Esialgselt pidi laev Saaremaale tagasi sõitma juba neljapäeval.

Soome ajaleht Kauppalehti kirjutas, et väike lõbusõidulaev Arabella tegi regulaarseid reise Saaremaa ja Ojamaa vahel, ehkki alusel polnud rahvusvahelise reisijateveo korraldamiseks luba ega ametlikult registreeritud meeskonda. Mitu reisijat oli registreeritud hoopis meeskonnaliikmeteks ning teiste hulgas oli laeva munsterrollis isegi üks kolmeaastane “madrus”!

“Ajalehes on pika aja jooksul juhtunud väikesed asjad kokku pandud. Nii võibki jääda mulje, et kõik see juhtus ühel reisil,” tõrjub Gotlandil elav Eesti aukonsul Veljo Pärli soomlaste väiteid.

Laeva kapteni sõnul jäi talle selgusetuks, milles Rootsi ametnikud teda süüdistavad: “Ma ei tea, kas probleemid saavad lahendatud. See ei puutu ausalt öeldes minusse, vaid rohkem Eesti ja Rootsi riiki. Kes keda tunnistab ja kui palju kedagi millekski peetakse.”

Üks lõbusõitja ülearu

“Ma ei saa pikalt lobiseda. Pean rannavalvega tegelema. Paberid on küll käes, aga pean lõpuks ka reaalselt siit minema saama,” kiirustas kapten Kivirai telefonijuttu lõpetama.

Rootsi mereadministratsioon saatis kirja Eesti veeteedeametile, milles süüdistab Arabella kaptenit rahvusvahelise reisijaveoeeskirja rikkumises. “Alus on registreeritud lõbusõidulaevana ja sellega tohib teha ainult lõbusõitu,” selgitab ameti meresõiduohutusteenistuse juhataja Rene Sirol. “Peale meeskonna ei tohi laevas olla rohkem kui 12 huvireisijat. Neil oli aga pardal 13 inimest. Sellega rikkus laevaomanik nii rahvusvahelisi kui Eesti nõudeid.”

Erinevalt reisilaevast ei tohi lõbusõidualus inimesi tasu eest vedada. Samas sõidab Arabella aga regulaarselt Roomassaare ja Ruhnu vahet. “Ruhnu reisiks on tehtud erand. Kohalikus rannasõidus võib laev sõita reisilaevana, aga see kehtib ainult siin ja ühel ainsal liinil. Näiteks Virtsu-Kuivastu vahel Arabella reisijaid vedada ei tohi,” täpsustab Sirol.

Rahvusvahelise reisijaveoga tegelevale laevale esitatavad nõuded on väga karmid ning omaaegne piirivalvekaater Arabella neile ei vasta. “Eeldatavasti ei hakka too laev neile kunagi ka vastama,” hindab Sirol. “Aga laev võib siiski Rootsist lahkuda kui lõbusõidulaev. Ja edaspidigi saab Arabella sinna sõita vaid kui lõbusõidualus ehk ainult kuni 12 huvireisijaga pardal. Sellisel juhul võib Arabella paar korda nädalas Gotlandi vahet seilata - keelata seda neile ei saa.”

Trahv 8000 Rootsi krooni

Veljo Pärli sõnul soovivad rootslased, et laev registreeritaks ümber kaubalaevaks. Sel juhul saaks Arabella vedada raha eest nii kaupa kui ka kuni 12 piletiga reisijat. “Rootsi võimud süüdistasid, et laev vedas piletiga reisijaid. Siin on kapteni sõna Rootsi võimude oma vastu.”

Laeva kapten pidi maksma kinni Rootsi ametnike kontrollreidi. Pärli sõnul kirjutati arveks 8000 Rootsi ehk umbes 13 600 siinset krooni.

Saaremaalt Gotlandile on umbes sada miili, Tallinna ja Stockholmi kaudu sõites tuleks teha aga üsna suur ring. “Oleks väga kurb, kui see laev enam Gotlandile ei sõidaks,” ütleb Pärli. “Väikese laevaga on põnev sõita - hoopis teine miljöö! Aga reeglipärases maailmas ei ole platsi väikestele asjadele...”

Anti Naulainen