Tagasiostmise järgset aega on saatnud pidevad jutud, et raudtee taristu ehk rööbaste ja liiprite riigistamine oli ehk mõttekaski, kuid põhimõtteliselt avatud turul toimuv vedude opereerimine ei pruugi pikas perspektiivis olla äri, kus riik peaks teistega konkureerima.

Sügisel vaitsuskabinetis

Nüüd on majandusministeeriumis, kust Eesti Raudtee omanikupoliitikat ellu viiakse, valminud selge kava küsimuse lahendamise poole liikumiseks. Kuigi vahepeal tehti Eesti Raudteest juba valdusettevõtte laadne moodustis, mille all tegutsevad eraldi taristut omav ettevõte EVR Infra ja kaubaveoteenust osutav EVR Cargo, siis nüüd tahetakse viimane pool ettevõttest sügisel täiesti eraldiseisvaks muuta.

Majandusminister Juhan Parts kinnitas Eesti Päevalehele, et selline eesmärk tal tõesti on. „Varasügiseks saame valitsuskabineti jaoks vastava käsitluse kokku,” lausus minister. Partsi sõnul on tegemist kaunis keeruka ülesandega, milles on muu hulgas vaja lahti harutada palju juriidilisi küsimusi. „Asja peab läbi arutama näiteks kas või võlausaldajatega. Aga peale seda tekib olukord, et on infrastruktuuri ettevõte Eesti Raudtee ja eraldi kaubaveoettevõte,” selgitas ta.

Parts ei teinud saladust, et järgmiseks peab riik otsustama, kas ta tahab raudtee kaubaveoteenuse pakkujana edasi tegutseda või mitte. Ühtlasi märkis minister, et tegemist on järgmise otsustuskohaga, mida hakatakse arutama tõenäoliselt juba järgmisel ehk 2012. aastal.

„Edasi on riigil valiku koht, mida kaubaveoettevõttega ette võtta – aga neid otsuseid ei pea langetama ühel ajal. Esiteks tuleks eelkõige üle vaadata kaubaveo äriplaan, kaaluda erinevaid plusse ja miinuseid tulevikuvariantide jaoks.”

Minister kinnitas, et ka kaubaveoettevõtte müük võib kõne alla tulla. „Seda ei saa välistada. Kuid selleks on vaja välja selgitada, kas riigil on kaubaveoga seoses teatud strateegilisi huvisid. Milliseks kujuneb kaubaveoturg siinses regioonis laiemalt – raudtee on osa transpordisektorist ja seega tuleb terve regiooni turgu vaadata. Kuid see jääb järgmisesse aastasse,” lausus Parts. 

Eesti Raudtee kaubaveod

EVR Cargo turuosa

on 45 protsenti

•• Aga tulu toob hoopis taristu

Majandusministeeriumile esitatud Eesti Raudtee kontserni eelmise aasta tegevusaruannete järgi liikus riigi rööbastel mullu kokku ligi 30 miljonit tonni kaupa.

Riigiettevõtte kaubaveofirma EVR Cargo vedas sellest

44,9 protsenti ehk 13,3 miljonit tonni.

•• Kui üldine kaubavedu raudteel kasvas 2010. aastal 2009. aastaga võrreldes ligi 17 protsenti, siis EVR Cargo kasvatas oma vedude mahtu samal ajavahemikul kõigest 1,6 protsenti. 

•• Samal ajal aga kasvas Eesti Raudtee kui kontserni kasum eelmisel aastal võrreldes tunamullusega päris kõvasti: 2009. aasta kasum oli vaid 120 miljonit krooni, aga 2010. aasta puhaskasumiks kujunes 328,7 miljonit krooni.

•• See näitab selgelt, et suurema osa tulude kasvust võib omistada taristuteenuse pakkumisele – kaubaveoturul ei paista riik suutvat mahu kasvust ise täielikult osa saada. Kasutamata potentsiaali, mida mõnele investorile pakkuda, näib olevat.