Juba homme riigikokku jõudva uue liiklusseaduse eelnõu juures tekitab juba ligi nädala enim kära punkt, mis nõuab mootorsõiduki rooli istujalt juhilube ka väljaspool teed sõites. Talupidajate keskliit avaldab muudatuse vastu protesti, kuna see võtaks ära seaduslikud võimalused talulastel oma vanemaid talutöödes abistada ning seeläbi oskusi ja teadmisi omandada.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) veondus- ja liiklustalituse juhataja Priit Vene sõnul nõuab mootorsõiduki juhtimisõiguse nõudmine väljaspool teed põhjalikumat analüüsi ja arutelu. „Oleme uurinud teiste riikide praktikat ning mootorsõiduki juhtimisõiguse nõuet rakendatakse üldjuhul ainult mootorsõidukit teel juhtides. MKM ei plaani sõidu harjutamist põllul keelama hakata,” kinnitas Vene.

Ta juhtis tähelepanu, et seaduse võtab vastu ikkagi riigikogu ja ministeerium ei saa lubada ega keelata juhiloata sõitmist eramaal või mujal avalikus kohas. „Meie hinnangul on oluline vahe, kas sõidukit juhitakse teel või mõne põllu peal. Vahe on nii kiirustes kui ka ohus teistele liiklejatele. Põllul sõites on kiirused oluliselt väiksemad ning üldjuhul teised liiklejad puuduvad,” selgitas Vene.

MKM: arutame ja kaalume

Ministeerium nõustub ka talupidajate kriitikaga, et traktorit juhtivat isa vaid põlluveerelt pealt vaatav nooruk võib huvi talutööde vastu kaotada. „Põllutöid tegeva juhtimisõiguseta noormehe karistamine võib mõjutada tema edasisi karjäärivalikuid. Seetõttu rõhutame veelkord, et antud juhtimisõiguse temaatika tuleb põhjalikult läbi arutada ning seejärel kaaluda selle vajalikust ja põhjendatust,” kordas Vene.

Kui aga eelnõu siiski sellisel kujul seaduseks saab, peaks kontrolli põlluliiklejate üle teostama politsei. Politsei- ja piirivalveameti sõnul teostatakse liiklusjärelvalvet analüüsipõhiselt ning eelkõige avalikel teedel, kus on rohkem liiklust ning suurem tõenäosust ohtlike olukordade tekkimiseks.

„Eravalduses inimese tegevusse sekkumiseks peab olema reaalne kõrgendatud oht inimese elule ja tervisele,” selgitas politsei esindaja Tuuli Annama. „Seega ei hakka politsei ka seadusemuudatuse ettepaneku sellisel kujul vastu võtmisel põllul sõitjate seas mingeid lauskontrolle läbi viima.”

Politsei: lauskontrolle ei tule

Samas annab ennepanekus toodud sõnastus selge sõnumi, et liiklusohutuse kaks kõige olulisemat põhimõtet – juhil peavad olema konkreetse sõiduki juhtimiseks vajalikud oskused ja teadmised ning juht ei tohi olla joobes – kehtivad igal ajal ja igal pool. „See aitaks muuta suhtumist, et „omal maal teen, mis tahan“,” sõnas ta. Annama tõi ka näiteid, kus eramaal on hukkunud või vigastada saanud kas siis traktorist ise või on kannatada saanud keegi lähedalolnutest.

„2009. aasta augustis näiteks vajus Suure-Jaani vallas külili omavalmistatud ratastraktor, mille 13-aastane juht sai vigastada,” ütles Annama. ”2008. aastal hukkus traagiliselt 6-aastane poiss, kes jäi traktori järelkäru ratta alla. Sama aasta suvel said Valgjärve vallas heinamaal vigastada kaks tüdrukut, kui väiketraktor kaotas juhitavuse ja paiskus ümber."