Tehnilise Järelevalve amet (TJA) tegi Edelaraudteele pärast möödunud nädalal toimunud traagilist sündmust ettekirjutuse, milles noomib ettevõtet lohakas vedurijuhtide ja jaamatöötajate hoiatustöös.

Ettekirjutusest selgub, et Tallinn-Väike, Kohila ja Rapla jaamades puudus hoiatus teetööde teostamise kohta, mistõttu ei saanud need omakorda rongi hoiatada. Küll aga oli  olemas info liikluspiirangutest, mis ka vedurijuhtideni jõudma oleks pidanud.  


Lisaks tuvastas TJA, et Kohila-Rapla jaamavahet piiravates Kohila ja Rapla jaamades puudusid ettenähtud sissekanded teetööde teostamise kohta Kohila-Rapla jaamavahe 48. kilomeetril, kus traagiline õnnetus aset leidis.

Kuna sissekanded piirkonna järelevaatuse raamatutes puudusid, ei olnud ka sealsel raudteehoidjal võimalik kontrollsõitu teinud rongi eesolevast takistusest teavitada.

Ameti ettekirjutuse kohaselt peab Edelaraudtee viivitamatult oma vead parandama ja järelvaatuse raamatutesse muudatused sisse viima, vastasel juhul ootab neid ees kokku 40 000 kroonine trahv.

Edelaraudtee täitis ettekirjutused möödunud nädala lõpus

Edelaraudtee juhatuse liige Kalvi Pukka kinnitas, et kõik TJA poolt tehtud ettekirjutused on täidetud. „Informeerisime sellest ametit juba reede õhtul,“ sõnas Pukka.



Rongifirma teatas, et teeb uurimisorganitega igakülgset koostööd. Mis täpselt tingis traagilise õnnetuse, tuvastab pädevate instantside poolt läbi viidav uurimine. Samuti selgitab uurimine välja, kas vigu oli liiklusjuhtimises, töö korraldamisel töötsoonis või eksis veduribrigaad.



Pukka kinnitas, et eelmisel nädalal aset leidnud traagilise õnnetuse põhjuste väljaselgitamiseks on uurimist alustanud nii Tehnilise Järelevalve amet, politsei kui ka tööinspektsioon. Sisejuurdlus toimub ka Edelaraudtees. 

TJA raudteeosakonna juhataja Margus Meius rääkis Päevaleht Online’le, et 10. juulil andis Edelaraudtee Infrastruktuuri AS TJA-le teada kõigi nende poolt tehtud ettekirjutuste täitmisest.

„Asjade edasise käigu selgitavad menetlused, algatatud on nii väärteomenetlus kui haldusmenetluslikud toimingud,“ lausus Meius.
Haldusmenetlustoimingute käigus teostatakse tema sõnul Edelaraudtee Infrastruktuuri ASi ohutusjuhtimissüsteemi olemuse ja selle rakendamise ning raudtee tehnokasutuseeskirjaga sätestatud nõuete täitmise erakorralised riiklikud järelevalvetoimingud.

Järelevalvetoimingute tulemustest lähtuvalt otsustab TJA, kas tunnistada kehtetuks Edelaraudtee Infrastruktuuri ASi tegutsemise ohutustunnistus.
„Ohutustunnistuse kehtestuks tunnistamine peatab rongiliikluse Edelaraudtee Infrastruktuuri ASi majandataval raudteeinfrastruktuuril,“ lisas Meius.

Väärteomenetlus ning väärteomenetluse seadustikus sätestatud protseduuriliste reeglitega reguleeritud toimingud Edelaraudtee Infrastruktuuri ASi suhtes kestavad esialgsel hinnangul üks kuu kuni poolteist kuud.
„Väärteomenetluse käigus on võimalik täiendavate väärteomenetluste algatamine nii juriidiliste kui ka füüsiliste isikute suhtes, mistõttu väärteomenetluse läbiviimise aeg võib pikeneda,“ tõdes Meius.
Haldusmenetluslikud toimingud võtavad esialgsetel andmetel aega umbes üks nädal kuni poolteist nädalat. 


Möödunud nädala kolmapäeval kell 12.15 juhtus Rapla maakonnas Rapla vallas Hagudist 3. kilomeetrit Rapla poole Aranküla ülesõidu ja Hagudi raudteejaama vahelisel teel õnnetus, milles hukkus kaks raudteetöölist.
1948. aastal ja 1950. aastal sündinud mehed, jäid parandustöid tehes Rapla suunas liikunud plaanivälise rongi ette.

Lääne politseiprefektuuri kommunikatsioonibüroo vanemspetsialist-infojuht Ülle Laas rääkis siis Päevaleht Online'ile, et raudteetöölised ilmselt ei kuulnud lähenevat rongi.

Edelaraudtee infrastruktuuri arendus- ja müügijuht Rain Kaarjase sõnul sõitis plaaniväliselt raudteel katserong, mis oli tulnud hooldusest ja tegi kontrollsõitu.

Prokuratuur algatas kaks menetlust

Riigiprokuratuuri avalike suhete talituse nõuniku kt Carol Merzin ütles Päevaleht Online’le, et seoses juhtunuga algatas Lääne prokuratuur kaks menetlust. „Neist esimene algatati 8. juulil vahetult pärast juhtunut ja see käsitleb liiklusohutusnõuete või sõiduki käitusnõuete eiramisest, millega on põhjustatud inimese surm,“ sõnas Merzin.
Teine uurimine algatati 10. juulil ning see käsitleb liiklusohutusnõuete või sõiduki käitusnõuete eiramisest, millega on tekitatud suurt kahju.
Merzini sõnul ei ole praegu otseselt kellelgi veel süüdistust esitatud ning kahe inimese surmaga lõppenud õnnetuse põhjustajat alles selgitatakse välja.

Juhtumit uurib Lääne ringkonnaprokuratuuri prokurör Aarne Pruus, kelle sõnul pole veel kindel, kas süüdistus esitatakse Edelaraudteele või mõnele isikule konkreetselt.