Avastanud nõukoguliku sümboolika kasutamise taasiseseisvunud Tartu linnas, korjas solvunud tartlane selle vastu mõne päevaga 245 allkirja. Nendega varustatud pöördumised läksid teele linnavalitsusse, Riigikogu juhatusele ning ajakirjandusele. Samal ajal pommitati telefonikõnedega linnavalitsuse ehitus- ja arhitektuuriosakonda ning linnakunstnikku Anli Tummit.

Läinud nädalal saatis viimane bensiinimüüjatele kirja, milles juhtis tähelepanu, et avalikkusele suunatud reklaam on temaga kooskõlastamata. Veel seisis kirjas: “Teil on intrigeeriva sisuga kujundus, mis kujundusdisaini seisukohalt ei ole parim võimalikest esteetilistest lahendustest.

Vihjeid ida poolt tulevale kütusele annab ka nii vormistada, et tuleb esile tootjamaa suursugusus ja võimsus. See tugevdab kvaliteedi usaldusväärsust. Antud olukorras olete valinud kujundi minevikust, mille tugevam külg on assotsiatsioonid, mis baseeruvad vaesuse, nälja, defitsiidi ning madala kvaliteediga.”

Teatades, et reklaamid sellisel kujul kooskõlastust ei saa, pakkus linnakunstnik: “Olen teid igati nõus aitama disainiküsimustes.”

Meeldib või ei, keelata ei saa

Tartu linnavalitsuse õigusteenistuse juhataja Riina Männiste, kes peab 245 allkirjaga pöördumisele 30 päeva jooksul vastama, on meelestatud linnakunstnikust leebemalt: “Põhiseaduse järgi võib igaüks levitada oma arvamusi ja ideid. Sirbi ja vasara kasutamist reklaamis ei käsitle kuriteo ega rikkumisena ei haldusõigusrikkumise seadustik ega kriminaalkoodeks. Tankla kujundus võib riivata inimeste õiglustunnet ja võib neile mitte meeldida, kuid ära keelata me seda küll ei saa.” Seda lubabki Männiste pöördujatele järgmisel nädalal teatada.

Kui millestki üldse saab probleemi püsti ajada, siis on see tänavaäärne päevahindu näitav reklaamipost, mis ei seisa bensiinijaama krundil. Oma territooriumil ja oma tankurite kujundamisel võib valdaja rakendada kõikvõimalikku fantaasiat. “Kahjuks on see nii,” ohkab linnavalitsuse ehitusosakonna juhataja, linnaarhitekt Raivo Mändmaa.

Sirp on Venemaa, vasar on odav

Klaabs Oili jaemüügijuhi Urmas Kitse arvates ei saa isegi reklaamiposti kohta käivad pretensioonid puudutada reklaamitellijat, vaid bürood Ruut Disain, kes on kujunduse autor.

Ruut Disaini juhataja Allan Räim: “Ei tasuks asja arulagedalt poliitiliseks ajada. Tellija soovil andsime Wostock Oili logo ja firmastiiliga mõista, et kütus tuleb Venemaalt, on odav ja et see odavus annab välja nagu töölisklassi tankla - ma ei kujuta ette, mis võiks seda meie inimesele paremini edasi anda kui sirp ja vasar.”

Etteheite, nagu teeks must-punane värvivalik seejuures vihjeid hitlerismile või vene neonatsidele, naerab Räim välja maailmakuulsa Texaco näitel: “Nende logol on sama värvikombinatsioon ja veel viisnurk kah! Pole kuulnud, et keegi oleks kunagi Texacot milleski kahtlustanud või süüdistanud.”

See-eest süüdistati kaks aastat tagasi Otepää baar-sööklat Punatäht, kui see pani kodulinna peatänava äärde viisnurgaga reklaamtahvli. Nostalgitsemise ja venemeelsuse vastu protestinute rõõmuks võttis linnavalitsus reklaami maha, kuid jäi halduskohtus kaotajaks.