Tallinna keskkonnaamet sai eile tasuta üheks kuuks botaanikaaia käsutusse kaks ülimoodsat Segway elektriliikurit, mille hind kaupluses on natuke alla 100 000 krooni.

Selle suuremeelse teo taga on äsjaavatud Segway liikureid Eestisse toov Super Segway Eesti OÜ, mille juhtkonda kuulub ka Tallinna linnavolikogu liige Oleg Rebane.

Rebane ütles Päevaleht Online’ile, et tema osalemine nii linnavolikogu kui ka Segway Eesti juhatuse töös ei ole kuidagi aidanud kaasa linna otsusele Segwaysid proovida ja võib-olla tulevikus ka soetada.

"Mina Segway Eesti otsese juhtimisega ei tegele, vaid olen korraldaja, seda ka Lätis, Leedus ja Ukrainas," ütles Rebane. "Ma ei kuulu ju Vilniuse linnavolikokku, aga sellegipoolest sõidavad seal politseinikud Segwaydega."

Rebane ei näinud ka võimalust, kuidas ta saaks linna otsust kallite masinate ostmise osas mõjutada, kuna ta ei ole võimuloleva Keskerakonna liige.

"Tegelikult otsustas NASA juba 2001. aastal, et Segwayd on esiotsa mõeldud ametivõimudele," selgitas Rebane põhjuseid, miks liikureid katsetab avalik sektor. "Segway poliitika on siiamaani olnud selline, et masinaid peavad esmajärjekorras kasutama riigiasutused ja see punkt on ka meie lepingus kirjas."

Samuti ei pea Rebane Segwayde botaanikaaiale kasutada andmist otseseks reklaamiks. "Sel juhul teeks reklaami näiteks ka kesklinna politsei oma uute ATV-dega sõites. Nii võib ju pidada reklaamiks kõike, mida keegi teeb või ütleb."

Atonen: Tallinn ajabki niimoodi asju

Reformierakondlast Meelis Atoneni asjade selline käik Segway Eesti ja linna vahel ei üllata. "Eks see on Tallinna linnavõimu käekiri juba pikka aega, et asju ja äri aetakse omadega. Segwayde selline katsetamine tekitab palju küsimusi ja kahtlusi."

Eesotsas kahtles Atonen kas linnal on hirmkalleid Segwaysid üldse vaja, eriti masinate otstarbekuse peab välja selgitama kuu pikkune katsetamine ja linnal pole lõpptulemusest aimugi.

Atoneni arvates ei sobi kuidagi linna sellise teguviisi põhjenduseks ka Segway emafirma poliitika anda masinaid eelkõige riigiasutustele nagu väitis Oleg Rebane.

"Mingi asja välja töötanud erafirma huvides on alati saada reklaami läbi avaliku sektori, et ka ülejäänud ullikesed õnge läheksid. Aga Tallinn ei pea seepärast veel firma nõudmisi täitma ja Segwaysid ostma," rääkis Atonen.

Kummaline tundub reformierakondlasele ka fakt, et muidu alati kõige USA-pärase vastu võitlev Keskerakond peab nüüd järsku Ameerikat eeskujuks, kelle järgi ülikallid liikurid kasutusse võtta.

Teised ametkonnad Segway-sabas

Kui eilsest sõidavad kahe Segwayga ringi Tallinna botaanikaaia töötajad, siis prooviperioodi järjekorras on veel ka kalmistuvahid, munitsipaalpolitsei ning transpordiameti parkimis- ja taksokontrolörid.

Munitsipaalpolitsei kätte jõuab kord Oleg Rebase andmetel augustikuus.