Välisajakirjanduse andmeil on tankeri Probo Koala omaniku, kahtlase mainega naftaärifirma Trafigura näol tegu ettevõttega, mis kasutab Aafrikat oma mürgiste jäätmete prügimäena. Jäätmetest, mille käitlemise eest Euroopa sadamad küsivad kallist hinda, saab seal lahti tunduvalt odavamalt.

Saksa ajakirja Der Spiegel andmeil tekkis Probo Koala tegevuse suhtes kahtlus 2. juulil Amsterdami sadamas, kui laevalt paiskus lossimise käigus vänget haisu, millest teatati politseile.

Amsterdami jäätmekäitlusfirma võttis ühest laeva mahutist musta aine proovi. Kuigi laev oli selle deklareerinud reoveeks, mida olevat kasutatud bensiinipaakide puhastamiseks, näitas keemiline analüüs, et aines oli suur konsentratsioon ülimalt mürgiseid merkaptaane.

Suund Eestisse

Hollandi võimud peatasid seepeale jäätmete lossimise. Laeva kapten lükkas vihaselt tagasi ametnike ettepaneku vabaneda jäätmetest korra kohaselt jäätmekäitlusfirmas, kus oleks tulnud maksta ligi 250 000 dollarit. Lisaks oleks tulnud tasuda veel 250 000 dollarit trahvi laeva tõenäolise järgmisse sihtpunkti, Paldiski sadamasse hilinemise pärast. 

Probo Koala allub Hollandi naftaäriga tegelevale firmale Trafigura, mille aastane käive on 28 miljardit dollarit. Firma juhtkonnale oli pakutud hind aga liiga kõrge. Laev otsustati saata edasi Eestisse.

Paldiskist lastiti laevale bensiinilast, mis lossiti Nigeerias. Augusti alguses saabus alus Elevandiluurannikule. Seal võttis Tommy-nimeline firma, mis loodi tänavu juulis, vastu jäätmed, mille Euroopa sadamad olid tagasi lükanud.

Kohaliku meedia hinnangul oli Tommy loodud spetsiaalselt selle tehingu jaoks. Firmas Puma Energy, mis andis Tommyle lepingu mürgise aine vastu-võtmiseks, on aktsiaid nii Trafigural kui ka Elevandiluuranniku presidendi perekonnaliikmetel. Trafigura peakorter Hollandis on eitanud enda seost Tommyga.

Der Spiegel on saanud kätte konfidentsiaalse faksi koopia, mille Probo Koala kapten on saatnud oma Aafrika partnerfirmale ja milles ta kirjutab, et last “ei olnud reovesi tavalistest laevandusoperatsioonidest”, vaid “keemiline jääkvesi”, mis ületas lubatud norme.

Operatsioon, mis on uurijate sõnul põhjustanud Elevandiluurannikul seitsme inimese surma, saatnud ligi 60 inimest haiglasse ja 60 000 arstlikule läbivaatusele, on väidetavalt toonud Trafigurale 5,5 miljonit eurot tulu.

Laeva liikumise salvestused näitavad, et Probo Koala viibis sel aastal Gibraltari ja Hispaania linna Algecirase ranniku lähistel, kus teda kahtlustati ka teiste laevade keemilistele jäätmete peale võtmises.

1993. aastal asutatud Trafigura on aga Hollandi uurijatele juba tuttav. USA Texase kohus käskis firmal maksta tagasi ligi 20 miljonit dollarit teenitud tulu selle eest, et firma rikkus USA seadusi ning ÜRO Iraagi-programmi “Nafta toidu eest” embargot. 

Lisaks usub ÜRO uurimiskomisjon, et Trafigura maksis suuri summasid ÜRO peasekretäri Kofi Annani pojale Kojole.

Pardal toodeti libabensiini

•• Hollandi prokuratuuri andmeil tegeldi tankeri Probo Koala pardal viletsakvaliteedilise bensiini tootmisega, mis ei kõlba müü-giks Euroopas, küll aga Aafrikas. Selle töötlemisel tekkis ka mürgist ainet, millest laev on püüdnud ebaseaduslikult vabaneda.

