“Meie arvates on suurim küsi­märk raja kasutuskord,” ütles Patika külavanem Margus Vain, kes on moodustanud paari­küm­nest inimesest koosneva seltsingu Kodurahu. Rae valda 87,4 hektari suurusele kinnistule planeeritud ringrada on kirgi küt­nud juba esimesest avalikust arutelust, märtsikuust. “Kuigi arendaja AS Rae Ring väidab, et võistlused toimuvad ideaalis kümme korda aastas, ootame selgemat ja konkreetset nägemust,” märkis Vain.

Keskkonnamõjude strateegilise hindamise kokkuvõtted esitas konsultatsioonifirma Hendrikson & Co keskkonnakorralduse juhtivekspert Kuido Kartau. Kartau sõnul ei olnud vaja kaasata eraldi tervishoiuspetsialisti. “Lähtusime senistest meditsiinilistest uuringutest ja nende põhjal koostatud seadusandlikest aktidest,” põhjendas ta. Margus Vainu sõnul on aga Kartau varem möönnud, et tal puudub inimese terviseriskide - müra, õhureostuse, joogiveereostuse - hindamiseks meditsiiniline haridus. 

Margus Vain kummutas arusaama, nagu oleksid elanikud põhi­mõt­telised motospordivastased. “Lä­hi­ümbruse külades elab ligi 400 inimest. Me ei ole motospordi kui sellise vastu, kuid on mõistetav, et sellist arendust me oma tagahoovi ei soovi,” märkis ta.

Muu hulgas näitas Hendriksoni koostatud mürakaart, et võistlusolukorras on 70–80 dB müra kuulda ka 2,5 kilomeetri kaugusel asuvad Kiili alevikus. “Jah, see on hetkeline, kuid neid hetki koguneb päeva jooksul palju,” märkis ta. Peale selle ei ole Vainu sõnul piisavalt arutatud võimaliku valgusreostuse teemat. Vainu sõnu kinnitab Patika küla Korba talu elanik muusik Jaan Elgula. “Mul ei ole motospordi vastu midagi, kuid tunneme tugevat arendajate survet,” ütles ta.

Tartu maantee tekitab Elgula sõnul piisavalt müra ja ringraja rajamine oleks liiast. “Kuigi osaliselt ongi see arendajate argument – elame niikuinii maantee veerel,” on ta nördinud.

Advokaat Taivo Ruus arutab

•• Nii arendaja kui ka Rae valla vallavanem rõhutavad sõna­võt­tudes ringraja vajalikkust Eestile. Selle väite valguses on ilmne, et niisuguse objekti rajamine tuleks ideaalis otsustada vähemalt maakonna planeeringu tasemel. Ainult nii on võimalik saavutada ühiskondlik kokkulepe ringraja sobiliku asukoha suhtes.

•• Kogu selle menetluse juures tuleb arvesse võtta seda, et kavandatav tegevus toob kaasa inim-, raha- ja transpordivooge, mis on regionaalpoliitiline küsimus.

•• Isegi kui nõustuda, et Eestil on ringrada hädasti vaja, siis on küsimus selles, mitut ringrada Eesti hädasti vajab.

Rallihuvilised ettevõtjad

AS Rae Ringi suuraktsionär on Motospordi Arendamise Osaühing, mille asutajaks on tippadvokaat Tarmo Silla partnerlusega osaühing advokaadibüroo Lextal. Rae Ringi osanikeringis figureerivad WRC rallisõitja Urmo Aava, kinnisvaraärimees Einar Vettus, Eesti Autospordiliidu peasekretär Arno Sillat ning osaühing Daigetor, mille ainuomanikuks on samuti Tarmo Sild. Muuseas on Sild ise osalenud mitmetel lõppkiirusvõistlustel, näiteks 9. juunil kihutas ta Porsche 911 GT3 RS roolis 264 km/h, võites sellega B-klassi esikoha.

Vettus on varem olnud kahtlustatav pistise andmises nn. “maadevahetuse” kohtuasjas, teda esindas vandeadvokaat Üllar Talviste kõrval Tarmo Sild. Kevadel peatas advokatuur Silla kutsetegevuse osaliselt, kuna Riigiprokuratuur esitas mehele kahtluse pistise vahendamises.

Rae vallavanem Raivo Uukkivi, kes koos Rae vallavolikogu esimehe Veigo Gutmanniga AS Rae Ringi nõukogusse kuulub, süüdistab elanikke liigses emotsionaalsuses. “Usun, et reaalselt häirituid on ca 50, kindlasti kuulevad võistluste ajal müra ka kaugemal asuvate piirkondade elanikud, kuid seda müra ei saa nimetada ohtlikuks,” ütles ta. Vallavanem leidis, et ka 400 end häirituna tundvat inimest ei kaalu üles vabaajakeskusest tulenevat positiivset. Uukkivi sõnul on ka sõlmitud põhimõtteline kokkulepe, et vald investeeringutes ei osale.

Külaelanikke esindava SA Keskkonnaõiguse Keskuse jurist Silver Nittim ütles, et Hendriksoni aruandes on mitmeid küsitavusi. “ Nähtub, et müra võib hakata ulatuma piirideni, kus ta kahjustab kuulmist. Samas on tehtud arusaamatult lõppjäreldus, et häiringud oluliselt tervist ei mõjuta,” tõi Nittim näite. Nittimi sõnul riivab ringrada lähikondsete inimeste põhiseaduslikke õigusi: õigust pere-ja eraelu puutumatusele, tervise kaitsele, omandile.