Sadamate valdaja AS Saarte Liinid arendusdirektor Peeter Oopkaup rääkis Päevaleht Online’ile, et Kuivastu, Virtsu, Rohuküla ja Heltermaa sadamates käivad ümberehitustööd jätkuvad mitmes osas 2010. aasta suveni või sügiseni. „Kuskil suure suve sees peaks kõik valmis olema, kui kõik hästi klapib,“ arvas Oopkaup.

Seni on valminud Virtsu sadamas sadamahoone ja Kuivastus üks kai. Tööd jätkuvad suure hooga – töid on kokku paarikümne hanke jagu. Kuivastus-Virtsus peaks Oopkaupi sõnul oktoobrikuu jooksul valmima ootealad ning Virtsus ka kai. „Pärast seda hakkab nii Virtsu kui Kuivastu sadamas, kui Viire võetakse liinilt maha, uue laeva kai ehitus,“ märkis Oopkaup. Lisaks peaks tema sõnul uue aasta mai keskel valmima Kuivastu väikelaevasadam.

Kuna esialgsete plaanide järgi pidi Hiiumaa liinile uus laev jõudma oktoobris, siis saavad Oopkaupi sõnul uue laeva tarvis ehitatavad rajatised Heltermaa ja Rohuküla sadamas oktoobri lõpuks valmis. Uus laev jõuab Hiiumaale aga alles uuel aastal. „Heltermaa sadamas jätkub sel talvel väikelaevasadama ehitamine, kui selle saame valmis, siis võib öelda, et Heltermaa sadam on rekonstrueeritud.“

Rohukülas peaks oktoobrikuus valmima kai, ooteala ja uus sadamahoone. „Aga laevu ei ole ja uut ooteala ei saa otsekohe kasutusse võtta,“ nentis Oopkaup. Tema sõnul jätkub töid Rohukülas uue aasta suveni, ees on veel kaitsemuulide ehitus ja ooteala teine etapp. Lisaks võetakse maha vana sadamahoone ning rajatakse parkimisplatsid ja rekonstrueeritakse lainemurdjad. Töid on plaanis ka maanteeametil, kes rekonstrueerib näiteks Rohuküla sadamasse suubuva maantee.

Piletikontrollija asemel tõkkepuu

Mõningate tööde hanked ootavad Saarte Liine alles ees, nagu Saaremaa Laevakompanii ja Väinamere Liinidega koostöös planeeritavad läbipääsusüsteemid ja videovalve, mille seadmete hanke loodab Oopkaup teha veel sel kuul. Nende seadmete toel muutub uuel aastal täielikult piletite ostmise ja laeva peale sõitmise süsteem.

Piletite ostmiseks on tulevikus kaks võimalust – kas e-pileti või sadamast ostetud piletiga, tavapärast broneerimist siis enam ei eksisteeri. „E-piletiga sõidad sadamasse, kus on terminal, mitte enam inimene, ja piletikontrollipost kontrollib pileti. Seejärel tõuseb tõkkepuu ja programm paneb paika, kuhu ritta tuleb minna,“ selgitas Oopkaup. „Teine võimalus on, et ostad kassast või masinast sularaha või ka pangakaardiga pileti, selle lunastamisel tõuseb samuti tõkkepuu.“

Sellise süsteemi juurutamise teel saavutatakse eeldatavasti senisest kiirem lastimine ja lossimine. Iga ooteraja ees on tõkkepuu, Heltermaal on näiteks kuus, mujal veidi enam ridu. Autod seisavad ootealal nõnda, et vasakul pool on sõiduautod ja paremal veoautod ja bussid. Uuendusena annavad autodele pealesõitmise õigusest märku foorituled. Oopkaupi sõnul on suuremate ürituste ja jaanipühade aegu ilmselt abiks ka inimene.

Uued laevad on suuremad ja liiguvad poole kiiremini, lisaks on need ilmastikukindlamad, mistõttu mõjutab tugev tuul graafikut tunduvalt vähem. Millal jõuab Eestisse esimene kolmest uuest laevast pole veel selge, kui esialgu oodati laeva oktoobriks, siis nüüd loodetakse, et see saabub jaanuaris. Täpsema aja peaks ütlema norrakad, kes hakkavad laeva sisustama ja selle peagi üle vaatavad. Vähemalt esialgu sõidab uus laev kõrvu vanaga ning senise graafiku järgi.