•• Hollandi ajalehe De Volkskrant andmeil on Hollandi prokuratuuris käimas olevast neljast juurdlusest selgunud, et alus rafineeris ise keset merd töötlemata õli, segades väävlit ja naftat. Seega ei ole Probo Koala puhul arvatavasti tegu üksnes töötlemata õli ega teiste laevade mürgiste jäätmevete hoidlaga, nagu veel hiljuti arvati, vaid “ujuva rafineerimistehasega”. Tankeri pardal on töödeldud oma primitiivsel meetodil bensiiniks vähemalt 70 000 tonni naftat, mis on osaliselt imporditud USA-st. Sellist bensiini ei suudetud aga liigse väävlisisalduse tõttu Euroopas turustada. Kahtlustatakse, et see õnnestus siiski Aafrikas, millest annab tunnistust laeva käik Nigeeria sadamas.

Eesti ootab jäätmekäitlusel  EL-i abi

Eile käis Paldiskis Probo Koala kütusetankide mürgise pesuvee probleemiga tutvumas ka Euroopa Komisjoni keskkonnavolinik Stavros Dimas, kellelt minister Rein Lang küsis abi mürgivee edasiseks käitlemiseks.

“Kuna Eestis puuduvad või-malused selle töötlemiseks, siis niivõrd suure keskkonnaohu likvideerimisel ootame kindlasti ka Euroopa Liidu abi,” ütles Lang.

Dimase hinnangul on selle laeva näol tegemist üleeuroopalise ja isegi rahvusvahelise keskkonnaohuga, millele lahenduse leidmine on nüüd jäänud suures osas Eesti kanda.

Keskkonnavolinik lubas Eestit selles toetada ja osutada ka Euroopa Komisjoni poolt vajalikku abi.

Dimas avaldas lootust, et Eesti ametkonnad abistavad ka Elevandiluuranniku esindajaid ning tänas Eesti valitsust ja õiguskaitseorganeid kiire ja tulemusliku tegevuse eest.

Politsei küsitles tankeri meeskonda

Riigiprokuratuuri teatel kuulasid keskkriminaalpolitsei ametnikud üle mürgise lastiga tankeri meeskonnaliikmeid.

Kolmapäeval uuriti laev veel täiendavalt üle, võeti kütusetankide pesuveest lisaproovid ning ühtlasi võeti tutvumiseks kaasa laeva dokumentatsioon. “Jätkub materjalide läbitöötamine ning ekspertiiside läbiviimine, samuti toimub koostöö välisriikidega,” seisis prokuratuuri eilses teates.

Tankerlaeva Probo Koala peetakse Paldiski sadamas kinni seni, kui Eestis toimuva kriminaalmenetluse ja rahvusvahelise koostöö raames tehtavad vajalikud menetlustoimingud on lõpule viidud.

Esmaspäeval soovis Probo Koala Paldiski sadamas pardalt ära anda umbes 600 kuupmeetrit kütusetankide pesuvett. Päev hiljem võtsid keskkonnainspektsiooni ametnikud sellest proovid, mille analüüs näitas, et neis sisalduvad mürkained on sarnased Aafrikas Elevandiluurannikul augustikuus ulatusliku mürgituse põhjustanud ainetega.

Neile andmetele tuginedes alustas riigiprokuratuur kohe kriminaalmenetlust inimese tervisele või keskkonnale ohtlike jäätmete käitlemise nõuete rikkumise tunnustel, kui sellega on põh-justatud oht inimeste elule, tervisele või keskkonnale.

Tankeri meeskond ohus

•• Eile Paldiski lõunasadamas käinud Euroopa Komisjoni keskkonnavolinik Stavros Dimas (pildil) osutas tõigale, et laev ei kujuta endast üksnes ohtu keskkonnale, vaid ka laevameeskonnale endale. Tema andmeil on laevameeskonnale tehtud vere-proovid näidanud, et teatud kemikaale on nende veres tavalisest kuuskümmend korda enam.

•• Probo Koala Eesti-poolse esindaja Wm H. Mulleri juhatuse liige Nikolai Küün aga lükkas selle väite ümber. “Hiljuti meremeeste haiglas tehtud tervisekontroll näitas, et kõik meeskonnaliikmed olid täiesti terved,” ütles Küün. Kokku on tema sõnul tankeri pardal praegu umbes paarkümmend peamiselt vene rahvusest meremeest.