ebaõnnestumisel, näiteks projekti hinna kasvades, pöördub transpordiamet konkursil teiseks või kolmandaks jäänu poole.

Saarti sõnul on mõeldav, et linnavalitsus eelistab ise vajalikud viis miljonit krooni välja käia ning saada seeläbi süsteemi täievoliliseks omanikuks. Samuti võib linn Ektacolt parkimisteenust osta. Ektaco pakkumist teotanud Hoiupank on huvitatud kesklinna ümberseadistamises 60 miljoni krooniga osalemisest, vastutasuks soovib pank saada linnakaardi arvelduste operaatoriks.

Ektaco pakkumine koosneb: kontaktitud kiipkaardid, mille tüki valmistamine 100 000ätiraazhiga maksab 109 krooni; parkimisautomaat, 100ätiraazhiga 57 000 krooni tükist; lisaseade praegustele automaatidele 66ätiraazhiga 15 000 krooni tükist; vanalinna sissesõidu tõkkepuu 18 000 krooni tükist; kliiringkeskuse programm 500 000 ja tehnika 170 000 krooni; kiipkaardi laadimisseade 10ätiraazhiga 24 000 krooni tükist. Ektaco annab kõigile seadmeile aastase garantii.

Veebruaris välja kuulutatud parkimisideede konkursil osales üheksa pakkujat, nendest kolm tunnistas komisjon konkursitingimustele vastavaks ja põhjalikumat tutvumist väärivaks. AS Ektaco pakkumine tunnistati Olivetti ja Tampere Pysäköintitalo OY pakkumiste kõrval parimaks. Komisjoni liikmed toonitadsid korduvalt, et kõik kolm on väga heal tasemel.

MARIKA MILVE