„Broneerisin laevale varakult koha, Ruhnus öömaja ja leppisin kohapeal kokku kohtumised. Sadamas aga lükkas kapten väljasõitu edasi ning teatas lõpuks, et laev ei saa üldse väljuda, kuna Ruhnu sadam on jahte nii täis, et meie laev kai äärde ei mahu,” pahandas Villu Männik

Ruhnu sadamat haldab AS Saarte Liinid, mille juhi Ants Tammlehe sõnul ei saa sadamat sõidu ärajäämises süüdistada. „Kihnu Veeteede laev tahtis tulla sadamasse, kuid meil selliste laevade teenindamise jaoks lepingut pole ja seega peab laev enne sadamasse sõitmist teatama meile kaks ööpäeva ette,” lausus ta. „Firma pani Munalaiul oma laeva inimesi täis ja siis hakkas uurima, kuidas Ruhnu sisse saada.”

Tammlehe sõnul ei saanud sadam seepärast kedagi vastu võtta, et Läänemerel toimunud regatil osalenud jahid olid sadama pilgeni täitnud. Teiseks puhus kagutuul lubatud viie meetri asemel 12 meetrit sekundis.

Liini teenindava Kihnu Veeteede juhatuse liikmele Toivo Kuldmäele oli lepingu puudumise põhjendus üllatuseks. Tema sõnul ei pidanud avaliku teeninduse lepingu kohaselt sadamaga eraldi lepingut tegema, piisanud oleks vedaja ja maavalitsuse kokkuleppest. „Ruhnu suunal on meil kümme reisi suveperioodil ning need kuupäevad on samuti varem teada, seega ma ei taha uskuda, et sadam polnud kursis meie regulaarreisiga,” ütles Kuldmäe.

Pigem möödarääkimine

Samal ajal hindas Kuldmäe sadama ja vedaja suhteid heaks ja leidis, et pigem on tegemist möödarääkimisega. Kihnu Veeteed pakkus saarele sõita soovinutele küll asendussõitu nädal hiljem või piletiraha tagasimaksmist.

Pika ninaga jäänuid põhjendus ei lohuta. „Mina sõitsin tühjalt maha 320 kilomeetrit, lisaks untsuläinud päev. Ja kohtumiseks tuleb hakata uut päeva kokku leppima. Kahjunõude esitamiseks pole ka kellegi poole pöörduda,” oli Männik nõutu.

Lepingu puudumine pole vabandus

•• Saare maavalitsuse osakonnajuhataja Mika Männik on juhtumiga kursis, kuid maavalitsus esialgu süüdlast leida ei osanud. „Ma ei oskagi öelda, mis täpselt juhtus. Kuna Kihnu Veeteedega lepingut tehes küsiti sadamalt hinnapakkumist, siis pidi olema neil teada, et selline reis ka toimub,” sõnas Männik.

•• „Praegu teame, et mitu asja oli kokku langenud – suured regatid sees, samal ajal oli seal ka Saaremaa laevakompanii laev Aegna,” arutles Männik. „Lisaks veel ebasoodne tuul, mis puhus otse sadamasuust sisse, ja seetõttu oli risk, et võib kellelegi sisse triivida.”

•• „Mingisuguseid eraldi lepinguid sadamaga sõlmima ei pea, sest ka jahid ei sõlmi ju eraldi lepinguid,” ütles Männik. „Praegu on see täiesti esmakordne juhtum.”